کتاب گزیده کتاب پس از غروب pdf

تحلیل رخدادهای پس از رحلت پیامبر (ص) تا پایان عصر سومین زمامدار

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 5,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب گزیده کتاب پس از غروب

کتاب گزیده کتاب پس از غروب بررسی شخصیت و احوال ابوبکر و عمر و عثمان و تحلیل حوادث دوران آن ها و عملکردشان در مقابل این حوادث و موضع گیری های «امام علی» (ع) در برابر آنان می باشد. نویسنده ضمن تبیین اوضاع سیاسی و اجتماعی اسلام پس از رحلت پیامبر (ص)، به تشکیل شورای «سقیفه» برای انتخاب خلیفه و پیامدهای آن اشاره می کند و مسئله جانشینی علی (ع) و اختلاف امت اسلامی را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد. وی در این راستا به تجزیه و تحلیل واقعه «غدیر» و انگیزه های انحراف افکار عمومی از مسئله «امامت» علی (ع) می پردازد.

نویسنده علت صبر امام علی (ع) در قبال مسئله «خلافت» خلفا را هراس از تفرقه، در امان ماندن از حسد، غلبه افکار جاهلی و نداشتن یاور می‌داند. وی ضمن شناسایی شخصیت و افکار «ابوبکر» و «عمر» و «عثمان» و بررسی اعمال خلاف اسلام آن ها، موضعگیری سیاسی علی (ع) را در مقابل آنان تبیین می نماید.

کتاب پس از غروب نوشته آقای یوسف غلامی بر پایه مدارک معتبر اهل سنت، بدون پیشداوری و تعصب، رخدادهای پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) تا پایان عصر عثمان بن عفان را بررسی کرده است. کتاب با وجود تحلیل های علمی فراوان، نثری شیوا و صمیمی دارد. مهمترین موضوعات کتاب به قرار زیر است:

بیان حوادث تاریخی در آستانه رحلت رسول خدا(ص)
علل و عوامل انحراف خلافت و تشکیل انجمن سقیفه.
مهم ترین رویدادها در دوره سه زمامدار پس از پیامبر(ص)
حکمت شکیبایی امام علی بن ابی طالب(ع) عوامل انحراف مردم از پیروی خاندان رسالت (ع)


گزیده کتاب گزیده کتاب پس از غروب


منابع حدیثی شیعه و سنی نشان می دهد که تا پیش از نزول آیه ابلاغ، رسول اکرم(ص) از تعیین و اعلان رسمی منزلت جانشین خود بیمناک بود. دو موضوع، ایشان را نسبت به تبلیغ امر ولایت، هراسناک نموده بود. نخست آنکه باید مردم را به چیزی فرا می خواند که پذیرش آن برایشان بسی دشوار است: پیروی محض از جانشین خود. دوم: رخدادهایی بسیار مرموز، از مخالفت گروهی نه چندان اندک خبر می داد؛ گروهی که با شبکه ای نامریی می توانستند در مدت زمانی اندک کوشش های پیامبر(ص) را خنثی و توده ها را خام سازند.

صفحات کتاب :
192
کنگره :
‏‫‬‮‭DS38/17‏‫‬‮‭‬‮‭/غ‌8پ‌5017 1393
دیویی :
‏‫‬‮‭953/02
کتابشناسی ملی :
3642461
شابک :
978-964-531-750-6
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه گزیده کتاب پس از غروب