نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فرات حیات

کتاب فرات حیات، گزیده ای از بیانات امام خمینی درباره عزاداری و اهمیت آن، بیانات مقام معظم رهبری و رساله ای از علامه طباطبایی درباره نهضت سیدالشهدا (علیه السلام) و پرسش ها و پاسخ هایی ویژه ایام محرم است. اساس دین اسلام با عاشورا پیوند خورده و به برکت آن باقی است. آنچه موجب بروز چنین فداکاری و شجاعتی از سوی سیدالشهدا (علیه السلام) شد، ریشه در معنویت، اخلاص، شجاعت، بصیرت و در یک کلمه، انسان کامل بودن آن حضرت داشت.

عاشورا حاوی درس ها و عبرت های فراوانی است و بر هر مسلمان و ملت مسلمانی لازم است تا این درس ها را فراگیرد. در نهضت عاشورا و همچنین در بررسی تاریخی حوادث 50 سال اول تاریخ اسلامی، نقش خواص، خصوصاً خواص جبهه حق نقشی مهم و عبرت آموز است، بیماری و آفت بی بصیرتی و از آن مهمتر دنیاطلبی آسیبی است که همانطور که منجر به شهادت اهل بیت پیامبراکرم (صلی الله علیه وآله) شد در هر زمان میتواند به انحطاط جامعه اسلامی و حاکم شدن دوباره یزیدهای زمان شود؛ لذا هر ملتی اگر بخواهد راه آزادی خواهی و استقلال را طی کند، باید از راه و مسلک اصحاب عاشورا الگو بگیرد، همانطور که ملت مسلمان ایران در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هشت ساله در برابر مستکبران راه امام حسین(علیه السلام) را در پیش گرفت و عزّت و استقلال خویش را حفظ کرد.

گزیده کتاب فرات حیات

وضع دوران یزید طوری بود که قیام، تنها انتخاب بود؛ برخلاف دوران امام حسن مجتبی (ع) که دو انتخاب وجود داشت؛ شهید شدن و زنده ماندن، و زنده ماندن، ثوابش و اثرش و زحمتش، بیشتر از کشته شدن بود. لذا امام حسن (ع)، این سخت‌تر را انتخاب کرد. در زمان امام حسین (ع) این طوری نبود؛ یک انتخاب بیشتر نبود. زنده ماندن، قیام نکردن، معنا نداشت.

 باید قیام می‌ک‏رد، حالا به حکومت رسید که رسید، نرسید و کشته هم شد که شد؛ باید راه را نشان می داد؛ پرچم را بر سر راه م‏ی کوبید که معلوم باشد آن وقتی که وضعیت آن طوری بشود، حرکت باید این طوری باشد. لذا امام حسین قیام کرد. خوب، وقتی امام حسین قیام کرد  با آن عظمتی که امام حسین (ع) در جامعه اسلام داشت خیلی از همین خواص پیش امام حسین (ع) نیامدند که کمک کنند! ببینید به وسیله این خواص در یک جامعه، چقدر وضعیت خراب می شود! به وسیله خواصی که حاضرند دنیای خودشان را به راحتی بر سرنوشت دنیای اسلامی در قرن های آینده ترجیح بدهند! با این که امام حسین خیلی بزرگ بود، خیلی معروف بود.

صفحات کتاب :
160
کنگره :
BP41/5‏‫‬‭/ن9ف4 1392
دیویی :
297/9534
کتابشناسی ملی :
3220237
شابک :
978-964-531-510-6‬
سال نشر :
1392

کتاب های مشابه فرات حیات