امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب وزیدگیهای زاداسپرم 

کتاب وزیدگیهای زاداسپرم نوشته محمدتقی راشد محصل است که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. وزیدگی های زاداسپرم نامه ای است به زبان پهلوی که «زادسپرم جوان جم» هیربد سیرجان در سده دوم هجری نوشته است. زاداسپرم در دین نوآوری هایی داشته که با اندیشه زردشتیان هم زمانش سازش نداشته است و در این راه تا آنجا پیش رفته است که برخی از همکیشان او بیمناک شده به برادرش منوچهر که او نیز از موبدان نامی زمان، و به سنت های دینی پای بند بوده است، گله برداشته اند. دو برادر بر سر مسائل دینی نامه هایی به یکدیگر نوشته اند که از آن میان نامه های منوچهر زیر همین نام بازمانده است.

این نامه های نامه های زاداسپرم را ندارد و تنها در بردارنده اندرزهایی است که منوچهر به زاداسپرم داده و او را از نوآوری و تغییر در سنت های دینی بر حذر داشته است. شیوه نگارش منوچهر بر خلاف زاداسپرم پیچیده و دشوار است و گیرایی و روانی نثر زاداسپرم را ندارد.

گزیده کتاب وزیدگیهای زاداسپرم

از بررسی نوشته های کتاب وزیدگی های زاداسپرم، آگاهی های بسیار اندک درباره نویسنده به دست می آید، آنچه می توان دانست این که، زاداسپرم بر مباحث مختلف دینی و اندیشه های علمی زمان خود مسلط بوده و در کتاب خود بیش از آن که به گفته های دیگران تکیه کند، بر دریافت های خویش متکی است و غالبا سخن خویش را به گفتار پیامبر دین و یا دانایان پیشین استوار می کند.


صفحات کتاب :
563
کنگره :
‏‫PIR2065 ‭/گ53‏‫‬ 1390‬
دیویی :
‏‫‭8‮فا‬0/077
کتابشناسی ملی :
2735787
شابک :
978-964-426-273-9
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه وزیدگی های زاداسپرم