نظر شما چیست؟

کتاب انسان در اسلام با بهره گیری از آیات قرآن و روایات و کتب دیگر سعی دارد به لایه های زیرین وجودی انسان دست یابد و بتواند راهی برای شناخت ماهیت انسان به مخاطبین خود ارائه دهد.

درباره کتاب انسان در اسلام

در کتاب انسان در اسلام خواهید خواند که تا کنون پیامبران زیادی برای هدایت انسان مبعوث شده اند. همه آن‌ها انسان را دعوت می‌کردند به پرستش خدای بی همتا و بازگشت به اصل وجودی خود. چرا؟ چون انسان فراموش می‌کند که از کجا آمده؟ بهر چکاری آمده؟ و به کجا می‌خواهد برود؟ انسان موجودی ناشناخته و دارای ابعاد گونان است که دسترسی به ژرفای وجود انسان کاری بس دشوار است. انسان با موهبتی خدادادی بنام عقل و اختیار از دیگر موجودات متمایز شده و جهان را تسخیر خود کرده است. ولی با وجود موهبت‌های فراوان الهی گاهی انسان فراموش می‌کند اصل خود را، اصلی که به خدا بر می‌گردد.

خداوند از روح خود در وجود آدمی نهاد و او را اشرف مخلوقات خواند، تا جایی که جانشینان خود بر روی زمین را از آدمیان گفت. شاید بتوان گفت به همین دلیل است که حضرت امیر (ع) فرمودند: من عرف نفسه فقد عرف ربّه. خود شناسی پایه همه مباحث دینی و اخلاقی است. انسان اگر به خود وجودی خویش دست پیدا نکند نمی‌تواند شناختی از خدای خود و درکی از معارف دین من جمله معاد داشته باشد. کتاب انسان در اسلام برای شناخت انسان ابتدا تعریفی از جهان بینی اسلامی ارائه می‌دهد و آن را بررسی می‌کند. سپس به بررسی آفرینش انسان می پردازد. در انتها می‌گوید این انسان است که توسط اختیارش راه سعادت یا شقاوت را انتخاب می‌کند.

معرفی کتاب انسان در اسلام

کتاب انسان در اسلام اثری از غلامحسین گرامی است که در دفتر نشر معارف به چاپ رسیده است. این کتاب به بررسی مفهوم و وجود انسان در دیانت اسلام می‌پردازد و آن را از زوایای مختلف، از جمله، سرشت انسان، روح، انتخاب و اراده و ... بررسی می‌کند. انسان، موجودی که به نام اشرف مخلوقات شناخته می‌شود، با استفاده از قوه تفکر و اختیار خود، قادر است مسیر زندگی‌اش را مشخص کند و با پیشرفت‌های مختلف موفق شده است تا جهان را به تسخیر خود درآورد، موجودی است که همچنان ناشناخته مانده است. حتی اگر در سیر اندیشه فلسفه نیز کاوشی کنیم، می‌بینیم که اهمیت شناخت انسان، بسیار بالا بوده است و خودشناسی، از جمله موضوعاتی بوده که از دوران باستانی و از ابتدای تاریخ تفکر و اندیشه، ذهن بشر را به خود واداشته است. بسیاری از فلاسفه درباره این موضوع سخن گفته‌اند و گاه، حتی هدف برخی از مکاتب فکری و اندیشه‌های مختلف نیز، همین «شناخت خود» بوده است.

درباب اهمیت شناخت خود همین بس که هر کس خود را بشناسد، خدای خود را هم شناخته است. اما برای شناخت انسان چه باید کرد؟ غلامحسین گرامی در کتاب انسان در اسلام، تلاش کرده است تا نگاهی همه‌جانبه به این موضوع داشته باشد و انسان را از جنبه‌ها و زوایای گوناگون بررسی کند. اولین موضوعی که به درک ما از مفهوم انسان کمک می‌کند، این است که نگاهی به نظریات مختلف آفرینش انسان داشته باشیم و سپس به موضوع روح بپردازیم. روح ملکوتی انسان‌ها که سبب می‌شود تا هر شخصی، موجودی منحصربه به فرد باشد و در میان مخلوقات، نمونه و متمایز. در ادامه نیز باید به موضوعاتی بپردازیم که سبب تمایز انسان از سایر موجودات شده است؛ مسائلی از قبیل سرشت انسانی، مسیر سعادت و کمالی که هر انسان طی می‌کند و قدرت اراده و انتخاب در انسان‌ها.

خلاصه کتاب انسان در اسلام

غلمحسین گرامی نویسنده کتاب انسان در اسلام، سعی کرده است به تمامی ابعاد وجود انسان بپردازد و از زوایای گوناگون انسان را مورد بررسی قرار دهد. ایشان در مقدمه کتاب چنین آورده است که:«گرچه شناخت ابعاد وجودی آدمی همواره برای وی جالب بوده است ولی این امر در دوران معاصر که شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، انسان را به توجه دائمی نسبت به دنیای شلوغ و پر زرق و برق پیرامون خود سوق می‌دهد و زمینه کافی برای غفلت از خویشتن فراهم است اهمیت بیشتری می‌یابد و جذابیت توجه به اعماق درون خود، روزافزون می‌گردد. پیدایش مکتب های متنوع روح شناسی و موسسات فراروان‌شناسی و نیز روش‌های مختلف مدیتیشن و گسترش مستمر آن‌ها گواه روشنی بر این مدعاست.

شناخت انسان و بررسی عمیق ابعاد وجودی او از ضروریات زندگی و از مقدمات سعادتمندی انسان و بهره وری هر چه بیشتر از زندگی محدود دنیوی است، به همین دلیل در آیات و روایات فراوانی بر این انر تکیه شده است. توجه بیش از پیش به انسان شناسی و قرار دادن درسی با عنوان انسان در اسلام در دروس دانشگاهی در همین راستا توجیه پذیر است.»

بخشی از متن کتاب انسان در‌ اسلام‌‌

بهر آن پیغمبر این را شرح ساخت هر که خود را بشناسد، یزدان را شناخت. اگر معلول بتواند حقیقت خود را مشاهده کند، خود را عین ربط و نیاز به علت ایجادی اش می یابد. بنابراین درک خود یعنی درک موجودی وابسته به خداوند متعال، بنابراین خودشناسیِ حقیقی همواره همراه با خداشناسی است. به گفته ی اسپینوزا: کسی که فهم خود را و عواطف خود را به طور واضح و متمایز می فهمد، به خدا عشق می ورزد. و این فهم هر اندازه بیشتر باشد این عشق بیشتر خواهد بود.

بخشی دیگر از متن کتاب انسان در اسلام

انسان همواره در کانون اندیشه بشری یکی از مهمترین دغدغه ها بوده است و توجه به انسان تنها بدین سبب است که او یکی از موجودات این عالم است و باید مورد شناسایی قرار گیرد، بلکه اهمیت انسان شناسی از این جهت است که در واقع شناخت ماهیت و حقیقت خویشتن است؛ حقیقتی که گاه در لابه لای علوم دیگر گم می شود و انسان با وجود همه پیشرفت های علمی از آن غافل می گردد. صد هزاران فصل داند از علوم جان خود را می نداند آن ظلوم

سرفصل های کتاب انسان در اسلام

کتاب انسان در اسلام دارای هشت فصل است که عبارتند از: فصل یکم:کلیات فصل دوم: آفرینش انسان فصل سوم: روح ملکوتی فصل چهارم: فلسفه آفرینش فصل پنجم: سرشت انسان فصل ششم: سعادت و کمال فصل هفتم: انسان آزاد و انتخابگر فصل هشتم: انسان با خود بیگانه

نویسنده کتاب انسان دراسلام

نویسنده این کتاب غلامحسین گرامی هستند و انتشارات نشر معارف که وابسته به نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه هاست، آن را منتشر کرده است. نشر معارف بنا بر آنچه که امروزه دغدغه بسیار از انقلابیون است که نسل جوان و دانشگاهی را با مسایل و معارف دینی بیش از پیش آشنا کند و بتواند مرجع خوبی برای پاسخ به سوالات در زمینه های معارف دینی باشد عهدار انتشار کتاب انسان در اسلام شده است.

دانلود کتاب انسان در اسلام

دانلود کتاب انسان در اسلام غلامحسین گرامی در فراکتاب به صورت دیجیتال در دسترس شماست. پس از خرید کتاب انسان در اسلام می‌توانید آن را آنلاین و یا آفلاین در نرم افزار فراکتاب مطالعه نمایید. کتاب انسان در اسلام غلامحسین گرامی pdf در نسخه دیجیتال استفاده شده است. با خرید کتاب انسان در اسلام می‌توانید در همین نسخه دیجیتال از قابلیت جستجو نیز استفاده کنید.

کتاب انسان در اسلام pdf

کتاب انسان در اسلام غلامحسین گرامی pdf رایگان و یا فایل pdf جداگانه در فراکتاب وجود ندارد و با خرید کتاب شما فقط امکان مطالعه آن را در نرم افزار خواهید داشت. مد نظر داشته باشید که با دانلود رایگان کتاب انسان در اسلام حق ناشر و نویسنده را تضییع خواهید کرد.

انسان در اسلام شهید مطهری

شهید مطهری با این عنوان کتابی ندارند ولی کتاب‌های مرتبطی چون کتاب انسان کامل، کتاب انسان در قرآن، کتاب آزادی معنوی و امثالهم از آن شهید دانشمند وجود دارد که غلامحسین گرامی در تدوین و تالیف کتاب انسان در اسلام از این کتاب‌ها نیز بهره گرفته است. آثار شهید مطهری نیز در فراکتاب عرضه شده است.

انسان در اسلام دانشگاه

کتاب انسان در اسلام غلامحسین گرامی بصورت واحد درسی در دانشگاه ها برای دروس عمومی انتخاب شده است و تدریس می‌شود. در فراکتاب سایر کتب دانشگاهی نشر معارف نیز عرضه شده است.

خرید کتاب انسان در اسلام

برای خرید کتاب انسان در اسلام غلامحسین گرامی می‌توانید از سایت یا نرم افزار فراکتاب اقدام نموده و نسخه دیجیتال آن را خریداری نمایید.

خرید کتاب انسان در اسلام

مشخصات کتاب انسان در اسلام را در جدول ذیل ببینید.

مشخصات
ناشر: دفتر نشر معارف
نویسنده: غلامحسین گرامی
زبان: فارسی
تعداد صفحه: 220
موضوع: درس عمومی دانشگاه

 

صفحات کتاب :
220
کنگره :
‏‫‬‭BP226/2‏‫‭/گ4‮الف‬8 1395
دیویی :
‏‫‮‭‬‭‭297/466
کتابشناسی ملی :
4932598
شابک :
978-964-8523-90-4
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه انسان در اسلام