امتیاز
5 / 3.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
120,000
5%
ت 114,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روزی روزگاری فوتبال

در کتاب روزی روزگاری فوتبال، که از چهارده فصل تشکیل شده است، مطالبی درباره فوتبال ایران و جهان مورد بحث قرار گرفته و در هر فصل وضعیت ورزش فوتبال در یکی از کشورهای جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. این اثر از رویدادهای مهم در زمینه فوتبال جهان سخن می‌گوید و بازیکنان مشهور را معرفی می‌کند.

روزی روزگاری فوتبال، سفری پر تب و تاب از دنیایی به دنیایی دیگر را نشان می‌دهد. از زمین‌های خاکی تهران تا آرژانتین و ایالات متحده، از مردم، تاریخ و سیاست فوتبال.حمیدرضا صدر در این کتاب از شیفتگی مهارناپذیر انسان‌هایی سخن می‌گوید که نمی‌توانند دل‌هایشان را از فوتبال بکنند، برق چشم‌های مشتاقی را توصیف می‌کند که نمی‌توانند مستطیل سبز را تماشا نکنند.

درباره نویسنده کتاب روزی روزگاری فوتبال

حمیدرضا صدر، از منتقدان، نویسندگان و تحلیلگران سینما است و به عنوان کارشناس فوتبال در بسیاری از برنامه‌های صدا و سیما حضور دارد. او در نوجوانی عاشق سینما شد و در کلاس‌های درس، در زیر نیمکت‌ها «مجله فیلم» می‌خواند، طوری‌که تمام محتوای مجلات را حفظ می‌کرد. او در خانواده‌ای به دنیا آمد که صاحب پنج فرزند بودند. پدر او ارتشی و مهندس بود و هرکدام از فرزندان خانواده در شهری متفاوت به دنیا آمدند، حمیدرضا صدر متولد شهر مشهد است. او در ایران و انگلستان تحصیل کرد و دانش‌آموخته در رشته‌های کارشناسی اقتصاد و کارشناسی ارشد شهرسازی از دانشگاه تهران و مقطع دکترا از دانشگاه لیدز بریتانیا است.

گزیده کتاب روزی روزگاری فوتبال

از سال 1321 مقارن با اشغال ایران، برگزاری مسابقات فوتبال ترکیب جدی‌تری گرفت. تیم ایران با تیم ارتش انگلستان که از بازیکنان مثل منین، میگر و بیک استفاده ‌کرد در امجدیه رو به رو شد. در این دیدار برای اولین بار به طور رسمی بلیت فروخته شده. فدراسیون فوتبال ایران سال 1325 به وجود آمد و نخستین رئیس آن دکتر محمدعلی رکنی بود که چهار سال در آن مسند باقی ماند.

ایران در آن دوران در المپیک لندن 1948 شرکت کرد و نام ورزشکاران ایران برای نخستین بار وارد آرشیوهای رسمی جهانی شد. همان سالی که محمدجعفر سلماسی یگانه مدال را در رشته‌ی وزنه‌برداری، مدال برنز، برای ایران به ارمغان آورد. همان سالی که محمد نامجو در وزن پنجاه و شش وزنه‌برداری پنجم شد. همان سالی که امانوئل آغاسی، پدر آندره آغاسی، به‌عنوان مشتزن ملی‌پوش ایران در وزن پنجاه و چهار کیلوگرم، در مرحله‌ی اول برابر الولرو ویسنته دونش از اسپانیا شکست خورد و حذف شد. از دهه‌ی‌ 1320 به‌ بعد بود که برد و باخت‌های تیم ملی شمرده ‌شدند. 

همه به پیروزی‌ها ‌بالیدند و شکست‌ها را به رخ کشیدند. وقتی تیم ملی ایران در 1326 در امجدیه برابر ترکیه قرار گرفت و سه بر یک مغلوب شد، یگانه گل ایران را مسعود برومند به‌ ثمر رساند که شاگردی از مکتب باشگاه شاهین بود. بازوبند کاپیتانی را محمد خاتمی بسته بود که بعدها داماد شاه شد و با درجه‌ی ارتشبدی عنوان فرمانده‌ی‌ نیروی هوایی را یدک ‌کشید. ترک‌ها در استانبول شش گل به همان تیم زدند. پاکستانی‌ها هم در تهران پنج گل دریافت کردند تا فوتبال ایران طعم پیروزی بر یکی از همسایگانش را بچشد.

صفحات کتاب :
441
کنگره :
GV943‭/ص‌4ر9
دیویی :
796/33
کتابشناسی ملی :
‭م‌79-17996
شابک :
978-964-362-786-7
سال نشر :
1379

کتاب های مشابه روزی روزگاری فوتبال