امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 22,750
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب خدایان بدکردار

کتاب خدایان بدکردار نوشته پیت وارد است که توسط احسان شاه قاسمی نوشته شده است. فرهنگ شهرت پدیده‌ای فراگیر و رو به گسترش است و در اکثر جنبه‌های زندگی، اگر نه همۀ آن‌ها، نفوذ کرده است. از ورزش گرفته تا سیاست، تا سرگرمی و اقتصاد، شهرت یک سنگ بنای اصلی برای شیوه است که رسانه‌ها زندگی را معرفی و تفسیر می‌کنند. 

در فرهنگ شهرت، تمایز میان خود و  امر الهی محو می‌شود. یکی از راه‌هایی که این امر در گفتمان تجلی می‌یابد  به وسیلۀ اقتباس استعاره‌ها و زبان الهیاتی به منزلۀ بخشی از ساختار  روایت‌های شهرت است. پس، سلبریتی‌ها به شمایل بدل می‌شوند؛ ستاره‌ها را به  عنوان اشخاصی "آسمانی" می‌شناسند؛ ستاره‌ها "نجات‌دهنده" هستند؛ آن‌ها  رستگاری می‌یابند و زندگی حرفه‌ای نوینی را آغاز می‌کنند. این مضمون‌های  الهیاتی از منابع دینی وام گرفته شده‌اند، اما از هر نقطه استعلایی جدا  شده‌اند. پس، ساختار الهیاتیِ عمدتاً مسیحی به جا می‌ماند، اما به سمت  الهیات خود به مثابۀ امری الهی حرکت می‌کند.

ولی همانطور که استعاره‌ها و  تشبیهات با سلبریتی‌ها مفصل‌بندی می‌شوند، معنایی که آن‌ها حمل می‌کنند هم شروع به تغییر و دگرگونی می‌کند. پس، مفهوم فرادین فقط تغییر یافتن یا  تباهی دین در فرهنگ مردم‌پسند را توصیف نمی‌کند، بلکه در مورد شیوه‌ای که  استعاره‌های الهیاتی در گفتمان مردم‌پسند بازسازی و جازده می‌شوند هم دغدغه دارد. بحث به سادگی بر سر این نیست که به زبان دینی در مورد سلبریتی‌ها صحبت می‌شود، بلکه، در این فرایند این استعاره‌های الهیاتی به صورت زیرکانه‌ای دگرگون می‌شوند.

گزیده کتاب خدایان بدکردار

رسانه ها و فرهنگ مردم پسند یکی از حوزه های بالنده مطالعه دین‌اند. گستره بزرگی از مطالعات بر دین و شیوه نمایش آن در رسانه و چگونگی تغییر آن به وسیله رسانه ها متمرکزند؛ همچون، مطالعه دین در فیلم، دین در تبلیغات، دین در تلویزیون و دین و فرهنگ مردم پسند. بسیاری از پژوهشگران سریال های تلویزیونی، گروه های راک و فیلم ها را برای یافتن >الهیات< آن ها واکاویده اند و تجربه زیسته هواداران را مطالعه کرده اند تا دریابند هواداران تا چه حد و چگونه از فرهنگ مردم پسند معنای دینی برساخته اند. 

آنچه میان همه این کارها مشترک است میزان محو شدن مرزها میان دین و فرهنگ مردم پسند است. حالا که می بینیم فرهنگ مردمپسند تا چه حد به شیوه های دینی عمل می کند و معناهای دینی را در خود دارد، یک فهم رو به رشد به وجود آمده که براساس آن تمایزات پیشین میان امر دینی و امر سکولار و امر قدسی و امر دنیوی در حال فروپاشی است.

صفحات کتاب :
199
کنگره :
‫‬‮‭BL65
دیویی :
‏‫‬‮‭201/7
کتابشناسی ملی :
5766329
شابک :
‏‫‬‭‫‭978-600-03-3225-9‬‬
سال نشر :
‏‫1399

کتاب های مشابه خدایان بدکردار