امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اوقات فراغت

در کتاب اوقات فراغت، نویسنده فصل اول را با تعریف «مفهوم شناسی فراغت، تفریح، سرگرمی، رویکرد اسلام و غرب به فراغت و ابعاد آن، فراغت و کار و تفریح و سرگرمی» گردآوری کرده است. در رابطه با تعریف فراغت در این کتاب آمده است: «فراغت به معنای رهاشدن از کار یا فعالیت خاصی است که افراد به طور معمول درگیر آن هستند. اوقات فراغت برای افراد معمولا همراه با اختیار و حق انتخاب برای آنان بوده و فعالیت هایی که افراد در این اوقات انجام می دهند به دلیل انتخابی و داوطلبانه بودن آن ها، با علاقه و تمایل بیشتری صورت گرفته و اگر همراه با برنامه ریزی دقیق و هدفمند باشد، باعث تعالی و نشاط و بالندگی فرد میگردد.

در فصل دوم موضوعاتی همچون: «انسان مدرن و فراغت منفعل، بازی و سرگرمی، توصیه هایی به والدین، کودکان و بازی های رایانه ای، غفلت و گناه، فاجعه ای به نام پارتی های مختلط، پرسه در مراکز خرید و تقویت سرمایه داری، اعتیاد به اینترنت، آسیب های فردی و خانوادگی شبکه های اجتماعی، از خانواده تلویزیونی تا خانواده دینی و پیشنهاداتی برای فراغت مفید» مورد بررسی قرار گرفته است.

از دیگر مباحث فصل دوم «پیشنهاداتی به مادران برای مدیریت فراغت فرزندان، بایسته های تفکرکردن، آداب سفر در اسلام، پیشنهاداتی برای سفر، ورزش سنتی و مدرن، اوقات فراغت و ورزش های تفریحی، ورزش و تمرین در صبح، ورزش و تمرین در ظهر، ورزش و تمرین در بعد از ظهر، فواید بازی های تفریحی، دلیل حرمت قمار، موسیقی، بازی شطرنج، بازی با رایانه، شرط بندی فوتبال و جایزه پیش گویی مسابقات» است.

گزیده کتاب اوقات فراغت

فراغت به معنای رها شدن از کار یا فعالیت خاصی است که افراد به طور معمول درگیر آن هستند. اوقات فراغت برای افراد معمولاً همراه با اختیار و حق انتخاب برای آنان بوده و فعالیتهایی که افراد در این اوقات انجام می دهند به دلیل انتخابی و داوطلبانه بودن آن ها، با علاقه و تمایل بیشتری صورت گرفته و اگر همراه با برنامه ریزی دقیق و هدفمند باشد، باعث تعالی و نشاط و بالندگی فرد می گردد.

در ادبیات مدرن مفهوم فراغت ارتباط وثیقی با مفهوم کار دارد. کار به معنای فعالیتی روتین (روزمره) برای کسب درآمد جهت امرار معاش است که در نگاه انسان مدرن امری اجباری، ملال‌آور، استثماری و تحمیلی است که وی همواره سعی می‌کند از زیر بار آن شانه خالی کند. انسان مدرن فراغت را زمانی می‌داند که از کار اجباری و روتین رها شده و می‌تواند فعالیت های موردعلاقه خویش را در این اوقات پیگیری کند. آدام اسمیت، اقتصاددان معروف و تئوریسین نظام سرمایه داری، کار را به عنوان فعالیتی نیازمند آن می‌داند که کارگر «آسودگی، استقلال و خشنودی» خود را رها کند و دستمزدها، پاداشی هستند که کارگر در ازای فدا نمودن آسایش خود دریافت می نماید. لذا در نگاه انسان مدرن اوقات فراغت دارای اصالت و اهمیت فراوان بوده و کار و فعالیت برای امرار معاش مقوله ای فرعی، از روی اجبار و بدون اهمیت است.


















صفحات کتاب :
125
کنگره :
GV181‏‫‬‭/‮الف‬7‮الف‬8 1393
دیویی :
306/4812
کتابشناسی ملی :
3599113
شابک :
978-964-531-698-1
سال نشر :
1393

کتاب های مشابه اوقات فراغت