نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اسلام و مبارزات ضدامپریالیستی

در کتاب اسلام و مبارزات ضدامپریالیستی شهید دیالمه برای نخستین بار در سطح دانشگاه، به جای طرح مباحثی مانند «جامعۀ بی طبقۀ توحیدی» و «خودسازی انقلابی» که عناوین رایج آن روز بودند، از «صیرورت انسان بر صراط مستقیم» سخن گفت و با طرح ضوابط حرکت در این راه، از جمله زهد، آزاد اندیشی، صبر، توکل، شفاعت، فقر، قضا و قدر، امام و انتظار، مفاهیم اصیل و دقیق شیعی و تفاوت آن با مفاهیم دیگر را بازخوانی کرد، تا نشان دهد دغدغه ها و دل مشغولی های او از سنخی دیگر است و می کوشد نقشۀ راهی را که قرآن کریم برای سعادت انسان بیان داشته، ترسیم نماید. 

این مباحث که پیش از انقلاب، طی سال های ۵۲ - ۵۶ در جمع های کوچک دانشجویی آغاز شده بود، پس از پیروزی انقلاب اسامی با مساعد شدن فضای دانشگاه، در جلسات گسترده تری مطرح شد و جنبۀ عمومی و رسمی یافت. عناوین "در تنهایی ثقلین"، "رسالۀ حقوقیۀ امام سجاد (ع)"، "اگر فاطمه (س) نبود"، "جایگاه و موقعیت زن در جامعۀ اسلامی" و ده ها عنوان دیگر که امروزه به آسانی در نوشته ها و سخنرانی های سایر محققان یافت می‌شود، از زبان شهید مطرح شد؛ عناوینی که در میان جوانان هم عصر او مطرح نبود و در نسل دانشگاهی غریب می نمود. آنچه ضرورت ژرف اندیشی در زندگی شهید دیالمه را بیشتر می کند آن است که «مطالعات دینی»، تخصص دانشگاهی او نبود. 

او دانشجوی رشتۀ الهیات و گرایش های مرتبط یا طلبۀ حوزۀ علمیه نبود تا تلاشهای او حرکتی در راستای فعالیت های علمی - تخصصی او به شمار آید، بلکه آنچه دیالمه را واداشت تا به «مباحث دینی» وارد شود، احساس تکلیف دینی به عنوان یک مسلمان پیرو مکتب اهل بیت (علیهم السلام) بود. به باور او، فهم دقیق دین و مسئولیت ترویج آن به قدر توان، تکلیف همۀ مسلمانان است؛ از این رو با سبک زندگی خود، افقی فراروی نسل جوان گشود که در آن، مسئولیت دینی، فراتر از هر تخصص و رشتۀ علمی، محور همۀ تلاشها و معنای زندگی است. در این میان، دغدغۀ چشم انداز آیندۀ اسلام و انقلاب اسلامی با تکیه بر اندیشه های شیعی، از نگاه تیزبین شهید دیالمه مخفی نماند؛ زیرا او دست هایی که نابودی این حرکت را هدف خود قرار داده بودند، به خوبی شناخته بود.

معرفی کتاب اسلام و مبارزات ضدامپریالیستی

گام زدن در مسیر احیای اندیشهٔ دینی، لزوماً نیازمند گذر عمر و تجربه های طولانی نیست، بلکه درک عمیق رفتارهای پیامبر رحمت(ص)، امامان شیعه(ع)، دست پرورده های آنان و علمای مکتب، می تواند در سنین جوانی نیز به دست آید؛ به همین سبب می توان در این مسیر، رد پای جوانی مخلص همچون شهید دکتر دیالمه را دید و طنین صدای دردمندش را شنید، آنگاه که حرکت خود را «احیای تفکرات شیعی » نامید.

قرآن میفرماید: پس از آنکه این اقوام به درجهای از طغیان رسیدند، «فَأَکثَرُوا فِیهَا الْفَسَادَ» آنان در سرزمینهایشان به افزایش فساد روی آوردند. در فرهنگ قرآنی و اسلامی، لغاتی مانند طغیان، فساد، کفر و ایمان، صرفنظر از اینکه یک لغت هستند و معنی دارند، مفهوم بسیار گستردهای را دربر می‌گیرند. اگر ما بخواهیم با مفاهیم و فرهنگ غنی قرآن آشنا شویم، لازم است این مفاهیم را بشناسیم؛ بههمین دلیل نمی توانیم با یک لغت نامه در کنار قرآن، یا بقول استاد مطهری، با یک مفردات راغب، مفسر قرآن بشویم؛ بلکه برای درک فرهنگ این کتاب، به ضوابطی گوناگون نیازمندیم.

صفحات کتاب :
80
کنگره :
‭BP231/4‬
دیویی :
‭297/4832‬
کتابشناسی ملی :
5736684
شابک :
978-600-441-238-4‬‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اسلام و مبارزات ضدامپریالیستی