کتاب ابوعلی کجاست

زندگی‌ نامه‌ خودگفته‌ شهید مرتضی عطایی معروف به ابوعلی

امتیاز
5 / 5.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 13,000
خرید چاپی
45,000
15%
ت 38,250
نظر شما چیست؟

کتاب ابوعلی کجاست؟ نوشته نوید نوروزی و محمدمهدی رحیمی، توسط انتشارات راه یار منتشر شده است. این کتاب زندگی‌نامه‌ خودگفته‌ شهید مرتضی عطایی معروف به ابوعلی از شهدای شجاع و شاخص مدافع حرم است.

معرفی کتاب ابوعلی کجاست

«ابوعلی کجاست؟» خاطرات شهید مرتضی عطایی از روزهای حضورش در جبهه‌های نبرد با دشمن تکفیری است. خاطراتی که خود راوی آن است و قرار بوده برای نگارش کتابی در ارتباط با شهید صدرزاده مورد استفاده قرار بگیرد اما در نهایت به واسطه شهادت آقا مرتضی که همه او را در میدان رزم با نام «ابوعلی» می‌شناسند.
ابوعلی کجاست؟ این سؤال را سه دسته می پرسند:
دسته اول داعشی ها و فتنه گران تکفیری هستند که در عملیات بصرالحریر، عکس شاخص فاطمیون دستشان بود و دربه در دنبال ابوعلی می گشتند. آن ها مدام با ترس از اسرا می پرسیدند ابوعلی کجاست؟
دسته دوم دلبستگان به مذاکره و لبخند دشمن اند که از رزم ابوعلی و امثال او متعجب اند و درحال تمسخر. به این ها باشد، کل توان دفاعی کشور را تعطیل می کنند و ابوعلی ها را تنها می گذارند.
دسته سوم با افسوس و آرزو می گویند: «وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ» و افسوس می خورند و آرزو می کنند که مانند ابوعلی، روزی خور آستان الهی شوند و جاودانه بمانند!
کتاب «ابوعلی کجاست؟» حاصل 10 ساعت گفت وگو با مرتضی عطایی (ابوعلی) از رزمندگان لشکر فاطمیون است. این مصاحبه ها در مرداد 95 در شهر مشهد ضبط شد تا در کتاب خاطرات شهید مصطفی صدرزاده استفاده شود، اما با شهادت او فرصتی برای چاپ خاطرات ابوعلی پیش آمد تا دسته اول و دوم و سوم، سؤالشان را دوباره بپرسند که «ابوعلی کجاست؟»

خلاصه کتاب ابوعلی کجاست؟

شهید مرتضی عطایی یکی از همین شهدای جالب اما گمنام مدافع حرم است. شهیدی که برای حضور در جمع مدافعان حرم، خود را به عنوان یکی از اهالی افغانستان جا زد تا اجازه حضورش در کنار دلاوران تیپ پرافتخار فاطمیون داده شود. مرتضی عطایی یار غار شهید مصطفی صدرزاده است؛ یاری که برای او همچون برادر بود و در نهایت نیز مدتی کوتاه بعد از آسمانی شدن شهید صدرزاده به این برادر شهیدش پیوست.
ابوعلی مصداقی تام و تمام از یک بسیجی مخلص است و زوج او و شهید صدرزاده در میدان نبرد، تبدیل به یکی از مهم‌ترین تیم‌های فرماندهی در میدان نبرد علیه داعش می‌شود. علاقه ابوعلی به بسیج و فعالیت‌های نظامی در کنار توجه ویژه او به تذهیب نفس و البته رفاقت شش‌دانگش با مصطفی صدرزاده دست به دست هم می‌دهد تا یک تعمیرکار ساختمانی تبدیل به عارفی تمام‌عیار شود.

برشی از متن کتاب ابوعلی کجاست؟

یکی از فرماندهان سپاه، من را به عنوان مشاور فرمانده، با نیروهای لشکر به سوریه برد. نیروهایی که با آن ها رفتم، جزء صابرین بودند. این افراد ورزیده بودند و مهارت زیادی در درگیری های مرزی سیستان وبلوچستان داشتند؛ اما برای اولین بار بود که به سوریه می آمدند. به همین دلیل، فرماندۀ آن ها من را مشاور معرفی کرد تا از تجربیات و آشنایی ای که با منطقه داشتم استفاده کند.
سیّدابراهیم قبل از من به سوریه آمده بود و در پادگانی در جنوب حلب مستقر بود؛ فرماندهی پادگان به عهدۀ او بود. نیروهای جدید به آن پادگان م یآمدند و از آنجا تقسیم می شدند. سیّد ضمن اینکه فرماندۀ پادگان بود، از همان نیروها یگان ناصرین را هم تشکیل داد.
یکی دو بار آمار سیّدابراهیم را از بچه های فاطمیون گرفتم. گفتند سیّدابراهیم معمولاً در خانات است. خانات چند کیلومتری از ما فاصله داشت. چند بار به سراغش رفتم اما موفق نشدم او را ببینم. به بچه ها سپردم ا گر سیّدابراهیم آمد، بگویید ابوعلی با شما کار داشت. دقیقاً مثل قضیۀ تدمر برای من پیش آمد؛ یعنی سیّدابراهیم آمده بود برای دیدن من، اما خواب بودم.
باز سیّدابراهیم بدون اینکه مرا بیدار کند، رفته بود. از اینکه سیّدابراهیم دلش نیامده بود مرا بیدار کند، اعصابم خرد شد.

لحظه شهادت ابوعلی

لحظه شهادت شهید مرتضی عطایی، مربوط به زمانی است که برای عقب آوردن جنازه دوست شهیدشان رفته بودند جلو:
«ما آن قدر به دشمن نزدیک بودیم که صدای کشیدن نارنجک هایشان را می شنیدیم. بالاخره ابوعلی خودش را به ما رساند. دشمن می خواست هرطور شده به خط ما نفوذ کند. ابوعلی آر پی جی برداشت، پشت ارتفاعی نیم متری رفت و شلیک کرد. یکی از فرماندهان سریع رفت یقه ابوعلی را گرفت. او را نشاند و گفت: «دستور است که شما در جنگ شرکت نکنی. بنشین»، اما ابوعلی برای شلیک بعدی آماده شد. زمانی که می خواست سومین گلوله آر پی جی شلیک کند، روی زانو که بلند شد گلوله ی تک تیرانداز دشمن به او اصابت کرد. تیر به گلویش خورد. به پشت افتاد و همان جا شهید شد.»

خرید کتاب ابوعلی کجاست

علاوه بر دانلود کتاب ابوعلی کجاست pdf در نسخه الکترونیک، می‌توانید خرید این کتاب در نسخه چاپی را با تخفیف ویژه در فراکتاب انجام دهید.

خرید کتاب ابوعلی کجاست مشخصات کتاب ابوعلی کجاست در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: راه یار
نویسنده: نوید نوروزی و محمدمهدی رحیمی
تعداد صفحه: 144
موضوع: زندگی‌ نامه‌ خودگفته‌ شهید مرتضی عطایی معروف به ابوعلی
قالب: pdf اختصاصی و چاپی با تخفیف ویژه

صفحات کتاب :
144
کنگره :
BP52/66 ‭/ع6‏‫‬‮‭آ3 1398
دیویی :
297/984
کتابشناسی ملی :
5655575
شابک :
978-622-6689-16-8
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه ابوعلی کجاست؟