نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیر بوردیو

کتاب پیر بوردیو، با خلاصه ای از زندگی بوردیو و زمینه های ایجاد نظام فکریش آغاز می شود و به تدریج در اندیشه های او پیش می رود. جامعه شناسی پیر بوردیو (1930 – 2002) جامعه شناس مطرح معاصر فرانسوی پیش از هر چیز مبتنی بر تفکر انتقادی است: نقد مقولات به ارث رسیده، شیوه های پذیرفته شده تفکر، قالب های رسمی قدرت، تبعیض و... از منظر وی مسئله مدعیان نیز در این است که اثری که در طبقه بندی های فکری معمول گسستی ایجاد کند را درک نمی کنند.

خواندن آثار بوردیو همواره آسان نیست از این رو هدف اصلی در کتاب پیر بوردیو بیان مفاهیم بنیادی و کلیدی اندیشه بوردیو به زبانی ساده است تا زمینه ای اولیه برای آشنایی با مفاهیم نظری پیچیده این جامعه شناس برای علاقه مندان فراهم شود. آنچه به ارزش اثر برای خواندن و آشنایی با بوردیو می افزاید این است که نویسنده، پاتریک شامپاین، خود نیز از جمله جامعه شناسان معاصر فرانسوی است.

 او در تالیف اثر «فقر جهان» همکار بوردیو بوده است و اندیشه خود را به او نزدیک می داند. ناهید حکمت در مقدمه اثر تنظیم متن کتاب را پیرامون شش مقوله محوری می داند که عبارتند از: تکوین اندیشه پیر بوردیوformation ، فرهنگ Culture ، طبقات اجتماعی Classes Socials ، میدان های اجتماعی Champs Sociaun ، جامعه شناس Sociology و تعمق Approfondir . هر یک از این مقولات می توانند دریچه ای را در پیش روی علاقه مندان برای ورود به زاویه ای از اندیشه جامعه شناختی پیر بوردیو بگشایند.

 گزیده کتاب پیر بوردیو

پیربوردیو، در یکی از آثار اخیرش «سلطة مردانه »، داوِ نظریِ مهمی را مطرح کرده است که در تمامی نگاشته‌هایش به چشم می‌خورد. او آن را «ناساز‌گونی باور » می‌نامد و در این خصوص چنین می‌نویسد:

«همواره در شگفتم از اینکه نظمِ موجود جهانی، با وجود سوگیری‌های یک‌طرفه، ممنوعیت‌هایِ واقعی و یا مجازی‌اش، تعهدات و تحریم‌هایش؛ در مجموع رعایت می‌شود و بیش از این، سرپیچی‌ها، انحرافات، جرایم و جنون‌ها به چشم نمی‌‌آیند. افزون براین، متعجبم که نظمِ موجود با روابط سلطه، حقوق و گریز از حقوق، مزیت‌ها و نابرابری‌هایش به استثنای حوادثِ تاریخیِ چند، در نهایت تداوم می‌یابد. ضمن اینکه شرایطِ بقای تحمل‌ناپذیر می‌تواند در اغلب اوقات قابل قبول و حتی طبیعی بنظر ‌رسد». (پیربوردیو، سلطة مردانه، 1998).

پرسش در خصوصِ این امر که «طبیعی است، دنیا این‌گونه باشد» پرسشی که از آموزه‌های فلسفیِ بوردیو ناشی می‌شود، زمینه‌ساز ساختار فکری اوست که بر پایة سه مفهومِ ناگسستنی، شکل گرفته است. 


صفحات کتاب :
68
کنگره :
HM479‭‬‭‬ /ب9‏‫‬‮‭‬‭ش16 1391
دیویی :
301/01
کتابشناسی ملی :
2‎4‎2‎6‎4‎8‎9
شابک :
978-964-426-527-3
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه پیر بوردیو