نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب اعتماد کارساز است!

کتاب اعتماد کار ساز است به ما نشان می‌دهد که چگونه با کسانی که در اطرافمان هستند، تعامل داشته باشیم و بتوانیم زندگی بهتری را تجربه کنیم. در جامعه امروز ایجاد اعتماد و حفظ آن، بسیار اهمیت دارد. به اعتقاد کن بلانچارد، اعتماد در عمل و رفتار بیان می‌شود و کلمات به تنهایی کافی نیستند. او تمایز بسیاری بین کسانی که اعتمادها را از بین می برند و کسانی که اعتمادساز هستند، قائل است. به اعتقاد وی اقداماتی که مرتبا کار و ایده‌های دیگران را رد می‌کنند، از بین‌برنده اعتماد هستند، اما از سوی دیگر شناخت کار دیگران، قدردانی و حمایت از آن‌ها، اعتماد واقعی را به وجود می‌آورند.

 کن در کتابش به کسانی اشاره می‌کند که سخت به دیگران اعتماد می‌کنند. افراد دارای این ویژگی، احساس خوبی نسبت به خود ندارند و احساس عدم ارتباط عاطفی با مردم اطرافشان می‌کنند. آن ها نمی‌توانند اطلاعات مهم را با دیگران به اشتراک بگذارند و اغلب احساس می‌کنند که توسط دیگران کنار گذاشته می‌شوند. هم کارکنان و هم مدیران دارای این ویژگی، کمترین میزان بازدهی را در کارشان دارند. 

با شناخت و درک علل کم اعتمادی، آن‌ها بهتر می‌توانند اعتماد خود را نسبت به خود و دیگران به دست آورند. اعتماد پایه‌ای برای روابط انسانی خوب و سالم است. اجازه می‌دهد مردم به خوبی در کنار هم کار کنند، احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند تا بتوانند ریسک کنند و برای نوآوری چیزهای جدید آماده شوند. با این وجود، افرادی که معمولا سخت به دیگران اعتماد می‌کنند، در محل کار علایم زیر را از خود بروز می‌دهند: مسئولیت کار خود را نمی‌پذیرند، نگرشی غیرقابل اعتماد به مسائل و رفتاری غیرقابل اعتماد دارند، به تعهدات خود عمل نمی‌کند، دروغ می‌گویند و تقلب می‌کنند، شایعات را پخش می‌کنند و مدیرانی هم هستند که عملکرد کارمندان را به رسمیت نمی‌شناسد و یا پاداشی برای آن‌ها در نظر نمی‌گیرند.

کتاب صوتی اعتماد کارساز است زبانی مشترک بین همه افراد است که می‌تواند اختلافات را جایگزین صلح و همکاری کند و مهارت‌هایی را ایجاد کند تا همه بتوانند به طور هماهنگ در کنار یکدیگر کار کنند. مولفان این کتاب چهار عنصر اعتماد را که برای هر رابطه سالم و پایدار حیاتی می‌باشند، معرفی کرده‌اند و آن را مدل ABCD نامیده‌اند که در آن هر حرف، به معنای یک کلمه است: توانایی، باورپذیری، پیوستگی و قابلیت اطمینان. بر اساس این عناصر، وضعیت اعتماد متقابل در رابطه بین افراد تعیین می‌شود و پس از آن مردم می‌توانند با یکدیگر در مورد این‌که چگونه اعتماد در بین افراد افزایش می‌یابد، بحث و گفت‌و‌گو کنند.

موضوع کتاب اعتماد کارساز است!

این کتاب با یک داستان آغاز می‌شود. داستان خانواده آقای بریهیل و حیوانات دست آموز خانه‌اش. حیواناتی که آغازگر رویدادهایی در خانه هستند که مقدمه‌ای شیرین برای بهبود اعتماد در دنیای آن‌ها و دنیای بیرون از آن‌جاست. پس از آن پرسشنامه‌ای در کتاب طراحی شده است که هر فرد می‌تواند به نسبت آن میزان قابل اعتماد بودن خود را بسنجد. در ادامه این کتاب به مسائلی می‌پردازد که می‌تواند منجر به از بین رفتن اعتماد شود و با ذکر راه‌حل‌های مختلف آن را تحلیل می‌کند. بخش بعدی به بررسی دقیق‌تر مدل الفبای اعتماد می‌پردازد. در این بخش، جزئیاتی بیشتر و نیز مصداق‌هایی عینی در مورد هریک از چهار جزء سازنده مدل الفبای اعتماد ارائه می‌شود. در ابتدا این چهار جزء در قالب عوامل «تضعیف کننده» و «تقویت کننده» اعتماد ارائه می‌شوند.

درباره نویسندگان کتاب اعتماد کارساز است!

کن بلانچارد نویسنده معروف آمریکایی و اندیشمند بزرگ در حوزه مدیریت و کسب‌و‌کار است که تاکنون کتاب‌های زیادی همچون «کی پنیر منو جابجا کرد؟» و نیر سری کتاب‌های «مدیر یک دقیقه‌ای» از او منتشر شده است. یکی از ویژگی‌های آثار او این است که می‌تواند مفاهیم پیچیده مدیریتی را در قالب داستانی جذاب و ساده بیان کند. سینتیا الملستید یکی از کارشناسان برجسته در حوزه مدیریت نیروی انسانی است که سال‌ها پیش و پس از مدت‌ها تحقیق و مطالعه توانست به یک مدل جامع و کاربردی برای تعریف و ارزیابی اعتماد دست یابد. مارتا لورنس مدیر اجرایی شرکت‌های کن بلانچارد است.

گزیده کتاب اعتماد کارساز است!

توانایی داشتن؛ شایستگی خود را نشان دهید. وقتی که افراد تخصص لازم برای شغل، نقش و موقعیت خود را دارند، توانایی‌های خود را نشان می‌دهند. آن‌ها به طور پیوسته به نتایجی دست می‌یابند که در حل مسائل و تصمیماتشان موثر است. نشان دادن شایستگی خود به دیگران باعث اعتماد به نفس بیشتر و جلب اعتماد آن‌ها به شما می‌شود. باورپذیر بودن؛ با صداقت رفتار کنید. افراد قابل اعتماد با دیگران صادق هستند. آن‌ها با توجه به ارزش‌های خود رفتار می‌کنند، رفتاری عادلانه با مردم دارند و بااخلاق هستند. به کار بردن این اعمال در ایجاد اعتماد در روابط ضروری است.

پیوستگی؛ به دیگران اهمیت دهید. پیوستگی به معنای تمرکز بر روی افراد، داشتن مهارت‌های ارتباطی خوب و شناخت سهم مشارکت دیگران است. مراقبت از دیگران و اهمیت دادن به آن‌ها باعث ایجاد اعتماد می‌شود، زیرا مردم بیشتر از آن که ببینند شما چقدر می‌دانید و اطلاعاتتان چقدر است، به این‌که چقدر از آن‌ها مراقبت می‌کنید، اهمیت قائلند و می‌توانند به شما اعتماد کنند.

قابل اتکاء بودن؛ اعتبار خود را حفظ کنید. افراد قابل اعتماد، به تعهدات خود پایبند هستند و به موقع به درخواست‌های دیگران پاسخ می‌دهند. این چهار کلید می‌تواند به روابطی که دارای حس اعتماد نیستند، کمک کند و شما را در جهت داشتن و حفظ اعتماد سوق دهد. بلانچارد می‌گوید: «آن‌چه که در مورد خودتان یاد می‌گیرید، می‌تواند چشم شما را باز کند.» بسیاری از ما زمانی که رفتارمان باعث ایجاد اعتماد در دیگران می‌شود، از آن بی‌خبریم.


صفحات کتاب :
126
کنگره :
BF575 ‭/‮الف‬58‏‫‬‮‭ب8 1397
دیویی :
158/2
کتابشناسی ملی :
5766783
شابک :
978-600-7106-44-0
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه اعتماد کارساز است!