کتاب عادت های اتمی

تغییرات کوچک، نتایج عالی

3 از 1 نظر

کتاب الکترونیکی عادت های اتمی

حجم دانلود: 2.6 مگا بایت
صفحات کتاب : 343

معرفی کتاب عادت های اتمی 

کتاب عادت های اتمی نوشته جیمز کلیر، به روشی جالب و روان، به ما آموزش می‌دهد که چگونه با شناخت عادت‌های کوچک و مدیریت آن‌ها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی 37 برابر بهتر شدن است! به قول نویسنده کتاب عادت های اتمی، جیمز کلیر (James Clear)، همین رفتارها و عادت‌های کوچک است که تعیین می‌کند پس از 5 سال کجا هستیم و چقدر موفق شده‌ایم یا شکست خورده‌ایم!

اساس کتاب عادت‌های اتمی (Atomic habits)، مدل چهار مرحله‌ای نویسنده برای عادت‌ها است، سرنخ، تمایل، پاسخگویی و پاداش و چهار قانون تغییر رفتار می‌باشند که این مراحل را تکامل می‌بخشند. امکان دارد مخاطبانی که پیش‌زمینه‌ی روانشناسی دارند، برخی از این اصطلاحات را در شرطی‌‌سازی عامل شنیده باشند که ابتدا با شرح «تحریک، پاسخ، پاداش» توسط اسکینر در دهه‌ی 30 میلادی بیان شد و اخیرا با عبارت «سرنخ، روتین، پاداش» در کتاب «قدرت عادت» نوشته‌ی چارلز داهیگ محبوبیت یافته است.

دانشمندان علوم رفتاری همچون اسکینر دریافتند که اگر پاداش یا تنبیه صحیح را ارائه کنید، می‌توانید افراد را تحریک کنید که به شیوه‌ای معین عمل نمایند. اما در حالی‌ که مدل اسکینر به‌ خوبی شرح داد چگونه یک محرک بیرونی بر عادت‌های ما تاثیر می‌گذارد، اما نتوانست به‌ خوبی درباره‌ی تاثیرگذاری افکار، احساسات و باورهای ما بر رفتارمان توضیح بدهد. در دهه‌های اخیر، دانشمندان شروع به تعیین رابطه‌ی میان افکار، احساسات و رفتارمان کردند.

رفتار انسان پیوسته در حال تغییر می‌باشد: موقعیت به موقعیت، لحظه به لحظه، ثانیه به ثانیه. اما کتاب عادت‌های اتمی در مورد چیزهایی است که تغییر نمی‌کند. درباره‌ی اصول رفتار انسانی است. اصول جاودانی که هر سال می‌توانید به آن اتکا کنید. ایده‌هایی که می‌توانید کسب‌وکارتان را پیرامونش بسازید، خانواده را حول آن شکل دهید و زندگی را پیش ببرید.

هیچ راه واحدی برای ایجاد عادت‌های بهتر وجود ندارد، اما کتاب عادت‌های اتمی برترین راه‌هایی که می‌شناسیم را توضیح می‌دهد، رویکردی که صرف نظر از نقطه‌ی شروع یا موردی که در تلاش برای تغییر آن هستید، موثر خواهد بود. استراتژی‌هایی که این اثر پوشش می‌دهد، برای هر کسی که به دنبال سیستمی گام‌ به‌ گام برای بهبود است مفید خواهد بود، چه اهداف‌تان متمرکز بر سلامتی، پول، بهره‌وری و روابط باشند و چه مجموعه‌ای از این‌ها را شامل شود. تا زمانی که رفتار انسانی مطرح باشد، این کتاب راهنمای شما خواهد بود.

گزیده کتاب عادت های اتمی 

ژن‌های ما به‌ گونه‌ای نیستند که نیاز به سخت‌کوشی را از بین ببرند. آن‌ها شفاف‌سازی می‌کنند. آن‌ها به ما می‌گویند باید در این حوزه‌ها تلاش کنی. وقتی نقاط قوت‌مان را متوجه شدیم، دیگر می‌دانیم باید زمان و انرژی خود را در کجا صرف کنیم. می‌دانیم که باید به دنبال کدام فرصت‌ها بگردیم و باید از کدام چالش‌ها اجتناب کنیم. هر قدر ماهیت‌مان را به شکل بهتری درک کنیم، استراتژی ما بهتر خواهد شد.

تفاوت‌های بیولوژیک اهمیت دارند. با این‌ حال بهتر است که بر روی برآورده‌سازی پتانسیل خودتان تمرکز کنید تا اینکه به مقایسه‌ی خودتان با دیگران بپردازید. این حقیقت که هر انسان در هر توانمندی به خصوص دارای محدودیت‌ها و سقف مشخصی است، دلیل نمی‌شود که برای رسیدن به سقف توانمندی‌ها تلاش نکنید. افراد آن‌ قدر به این محدودیت‌ها و سقف‌ها می‌نگرند و اسیرشان می‌شوند که به‌ ندرت تلاش لازم برای نزدیک شدن به آن‌ها را انجام می‌دهند.

همچنین اگر تلاش نکنید، ژن‌ها به‌ تنهایی نمی‌توانند شما را به موفقیت برسانند. بله، امکان دارد آن مربی باشگاه دارای ژن‌های بهتری از شما باشد، اما باید به‌ اندازه‌ی او تمرین کنید تا بتوانید درباره‌ی ژنتیک بهتر یا بدتر اظهار نظر کنید. تا زمانی که به‌ اندازه‌ی آدم‌های مورد ستایش‌تان تلاش نکردید، هیچ‌وقت نمی‌توانید موفقیت‌شان را به شانس و ژنتیک ارتباط دهید. مخلص کلام اینکه یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ رضایت‌مندی از عادت‌ها در طولانی‌ مدت، انتخاب رفتارهایی است که بیشترین هم‌خوانی را با مهارت‌ها و شخصیت شما دارند. سخت بر روی مسائلی تلاش کنید که به‌ سادگی حاصل می‌شوند.

کتاب های مرتبط

بیشتر

برچسب ها کتاب عادت های اتمی

مشخصات کتاب عادت های اتمی

نوع اثر : کتاب

صفحات کتاب : 343

کنگره : ‏‫‬‮‭BF335

دیویی : ‏‫‬‮‭155/24

کتابشناسی ملی : 6083811

شابک : 978-622-220-156-2

سال نشر : 1399

نظرات درباره کتاب عادت های اتمی