امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پژوهشی در فرهنگ اقتصادی پالگریو

کتاب پژوهشی در فرهنگ اقتصادی پالگریو نوشته سیدحسین میرجلیلی است که توسط انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی منتشر شده است. فرهنگ اقتصادی پالگریو، یکی از جامع ترین فرهنگ های انگلیسی زبان علوم اقتصادی است که درکتابخانه اغلب دانشکده ها و مراکز پژوهشی اقتصادی کشور وجود دارد و مورد استفاده مدرسان، دانشجویان و پژوهشگران علوم اقتصادی در سراسر دنیا قرار می گیرد. 

تعدادی از استادان و محققان اقتصادی کشور نیز نسخه ای از آن را در اختیار دارند و به عنوان یک مرجع علمی معتبر به آن مراجعه می کنند. در واقع فرهنگ چهار جلدی پالگریو اقتصاد، جامع ترین فرهنگ دایرﺓالمعارفی علوم اقتصادی است که در ایران در دسترس محققان قرار دارد.

پس از انتشار دوره ی چهارجلدی آن در سال 1987، مقالات مروری و نقد توسط اقتصاددانان صاحب نام در مجلات معتبر علمی از آن منتشر شد. در این مقالات، تدوینگران این فرهنگ مورد انتقاد قرار گرفته اند که بخشی از مدخل های آن را جانبدارانه و با گرایش فکری مکتب های دگراندیش اقتصادی تدوین کرده اند؛ درحالی که از یک فرهنگ توصیفی مربوط به یک رشته علمی خاص، انتظار می رود بی طرفانه باشد. پرسش اصلی این پژوهش این است: آیا فرهنگ اقتصادی پالگریو، جانبدارانه است و مکتب های فکری مشخصی را ترویج می کند؟

گزیده کتاب پژوهشی در فرهنگ اقتصادی پالگریو

فرهنگ جدید پالگریو جانشین فرهنگ اقتصاد سیاسی است که اینگلیس پالگریو تدوین کرده است. این کتاب در دهه 1890 منتشر شده است. از زمان انتشار اولیه فرهنگ پالگریو، ازحدود یکصدسال قبل تاکنون، علم اقتصاد شاهد گسترش چشمگیری بوده است. وقتی فرهنگ اقتصاد سیاسی منتشر شد، بسیاری از مباحثی که اکنون بسیار مورد توجه اند، در آغاز راه بودند یا شناخته شده نبودند. مطالعه اقتصاد شهری، جمعیت شناسی اقتصادی و اقتصاد ریاضی در آغاز شکل گیری بود و رشته هایی از قبیل اقتصادسنجی، اقتصاد کلان، نظریه بازی و اقتصاد نااطمینانی اصلاً مورد بررسی قرار نگرفته بود.

 از سوی دیگر، موضوعاتی که در فرهنگ اقتصاد سیاسی در مورد آن ها بحث شده بود، از آن زمان به بعد، به طور چشم گیری پیشرفت کرده بودند، مانند پول و مالیه، تجارت بین المللی و نظریه تعادل عمومی که با مطالعات اقتصادی قرن بیستم به کلی تغییر کرده بود. بنابراین، پس از یکصد سال، زمان مناسب برای تدوین فرهنگ جدیدی فرا رسیده بود که مانند فرهنگ اقتصاد سیاسی، وضعیت رشته اقتصاد را در شرایط جدید توضیح دهد. 

صفحات کتاب :
263
کنگره :
‏‫‬‮‭HB61‏‫‬‮‭/م84پ4 1391
دیویی :
‏‫‬‮‭330/03
کتابشناسی ملی :
2843433
شابک :
‏‫‭978-964-426-610-2‬
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه پژوهشی در فرهنگ اقتصادی پالگریو