کتاب اندیشه در بحران (دفتر ششم)

لکان، آرنت، هابرماس و یونگ در نگاهی کوتاه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 19,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اندیشه در بحران (دفتر ششم)

کتاب اندیشه در بحران (دفتر ششم) نوشته شهریار زرشناس است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. کارل گوستاو یونگ روانشناس و روانکاو سوئیسی و یکی از شخصیت های تأثیرگذار در روند فکری عالم غرب مدرن در سده بیستم میلادی است. ژاک لکان روانکاو فرانسوی است. او آموزه های روانکاوی فرویدی را در افق اندیشه ساختار انگار و پسا ساختارانگار فرانسوی و نیز در حال و هوایی کمابیش پسامدرن بازخوانی کرده است.

یورگن هامبراس یکی از روشنفکران آلمان، تاثیرگذار در اندیشه  اجتماعی و سیاسی غرب معاصر است. او را می توان آخرین چهره مشهور به جامانده از جریان فکری موسوم به مکتب فرانکفورت دانست. نام هانا آرنت در مقام یک اندیشمند سیاسی با آثاری چون : انقلاب. خشونت و سرچشمه های توتالیتاریسم  پیوند خورده است در یک ارزیابی کلی، هانا آرنت را می توان مدافع و مروج  لیبرالیسم و منظومه ایدئولوژی های لیبرال -دموکراسی دانست.

گزیده کتاب اندیشه در بحران (دفتر ششم) 

نام هانا آرنت در مقام یک اندیشمند سیاسی با آثاری چون: انقلاب، خشونت و سرچشمه های توتالیتاریسم پیوند خورده است. در یک ارزیابی کلی، هانا آرنت را می توان مدافع و مروج لیبرالیسم و منظومه ایدئولوژی های لیبرال دموکراسی دانست. اگرچه برخی آرا و مواضع و نحوه مواجهه های تئوریک او به گونه ای است که وی را از ایدئولوگ‌های مرسوم مدافع و مروج لیبرالیسم متمایز می کند، محتوا و مؤلفه های اصلی آرا و آثار او نشان می دهد که وی تئوریسین و نویسنده ای لیبرالیست است. اگرچه به شیوه خود و تا حدی متفاوت با رویه مرسوم ایدئولوگ های لیبرال از این ایدئولوژی دفاع می کند.

هانا آرنت یک یهودیِ اهل آلمان بود. از آغاز جوانی، مسئله هویت یهودی اش برایش مهم تر شد و به  ویژه پس از ترک اجباری آلمان، بر وجه هویت آلمانی اش تقدم یافت. او را می توان روشن فکر و اندیشمندی لیبرال با تمایلات صهیونیستی نامید. ذهن و زبان آرنت صبغه ای کم  وبیش فلسفی دارد و در برخی آثار و نحوه مواجهه او با مباحث و مسائل سیاسی می توان ردپای تعلقات فلسفی او را دید. هانا آرنت در آلمانِ دوران امپراتوری قبل از جنگ جهانی اول به دنیا آمد و در ایالات  متحده امریکای دوران جنگ سرد، و مقارن با شکست این کشور در ویتنام، درگذشت.

صفحات کتاب :
148
کنگره :
‏‫‬‮‭Q141‏‫‭‏‫‭/ز4‮الف‬8 1398
دیویی :
‏‫‭509/22‬‬
کتابشناسی ملی :
5495011
شابک :
978-600-03-3486-4
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اندیشه در بحران (دفتر ششم)