امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
خرید چاپی
55,000
10%
ت 49,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب دختر جمعه‌ ها

یافتن موضوع مناسب و اصیل، بیشترین دغدغۀ یک نویسندۀ کمال‌طلب است؛ کاری که نویسندگان داستان‌های کتاب« دختر جمعه‌­ها» توانستند به خوبی با الهام از آیات کتاب آسمانی اسلام به آن نائل شوند.

«دختر جمعه­‌ها» مجموعه ­ای از داستان‌های کوتاه است که به مضامین اجتماعی پرداخته و  درون­مایۀ خود را از قرآن وام گرفته است. در این کتاب به موضوعاتی پرداخته شده که در این روزگار برای بشر رنگ فراموشی به خود گرفته است؛ موضوعاتی چون: مهربانی، امید، کمک به دیگران، حیا، نجابت و… .«دختر جمعه ­ها» گاهی راوی کسی است که دست نیاز پیش همه دراز کرده، ولی حواسش به غنی‌­ترین سلطان سرزمینش نبوده، یا ما را هم­گام می­‌کند با او که هیچ‌وقت رنگ کلانتری را ندیده، اما حالا باید به خاطر یک دروغ دو سال در زندان بماند. کتاب ما را با حقایق و جریانات عادی زندگی آشنا می‌­کند که خیلی اوقات بی‌خیال از کنارشان گذشته­‌ایم و حواسمان نبوده که این شاید خود زندگی ما باشد. کتاب ما را به سمت قضاوت یک داستان و سپس به سمت داوری رفتار خودمان سوق می­‌دهد. کتاب به ما می­‌گوید شاید قهرمان یکی از این داستان­‌ها ما هستیم یا می‌توانیم باشیم. «دختر جمعه­‌ها» تلاش می­‌کند با تصویری واضح و روشن از جامعه ما مسیری تازه‌­تر نشان­مان دهد.

گزیده کتاب دختر جمعه‌ ها

سرور خانم آن­طور که خودش می‌گفت از نسل شاهان قاجار بود و توی خانه‌­ای پانصد متری در شمال تهران زندگی می­‌کرد که زمانی جزء املاک شاهی بوده و ارث رسیده به او.

دختر و پسر بزرگش خارج از ایران بودند و بعد از مرگ شوهرش تنها زندگی می­‌کرد. یعنی آن طور که ما اهالی محل فهمیدیم، پسر و عروس کوچکش از اصفهان سه ماه آمدند پیشش تا کمک ­حالش باشند اما طاقت نیاوردند و برگشتند شهر خودشان. زندگی با سرور خانم کار راحتی نبود. حتی ما اهالی محل هم دقیقاً نمی­‌دانستیم باید چطور باهاش رفت و آمد کنیم. مثلاً کسی اجازه نداشت او را به اسم کوچکش صدا کند و بگوید «سرور» یا حتی «سرور خانم». حتماً باید او را صدا می­‌زدیم «خانم». درست مثل رعیت­‌های قدیم…

صفحات کتاب :
99
کنگره :
‭PIR4249‬
دیویی :
8فا3/6208
کتابشناسی ملی :
5923762
شابک :
‫‭978-622-6837-15-6
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه دختر جمعه ها