امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 18,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جستار در میراث منطق دانان مسلمان

موضوع کتاب جستار در میراث منطق دانان مسلمان ، احیای میراث منطقی و شناخت ره‌آوردها و رهیافت‌های منطق‌دانان مسلمان است. کتاب شامل بیست و دو مقالة پژوهشی در این زمینه است که در چهار بخش و بیست و یک فصل تنظیم شده است. 

طرح مباحث به دو روش تحلیل محتوایی و تحلیل تاریخی انجام گرفته است. هدف کلّی نویسنده، شناخت انتقادی رهیافت‌های معرفتی گذشتگان و کشف میراث منطقی است. زبان و سبک نگارش اثر، روان و علمی تحلیلی و ویژگی شاخص آن، جمع‌آوری مقالات مرتبط با موضوع و سهولت دسترسی محققان و علاقه‌مندان است.

گزیده کتاب جستار در میراث منطق دانان مسلمان

شناخت انتقادی رهیافت ها و ره آوردهای معرفتی پیشینیان یکی از وجوه مواجهة روشمند و اخلاقی با سنت است. کشف میراث منطقی در این میان اهمیت خاصی دارد. دانشمندان مسلمان میراث یونانی منطق را از منابع ارسطویی، مگاری و رواقی برگرفتند و آن را توسعه دادند. دادوستد دانش منطق با فلسفه، کلام و سپس در دوره های متأخر با علم اصول سبب توسعه این دانش ها شد .

بونصر فارابی که لقب معلم را همانند ارسطو دارد، دورة ترجمة متون یونانی را به دورة شرح انتقادی و فهم تحلیلی بارور کرد. فارابی سهم مهم اما ناشناخته در بسط منطق ارسطویی دارد. اطلاعات ما از نقش منطق دانان پیش از فارابی بسیار اندک است. آثار منطقی فرزند زکریای رازی را به دست نیاورده ایم . او که در...

صفحات کتاب :
530
کنگره :
‏‫BC66‭‬‭ /ف2‏‫‬‬‭ف4 1391
دیویی :
160
کتابشناسی ملی :
2601420
شابک :
978-964-426-561-7‬‬‬
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه جستار در میراث منطق دانان مسلمان