امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
50,000
15%
ت 42,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اقتصاددان فردا

کتاب اقتصاددان فردا نوشته الهام باقری و پریسا میرزایی و فاطمه حسین‌زاده سرشکی است. این کتاب کمک می‌کند کودکان با روشی صحیحی تربیت شوند و نسبت به زندگی نگاه درستی داشته باشند.

با توجه به نظر غالب کارشناسان اقتصادی، آموزش «سواد مالی» یکی از  مهم‌ترین مهارت‌های زندگی است که باید از همان کودکی آموزش داده شود. این  مهارت باعث می‌شود تا آن‌ها در بزرگ‌سالی بتوانند مسائل مالی‌شان را مدیریت کنند و کمتر دچار اشتباهات پرهزینه شوند.

امروزه مسئله «آموزش»، در پیشبرد اهداف جوامع، جایگاه ویژه‌ای دارد. جوامع پیشرفته از اهمیتِ این موضوع به خوبی آگاهند، زیرا یکی از عوامل اساسی در رشد و ترقی کشورهاست و  در درازمدت می‌تواند سرمایه‌گذاری ملی تلقی شود. در جوامع پیشرفته، برنامه‌های متنوعی با موضوع «تربیت اقتصادی» در قالب‌های گوناگون، برای  سطوح مختلف آموزشی، از مهد کودک تا دانشگاه، تدارک دیده‌اند.

یکی از ابعاد مهم زندگی، بُعد «اقتصادی» و معیشتی انسان است. برخلاف اهمیت این بعد، به آموزش و تربیت اقتصادی، آن‌طور که باید و شاید، پرداخته نمی‌شود.  ساحت تربیت اقتصادی، بخشی از جریان «تربیت» است. این ساحت، ناظر به رشد  توانایی‌های افراد در تدبیر امر معاش و تلاش اقتصادی است؛ اموری نظیر: درک و فهم مسائل اقتصادی، درک و مهارت حرفه‌ای، التزام به اخلاق حرفه‌ای، توان  کارآفرینی، پرهیز از بطالت و بیکاری، رعایت بهره‌وری، تلاش جهت حفظ و توسعۀ ثروت، اهتمام به بسط عدالت اقتصادی، مراعات قوانین کسب‌وکار و احکام  معاملات، و التزام به اخلاق و ارزش در روابط اقتصادی. این کتاب سعی دارد  روش‌های آموزشی تربیتی را به کودکان بیاموزد.

گزیده کتاب اقتصاددان فردا

رزّاقیت الهی

«رزق» به معنای عطا و بخشش جاری در دنیا و آخرت از  سوی خداوند به مخلوقات است. تصور غالب از رزق، فقط نیازهای جسم را در نظر  می‌گیرد، اما رزق شامل تمامی نیازهای ضروری انسان، اعم از مادی و غیرمادی می‌شود. در قرآن کریم نیز به هر دو نوع روزی اشاره شده است.

توجه به منشأ روزی، اهمیت بسیاری دارد و مانع از غفلت و طغیان هنگام بهره‌مندی از  نعمت‌ها می‌شود. سنت الهی در روزی‌دهی از طریق اسباب است، اما هیچ‌یک از  اسباب و علل، مستقلّ از خدا نیستند و تنها واسطه‌اند. از عوامل مهمّ افزایش روزی، «شکر نعمت‌ها»ست. والدین و مربیان باید از کودکی مفهوم «رزّاقیت  الهی» را به کودکانشان آموزش دهند و این باور را در نهاد آن‎ ها بنشانند.  باور به رزّاقیت الهی موجب می‌شود تا فرزندان از درآمدهای حرام، نگاه مادی‌گرایانه، حرص، طمع و... خودداری کنند و با آرامش به تلاش بپردازند. 

باور به رزّاقیت الهی سبب می‌شود، در بهترین شرایط اقتصادی و  بهره‌مندی از نعمت‌های الهی، فرد دچار غفلت و طغیان نشده، رازقِ اصلی را  فراموش نکرده و از اطاعت او سر باز نمی‌زند؛ هم‌چنین در سختی‌ها و تنگناهای اقتصادی مأیوس نشود، به رحمت او امیدوار است و او را مؤثر حقیقی و  روزی‌رسان اصلی می‌شناسد. در قرآن کریم آمده است: «اِنَّ اللهَ هُوَ  الرَّزاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتینُ»؛ تنها خداوند، روزی‌دهنده و صاحب  قوّت و قدرت است.

در روایتی از امام صادق‌(ع) در ذیل  آیۀ «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ إِلَی طَعَامِهِ» آمده است: مراد از «طعام» در آیه، دانش است؛ هر آن چیزی است که در تن و جانش، جای می‌دهد که شامل غذای جسم و جان است؛ بنابراین لازم است که در هنگام تغذیۀ روح، مراقب باشیم که افکار نادرست و باطل را در جان و روحمان وارد نسازیم و با افکار باطل،  جانمان را تغذیه نکنیم.

صفحات کتاب :
128
کنگره :
‏‫‭BP253/4‏‫‬‮‭
دیویی :
‏‫‬‮‭297/644
کتابشناسی ملی :
5905087
شابک :
‭978-964-531-831-2‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه اقتصاددان فردا