امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 17,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فهرست توصیفی آلبوم های بیوتات

کتاب فهرست توصیفی آلبوم های بیوتات نوشته سیدعلی آل داوود است که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. کتاب فهرست توصیفی آلبوم های بیوتات، اثری پربارو مجموعه ی ارزشمند است که توسط سیدعلی آل داود گردآوری و تدوین شده و مشتمل بر اکثر آلبوم های اسناد مجموعه بیوتات است که اکنون در سازمان اسناد ملی ایران نگهداری می شود. 

در این اثر، نخست مشخصات نسخه شناسی آلبوم ها یعنی قطع، جلد، تعداد برگ ها و صفحات و احیانا تعداد اسناد مندرج در هردفتر گفته شده و سپس به شناسایی اجمالی اسناد پرداخته شده است. اهمیت و ارزش این اثر بیش از هر چیز از آن جا معلوم می شود که یکی از منابع در تحقیقات دوره معاصر، و خصوصا تاریخ محلی، اسناد رسمی هستند که معمولا در مراکز آرشیوی و کتابخانه های ایران نگهداری می شوند. قسمت عمده ی این اسناد، یعنی آن چه که از دوره ی قاجار و چند دهه پیش از آن باقی مانده در سه مرکز اصلی نگهداری می شوند، بایگانی اسناد قدیمی وزارت امور خارجه، اداره کل بیوتات کاخ گلستان و سازمان اسناد ملی ایران.

 معمولا همواره دسترسی پژوهشگران به مجموعه اسناد کار دشواری بوده و فقط معدودی از تاریخنگاران معاصر چون خان ملک ساسانی، دکتر قاسم غنی، عباس اقبال آشتیانی، و دکتر فریدون آدمیت از اسناد به طور محدود در تحقیقات خود استفاده نمودند، از طرف دیگر استفاده از اسناد وزارت خارجه و کاخ گلستان برای محققان جدید و گمنام همواره با دشواری همراه بوده است. اگر چه وزارت خارجه در سال های اخیر به انتشار چندین مجلد سند دست زد، اما کتاب های انتشار یافته کیفیتی عالی ندارد و نمونه های بدخوانی در آن فراوان است، با این حال انتشار این اسناد کار مطالعات تاریخی دوره قاجار راتسهیل کرده است.

بخش مهم و شاید ارزنده و منظم دفاتر اسناد که به عنوان «مجموعه بیوتات» نامیده شد تا سال های اخیر در کاخ گلستان نگهداری می گردید و دسترسی به آن ها همواره امری دشوار و شاید غیر ممکن بود. این مجموعه طبق نظم خاصی که به آن داده شده بود برحسب تاریخی یا جغرافیایی یا شیوه های دیگر گردآوری، تنظیم و در دفاتری که «آلبوم» نامیده شد چسبانده و آماده بهره برداری شد، به این طریق بایگانی منظمی تشکیل و اسناد از نابودی نجات یافتند. 

آلبوم های اسناد و تدوین مدارک در دفاتر بیوتات از جمله کارهای مبتکرانه ای بود که در عصر ناصرالدین شاه به وجود آمد و مرکز بیوتات در کاخ گلستان قرار داشت اما در سال های نخستین انقلاب اسلامی بخش عمده ای از آلبوم های اسناد از کاخ گلستان به سازمان اسناد ملی ایران انتقال یافت، اما به دلیل مخالفت شدید مسئولین این انتقال متوقف شد و گفته شد تعداد آلبوم هایی که به آن جا منتقل شد390فقره می باشند که با شماره های تکراری که به آن ها داده شد اینک مجموعه دفاتر و آلبوم ها به 410 فقره می رسد. از مجموعه ی این ها نویسنده 374 آلبوم را ملاحظه و در این کتاب فهرست نگاری نموده است.

کتابشناسی ملی :
‎2‎5‎0‎2‎8‎6‎2
شابک :
‫‭‫978-964-426-539-6
سال نشر :
‏‫1390
صفحات کتاب :
567
کنگره :
‏‫‭DSR1310‏‫‭/آ7ف9 1390
دیویی :
‏‫‭955/0740727

کتاب های مشابه فهرست توصیفی آلبوم های بیوتات