امتیاز
5 / 5.0
مشاهده نمونه
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 268,000
خرید چاپی
1,200,000
10%
ت 1,080,000
نظر شما چیست؟

کتاب نگاهی به تاریخ جهان (سه جلدی)، اثر جواهر لعل نهرو، ترجمه محمود تفضلی و ناشر آن امیر کبیر است.

خلاصه کتاب نگاهی به تاریخ جهان (سه جلدی)

جلد اول کتاب حاوی نامه های نهرو است. این کتاب تصویری از کلیات حوادث مهم در هند و جهان را در هزار ساله اخیر به ویژه دویست سال پایانی آن مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

سپس در جلد دوم وقایع اروپا قبل از جنگ اول جهانی و انقلاب فرانسه و انقلاب صنعتی انگلیس و پیامدهای آن بیان شده است. همچنین مولف گریزی نیز به دویست سال پیش از جنگ اول جهانی می زند و طی آن وقایع جهان را در قرن هجدهم و نوزدهم بررسی می کند و در فصلی مستقل به بیداری مردم هند و ایران می پردازد و رشد و تکوین مبارزات میهنی در ایران را تبیین می کند. جنگ های داخلی امریکا، دست درازی انگلیس به کشورها، رشد استعمار امریکا، زوال روسیه تزاری و وقوع انقلاب اکتبر در روسیه و جنگ های چین و ژاپن و بالاخره نقشه جدید اروپا از جمله سرفصل هایی است که در این کتاب عنوان شده است.

در جلد سوم این اثر مولف به وقایع مهم جهان در قرن بیستم می پردازد و طی آن رویدادهایی چون جهان پس از جنگ اول، مبارزه ایرلند به خاطر جمهوری، ظهور کمال آتاتورک در ترکیه، نهضت گاندی در هند، نهضت فاشیسم در ایتالیا، اوضاع اقتصادی در جهان، انقلاب و ضدانقلاب در چین، اقدامات ژاپن، مشکلات شوروی، پیشرفت های علمی در جهان، مبارزه امریکا و انگلیس در رهبری دنیا و جنگ دوم جهانی را مورد تحلیل قرار می دهد.

نقد کتاب نگاهی به تاریخ جهان (سه جلدی)

سراسر کتاب نقاط ضعفی در بینش و نحوه بیان به چشم می خورد که ممکن است ذهن خواننده بخصوص جوانان را نسبت به نهرو مشوش کند چون اکنون ما در شرایطی از تاریخ علم و انقلاب بسر می بریم و تحولات حاصله در برداشت علما و انقلابیون از تاریخ و مذهب بخصوص در شرق بقدری است که بدون تذکر و توجیه خوانندگان و جوانان ما در قضاوت و دست یافتن به یک تحلیل صحیح از تاریخ مبارزات استقلال طلبانه هند و شخصیت نهرو دچار شتابزدگی خواهند شد.


مسائل یاد شده مربوط است به برخورد نهرو به مسئله مذهب بطور عام و همچنین اداب و رسوم مذهبی و بومی مردم و بالاخره نحوه تحلیل و بیان بعضی از رویدادهای تاریخی و قضاوت ایشان در مورد اشخاصی چون رضاخان و کمال اتاتورک و در این موارد با مرور مختصری بر زندگی نهرو از موقعیت خانوادگی جامعه ای که در ان رشد یافته مذهبی که در کشورش مرسوم بوده و تحصیلاتش در غرب در میابیم که نهرو ناچارا تاثیر زیادی از نحوه تفکر و بینش غربی پذیرفته و به همین جهت و از لحاظ شور مبارزه و زندگی سیاسی و انقلابی اش گرایش به سوسیالیسم پیدا می کند.
اما چون نهرو بطور مستقیم و پی گیر بدنبال رهبری چون گاندی در جریان مبارزات هند بوده کاملا مشخص می کند برخوردار بوده پس از طی دورانهای مبارزه به مسائل تازه ای از جمله توجه بیشتر به معنویت و مذهب می رسد.
سه ویژگی اصلی کتاب عبارتند از اینکه اولا تاریخی بومی است. دوم اینکه تحلیلی و توضیحی است و سوم آنکه به زبان ساده و برای جوانان و نوجوانان نوشته شده است. گو اینکه هیچ کتاب بدون اشکال در برداشت و نوشتار نیست اما تمام آنچه ذکر شد از این کتاب یک پیشنهاد خوب برای مطالعه تاریخ ساخته است.

متن کتاب نگاهی به تاریخ جهان

یک هزار سال تاریخ چین16 ژانویۀ 1931اخبار زیادی از دنیای خارج به ما رسیده است، اخباری از آشفتگی ها و رنجهای فراوانی که درعین حال ما را از غرور و شادمانی لبریز می سازد. خبر سرنوشت ناگوار مردم «شولاپور » را شنیدیم. همچنین گزارشهای مختصری از حوادثی که بر اثر انتشار این خبر تلخ و ناگوار در سراسر کشور روی داده است به ما رسید. خیلی دشوار است که در اینجا آرام و آسوده باشیم در حالی که جوانان ما جان خود را در راه آزادی نثار می کنند و هزاران نفر از مردان و زنان ما با ضربات وحشیانه «لاتی 1» مواجه می شوند.

اما این کار برای ما تمرین خوبی است.تصور می کنم که هر یک از مردان با زنان ما سهم خود را از این دشواری ها و این ضربات دریافت خواهند کرد و در این جریان مایه مسرت قلبی است که می بینیم چگونه مردم وطن ما با کمال شهامت به پیش می روند و از رنج ها و مشقات استقبال می کنند، و چگونه هر هجوم دشمن و هر ضربت سلاح های او آن ها را نیرومندتر می سازد و به مقاومت بیشتر و مصمم تر وامی دارد.

متن نگاهی به تاریخ جهان

متن کتاب نگاهی به تاریخ جهان

متن نگاهی به تاریخ جهان

کتاب صوتی نگاهی به تاریخ جهان

در حال حاضر نسخه صوتی این مجموعه کتاب در فراکتاب موجود نیست.

کتاب نگاهی به تاریخ جهان pdf

خرید نسخه الکترونیکی مجموعه کتاب نگاهی به تاریخ جهان به صورت مجزا در فراکتاب فراهم است و علاقه مندان می توانند با تهیه آن در فراکتاب آن را مطالعه کنند.

توصیه رهبر انقلاب (مدظله)

رهبر انقلاب در دیدار با نخبگان و استعدادهای برتر تحصیلی (۱۴۰۱/۰۷/۲۷) :در دوران استعمار، غربی‌ها اوّل از پرتغال و اسپانیا و مانند اینها شروع شد، بعد به تدریج رسید به جاهای دیگر مثل هلند و بلژیک و انگلیس و فرانسه؛  خب زودتر از دیگران توانستند به سلاح دست پیدا کنند؛ یعنی انقلاب صنعتی مثلاً در قرنهای هفدهم، هجدهم یکی از اوّلین کارهایی که انجام داد این بود که سلاح پیشرفته درست کرد.

خب با این سلاح پیشرفته اینها آمدند کشورها را قبضه کردند. هندوستان یک کشور با آن عظمت را، با دَه‌ها برابر سطح جغرافیایی جزیره‌ی انگلیس [البتّه] نه فقط هند؛ هند و پاکستان و بنگلادشِ امروز، [یعنی] شبه‌ قارّه‌ی هند را آمدند تصرّف کردند، کشورهای حول و حوش را هم [مثل] همین میانمار و مانند آنجاها را تصرّف کردند، صنایع ملّی این کشورها را از بین بردند. شما این کتاب نگاهی به تاریخ جهان نهرو را بخوانید. متأسفانه شماها کتاب کم می‌خوانید؛ این نگاهی به تاریخ جهان، نوشته‌ی نهرو است؛ او شرح داده کیفیت ورود انگلیس‌ها را به هند و اینکه در هند چه کار کردند.

خرید کتاب نگاهی به تاریخ جهان

علاوه بر دانلود کتاب نگاهی به تاریخ جهان، امکان خرید مجموعه کتاب نگاهی به تاریخ جهان نسخه چاپی با ده درصد تخفیف در فراکتاب فراهم است.

دانلود کتاب نگاهی به تاریخ جهان مشخصات کتاب نگاهی به تاریخ جهان در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: امیرکبیر
نویسنده: جواهر لعل نهرو
مترجم: محمود تفضلی
تعداد صفحه: 1612
موضوع: تاریخ ملل
قالب: pdf و چاپی با تخفیف ویژه

 

صفحات کتاب :
1612
کنگره :
‏‫‭D21‏‫‬‭‭/ن‌9ن‌8 1386
دیویی :
[ ج]909
کتابشناسی ملی :
‎2‎2‎9‎7‎5‎9‎4
شابک :
‫‭978-964-00-0225-4
سال نشر :
1386

کتاب های مشابه نگاهی به تاریخ جهان (سه جلدی)