نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بوسه

کتاب بوسه اثر «ایساک بابل» نویسنده، مورخ و خبرنگار یهودی‌‏تبار روس است. او این داستان را تحت تاثیر فضای مخوف حکومت استالین نوشته است؛ حکومتی که سرانجام، ایساک بابل را خائن و جاسوس خوانده و مرگ زودهنگام وی را رقم زد. شخصیت اصلی داستان کوتاه صوتی بوسه، مردی است فریبکار با روحیه‏‌ای غیرانسانی و ددمنشانه؛ ویژگی‌‏هایی که بابل، به فضای خشن استالینی زمان خود نسبت می‌‏دهد. این مرد، زنی را فریب داده و پس از مدتی، با بی‌‏رحمی رهایش می‌‏کند. ایساک بابل یکی از مهم‏ترین داستان‌‏نویسان ادبیات روسی قرن بیستم به شمار…

گزیده کتاب بوسه

گزارش کرد که زنک بیوه است؛ چون شوهرش که افسر ارتش بوده، در اوایل جنگ جهانی کشته شده است. روی‌‌هم‌‌رفته خانم متشخصی به نظر می‌‌رسد. بنابر تحلیل‌‌های سروتسف، از این‌که به همسری مرد محترمی دربیاید، بدش نمی‌‌آمد: «درست برای شما ساخته شده قربان! بقیه‌‌ش رو بسپرین به من!»

 سروتسف این را گفت و از میان انبوه ظرف‌‌هایی که روی تخت آشپزخانه تلنبار کرده بودیم، راهش را باز کرد. در طول روز، دخترِ پیرمرد مدرسه به او در شستن ظروف و آماده‌‌کردن غذا کمک می‌‌کرد. در حین درست‌‌کردن غذا، میخائیل سروتسف برای او از دلاوری‌‌های من تعریف می‌‌کرد. این‌‌که چطور به‌ ‌تنهایی در یک جدال سخت، دو افسر لهستانی را از اسبشان پایین کشیده و از پا درآوردم. و این‌که بعد از آن، چقدر مورد توجه مقامات شوروی قرار گرفتم. در تمام این مدت، دخترک با احتیاط و آرامش به حرف‌‌های او گوش می‌‌کرد. کارشان که به پایان رسید، هنگامی که سروتسف می‌‌خواست از آشپزخانه بیرون بیاید، از دختر پرسید: «شب چی‌کاره‌‌این خانم؟ شما باید کمی به ما نزدیک‌تر باشین، بالاخره ما هم آدمیم»


درباره‌‏ی نویسنده کتاب بوسه


ایساک امانوئلویچ بابل نویسنده کتاب بوسه، خبرنگار، روزنامه‏‌نگار، نمایشنامه‌‏نویس، مورخ و نویسنده‌‏ی یهودی‏‌تبار روس در سال 1984 میلادی در بخشی از امپراتوری روسیه (اوکراین امروزی) متولد شد. خانواده‌‏ی بابل وضع مالی نسبتا خوبی داشتند و پدر او فروشنده‏‌ی لوازم کشاورزی بود. از بابل اغلب تحت عنوان بهترین نویسنده‌‏ی یهودی روسی‏‌زبان یاد می‏‌شود. کتاب‏‌های او، مجموعه داستان «سواره‏‌نظام سرخ»، «داستان کبوترخانه‏‌ی من» و «داستان‌‏های اودسا» همگی از شاهکارهای زبان روسی به شمار می‌‏روند.

بابل به زبان‌‏های فرانسوی، روسی، اوکراینی و ییدیش (زبان یهودیان در مرکز و شرق اروپا پیش از وقوع هولوکاست) مسلط بود. او نخستین داستان‌‏های خود را به زبان فرانسه نگاشته است. ایساک بابل در سن‏‌پترزبرگ با ماکسیم گورکی، نویسنده‌‏ی نامدار روسی آشنا شد و با کمک او، برخی از داستان‌‏هایش را در مجلات روسی‌‏زبان منتشر ساخت. او در زندگی‏نامه‌‏اش از گورکی چنین یاد می‌‏کند: «من همه‏ چیزم را مدیون الکسی ماکسیمویچ گورکی هستم و هنوز که هنوز است، از او با علاقه و احترام یاد می‌‏کنم». او داستان کوتاه «داستان کبوترخانه‌‏ی من» را به گورکی تقدیم کرده است.


بابل از سال 1917 تا 1918 میلادی به‏‌عنوان گزارشگر روزنامه‌‏ای با سردبیری گورکی، به نام «زندگی دوباره» فعالیت کرد. این روزنامه در سال 1918 به دستور لنین توقیف شد. بابل، گزارشگری برای روزنامه‏‌ی زندگی دوباره را تجربه‏‌ای ارزشمند می‌‏خواند. او می‌‏گوید کار خبرنگاری پر از ماجراجویی است و اطلاعاتی که در حین اشتغال به خبرنگاری به دست آورده، بعدها در نوشتن داستان‌‏هایش، بسیار مفید واقع شده‌‏اند.


مجموعه داستان «سواره‏‌نظام سرخ»، حاصل خاطرات و تجربیات ایساک بابل به عنوان خبرنگار در ارتش سواره‌‏نظام اول، به‌‏هنگام جنگ لهستان و شوروی بین سال‏‌های 1919 تا 1921 است. این کتاب، یکی از نخستین آثار ادبی به زبان روسی بود که واقعیت‏‌های تلخ و دردناک جنگ را توصیف کرده و چهره‏‌‏ی واقعی آن را نشان می‌‏داد. بابل در این کتاب، به شرح مشکلات ناشی از یهودی‌‏ستیزی مشهود در این دوره نیز می‏‌پردازد.


کتاب سواره‏‌نظام سرخ پس از به قدرت رسیدن استالین از کتاب‏فروشی‌‏ها جمع‏‌آوری شده و تا بیست سال بعد، یعنی به‏ هنگام مرگ استالین، بازنشر نشد. بابل که هنوز در آغاز راه نویسندگی بود، به توصیه‏‌ی ماکسیم گورکی به عنوان خبرنگار در جنگ میان لهستان و شوروی حضور یافته بود.


بابل به حزب کمونیست شوروی وفادار بود اما از آن انتقاد می‏‌کرد. او یکی از قربانی‌‏های پاکسازی بزرگ استالین بود. بابل در سال 1940 و در 56 سالگی محاکمه و متهم به جاسوسی برای فرانسوی‏‌ها، اتریشی‏‌ها و لئون تروتسکی شده و به عنوان «عضوی از یک سازمان تروریستی» در زندان اعدام شد.

کتاب های مشابه بوسه