امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 30,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم

کتاب چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم نوشته دیوید مکین و آندره آمیر است که توسط مهدی کوچک زاده ترجمه شده است. تحلیل متن، یکی از پربحث ترین بحث ها در علوم اجتماعی و ارتباطات می باشد، البته دامنۀ بحث ها خیلی گسترده است ولی یک وجه مشترک در میان تمام این بحث ها هست که همه می خواسته اند متن را طوری تحلیل کنند که از طریق آن بشود منظور مؤلف را فهمید و چون خیلی وقت ها منظور مؤلف، منظور غرض مندی است و با قدرت یا ایدئولوژی پیوند خورده، تحلیل متن جنبه ای انتقادی پیدا کرده است.

زبان بخشی از شیوه ای است که مردم با آن به دنبال ترویج بعضی از دیدگاه ها دربارۀ هستی و «بدیهی ساختن» آن ها هستند؛ به وسیلۀ زبان است که انواع مشخصی از سنت ها، اندیشه ها، ارزش ها و هویت ها رواج می یابند و بدیهی سازی می شوند و سپس نهادهایی مانند مدارس نیز به محلی برای به قانون درآوردن و نشر چنین دانشی بدل می شوند. زبان از آنچه ما آن را فرهنگ خود می دانیم تفکیک ناپذیر است.

زبان شناسی انتقادی یک سری امکانات را در اختیار تحلیلگر قرار می دهد تا به وسیلۀ آن، گفته ها و ناگفته های متن را به چنگ بیاورد. منتها نواقصی داشت. نواقص موجود در زبان شناسی انتقادی در گرایشی به نام تحلیل گفتمان انتقادی برطرف شد؛ یعنی که جعبۀ ابزار تحلیلگر کامل تر شد. تحلیل گفتمان انتقادی به صورت نظام مند ارتباط متن با ایدئولوژی و قدرت را مشخص می کند.

تحلیل گفتمان انتقادی، یک رویکرد بینا رشته ای برای مطالعهٔ گفتمان است که زبان را به عنوان شکلی از کارکرد اجتماعی بررسی می کند و بر نحوهٔ بازتولید قدرت اجتماعی و سیاسی به وسیلهٔ متن و گفتگو تأکید می کند. کتاب آمیر و مکین، یعنی کتاب حاضر، این ویژگی را دارد که اکثر امکانات تحلیل گفتمان انتقادی را به صورت دقیق و فهرست شده و با ذکر مثال های فراوان دسته بندی و ارائه کرده است. همچنین این کتاب، مجموعه ای از روش ها و شیوه های تحلیل دقیق ارتباطات بصری را نیز ارائه می کند.

گزیده کتاب چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم

چشم انداز ما برای مناطق شرقی کشور، تبدیل آنجا به منطقه ای با رشد اقتصادی سریع و پویایی است که بر شرکت های دانش بنیان و مبتکری مبتنی باشد و بتواند با موفقیت تمام در عرصه اقتصاد جهانی به رقابت بپردازد. طرح های جدید مناطق شرقی کشور از راهبردها و دستورالعمل های منطقه ایِ نوآورانه خود در نوامبر 2006 رونمایی کرد. این طرح ها نشان می دهد که ما چگونه از دانش، مهارت و خلاقیت سازمان ها و افراد برای ساخت یک اقتصاد مبتکرانه استفاده خواهیم کرد.

اولین نقش ما برای انجام دادن مأموریت خود این است که راهبر راهبردی توسعه اقتصادی مناطق شرقی باشیم و برای رسیدن به اهداف ذکرشده در «راهبرد اقتصادی منطقه»، که شرکت آن را به نیابت از این منطقه تهیه کرده، با شرکای خود همکاری کنیم. من باید تضمین بدهم که این اولویت های راهبردی، هنگامی که با شرکای خود در این منطقه و اطراف آن همکاری می کنیم، مانند اصول راهنما سرلوحه کار شرکت قرار گیرد تا آرمان رسیدن این منطقه به یکی از بیست منطقه برتر کشور در 2010 و تبدیل شدن آن به یک منطقه پررونق در 2020 حاصل شود.

صفحات کتاب :
424
کنگره :
‏‫‬‭P302‏‫‭/م85چ8 1397
دیویی :
‏‫‬‭401/41
کتابشناسی ملی :
5441816
شابک :
‏‫‭978-600-03-2828-3‬‬
سال نشر :
‏‫1397

کتاب های مشابه چگونه تحلیل گفتمان انتقادی انجام دهیم