نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اخلاق سیاستمداری

کتاب اخلاق سیاستمداری، اصول اخلاقی سیاستمداری و زمامداری را بیان می کند و به موضوعات نظیر چیستی اخلاق و سیاست، رابطه اخلاق و سیاست، اخلاق، سیاست و فضیلت، اخلاق زمامداری و تربیت سیاسی، مبانی معرفت‏ شناختی اخلاق زمامداری در اسلام، مبانی هستی‏ شناختی اخلاق زمامداری در اسلام، مبانی انسان‏ شناختی اخلاق زمامداری در اسلام، اصل اخلاص در عمل، اصل اخلاص و کرامت، اصلاح نفس و ضرورت اخلاص در عمل، اصل کرامت: مفهوم و چیستی کرامت، ولایت‏ پذیری، تولی و تبری، اصل محبت و رحمت، اصل نظم، انضباط و جدیت، اصل شرح صدر، اصل پایبندی به عهد و پیمان، تعهد و مسوولیت‏ پذیری، اصل رعایت اهلیت و شایستگی در انتخاب کارگزاران، اصل تفویض اختیار و نظارت، اصل عدم احتجاب، اصل نصیحت و خیرخواهی، اصل مشورت در تصمیم‏گیری و اصل برپا داشتن حق و عدل می پردازد.

نویسنده با قلمی ساده و روان و با بیان نمونه‏ های بارزی از رفتارهای اخلاقی در سیره سیاسی معصومان (ع) جلوه‏ هایی از اخلاق سیاستمداری و سیاست‏ ورزی را برای عموم مردم و به ویژه کارگزاران و سیاستمداران نظام اسلامی بیان کرده است.

گزیده کتاب اخلاق سیاستمداری

یکی از مفاهیم بنیادین در رابطه اخلاق و سیاست بررسی نسبت و جایگاه سعادت و فضیلت می باشد. چنان که در بخش های گذشته یادآور شدیم دیدگاه های مختلفی درباره رابطه اخلاق و سیاست مطرح شده است. شاخص بارز اندیشه سیاسی اسلامی، محوریت سعادت و فضیلت در آن است. از این جهت نظریه سیاسی در اسلام از گونه نظریه های کلاسیک بوده و فضیلت گرا محسوب می شود. ویلیام بلوم با تفکیک نظریه های کلاسیک از نظریه های جدید در غرب، تقابل بین فضیلت گرایی نظریه های سیاسی کلاسیک را با آزادی محوری نظریه های مدرن بررسی کرده است.

کتابشناسی ملی :
3338993
شابک :
978-964-531-571-7
سال نشر :
1392
صفحات کتاب :
179
کنگره :
BP254/9‏‫‭/ب88‮الف‬3 1392
دیویی :
297/658

کتاب های مشابه اخلاق سیاستمداری