نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب اخلاق در خانواده با بهره گیری مستقیم از دروس اخلاق آیت الله مظاهری که سالیان متمادی در زمینه مباحث خانواده ارائه کرده اند، نگاشته شده است. این کتاب به کوشش امیرحسین بانکی پورفرد تنطیم تدوین و توسط دفتر نشر معارف منتشر و چاپ شده است.

معرفی کتاب اخلاق در خانواده

خانواده سلول بنیادی اجتماع است که سلامت آن عامل سلامتی و رشد اجتماعی خواهد بود و نابسامانی و بیماری آن جامعه انسانی را دچار آسیب خواهد کرد.
تزلزل در خانواده و فروپاشی، توجه بیش از حد به تجرد و فردگرایی و نگاه مکانیکی و مادی به انسان از جمله نگرانی‌های جهان معاصر است که نتیجه اش ضعیف تر شدن این بنیاد انسانی است. به فراخور آنچه در جهان رخ داده جامعه خود ما نیز از آن بی تاثیر نبوده است و شاهد رشد روزافزون طلاق بالارفتن سن ازدواج و ضعیف شدن رضایتمندی در خانواده هستیم. 
 از کارهای ضروری و اساسی که در این زمینه آموزش و فرهنگ سازی است. جوانان ما با وجود آموزش های گوناگون که در محیط‌های آموزشی دیده اند برای نحوه صحیح انتخاب همسر و چگونگی روابط خانوادگی و غنی‌سازی آن آموزش لازم را ندیده ‌اند. خوشبختانه از گام هایی که در این زمینه برداشته شده است قرار دادن درس دو واحدی اخلاق در خانواده در مراکز آموزش عالی است.  
کتاب اخلاق در خانواده  با بهره‌ گیری  مستقیم از دروس اخلاق و آثار آیت الله العظمی مظاهری که سالیان متمادی در  زمینه مباحث خانواده ارائه کردند نگاشته شده است. مباحث خانوادگی  ایشان تاکنون در قالب به کتاب‌های اخلاق در خانه، خانواده در اسلام تربیت  فرزند از نظر اسلام و اخلاق و جوانان به کرات چاپ و به زبان‌های زنده دنیا  ترجمه شده است.
بهره گیری وافر از آیات و روایات با نگاه اجتهادی و فقیهانه در کنار تجربه  مشاوره در حوزه خانواده و آشنایی ایشان با مسائل تربیتی و روان شناسی،  نگاهی عمیق و کاربردی به مباحث ایشان داده است.

خلاصه کتاب اخلاق در خانواده 

خانواده سالم و اخلاقی همواره مورد توجه دین اسلام بزرگان و علمای دین بوده است؛ چرا که اگر بر اساس تعالیم الهی بنای خانواده‌ای پی ریزی شود و اعضای آن به واسطه انگیزه‌های الهی به ایفای مسئولیت و نقش خود بپردازند؛ میوه‌های شیرین این درخت اصیل و تنومند کام فرد و اجتماع را شیرین و رشد و تعالی جامعه و افراد را در پی دارد.
این همه توصیه به تشکیل خانواده، آن هم با محوریت آموزه‌های اخلاقی که برگرفته از آموزه‌های دینی است، در پرتو این مهم صورت گرفته که می‌تواند به عنوان چراغ راه انسان معاصر راهگشا باشد.
کتاب پیش رو که برگرفته از آثار و سخنرانی‌های فقیه گرانقدر حضرت آیت الله مظاهری است، به مباحث ارزشمند اخلاقی در حوزه خانواده پرداخته است. ایشان که سالیان درازی است به عنوان استاد اخلاق حوزه علمیه قم، تلاش وافری در نهادینه کردن اخلاق به خصوص در بحث خانه و خانواده داشته‌اند، با استفاده‌های بدیع و عمیق خود از آیات و روایات مسیری جذاب و موثر برای اخلاق جویان ترسیم ساختند.
کتاب اخلاق در خانواده در ده فصل با عناوین زیر تدوین شده است: انسان و خانواده، موانع تشکیل خانواده و راه های رفع آن، معیارهای همسر گزینی، مراحل تشکیل خانواده، فضایل اخلاقی در خانواده، تزلزل خانواده عوامل و پیامدهای آن، نظام اقتصادی خانواده در اسلام، فرزند آوری و تربیت فرزند، تنظیم خانواده و جمعیت شناسی.

برشی از متن کتاب اخلاق در خانواده 

ابعاد وجود انسان 
اسلام معتقد است انسان دو بعد مادی و معنوی دارد و براساس این دو بعد دارای نیازهای مادی و نیازهای معنوی و نیز جنبه فردی و جنبه اجتماعی استدو نوع اندیشه و عمل و دو پاداش(پاداش دنیوی و پاداش اخروی) دارد. لذا زیربناها و پایه های دین اسلام که برای انسان و سعادت او پیشنهاد شده مختلف است و با آن که اسلام همه ابعاد وجودی انسان را اصیل می داند و به کلی کنار گذاشتن و یا فدا کردن برخی از این ابعاد را برای ابعاد دیگر نمی پذیرد، در عین حال به جنبه معنوی انسان بیشتر توجه دارد ؛ زیرا از نظر اسلام بعد مادی وسیله‌ای برای هدف های اخروی و کمالات معنوی است. 

اخلاق در خانواده حسینی

آیت الله مظاهری با تعمیق در آیات و روایات کتاب اخلاق در خانواده را برای زوجین و اخلاق جویان نوشته اند. پس قطعا زندگی ائمه به عنوان نمادی از اسلام را نیز در نظر داشته اند.

دانلود کتاب اخلاق در خانواده pdf

دانلود کتاب اخلاق در خانواده آیت الله مظاهری در نرم افزار فراکتاب برای علاقه مندان فراهم است. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کنید.

دانلود کتاب اخلاق در خانواده pdf

مشخصات دانلود کتاب اخلاق در خانواده در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: معارف
نویسنده: آیت الله مظاهری
تنظیم و تدوین: امیرحسین بانکی پورفرد
تعداد صفحه: 353
موضوع: اخلاق، خانواده و تربیت فرزند
قالب: pdf

 

صفحات کتاب :
335
کنگره :
‏‫‭BP230/17‏‫‬‭‏‫‭/م6‮الف‬26 1391
دیویی :
‏‫‭297/4831
کتابشناسی ملی :
2919326
شابک :
‏‫‭978-964-531-425-3‬
سال نشر :
‏‫1391

کتاب های مشابه اخلاق در خانواده