کتاب هیولا وارد می شود pdf

کووید 19، آنفولانزاری مرغی و بلایای سرمایه داری

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 53,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هیولا وارد می شود

کتاب هیولا وارد می شود نوشته مایک دیویس است که با ترجمه محمد نصیری نوشته شده است، این کتاب توضیح می‌دهد چگونه سرمایه‌داری باعث شده است دنیا در آتش بیماری‌های همه‌گیر گرفتار شود.

مایک دیویس (زادهٔ آمریکا، ۱۹۴۶) یکی از خوش نام ترین اندیشمندان معاصر است که با بهره گیری از اندیشه های سنّت چپ، در پی واکاوی مدرنیتهٔ بالغِ انتهای قرن بیستم و اوایل قرن بیست ویکم است. او برای سرشت نمایی مدرنیته و سرمایه داریِ امروزی، به تالار افتخارات نئولیبرالیسم و نظم نوین جهانی می رود و وضعیت کنونی جهان را با تمرکز به انگاره های جهانی سازی و شهری سازی و دگرگونی های بوم شناختی خوانش می کند.

به نظر او، فرایندهای بالا که می توان به شکل کوتاه، نئولیبرالیسم خواندشان، اوج قربانی سازی تهیدستان هستند. او، این قربانی سازی تهیدستان را در هر گوشه کنار می بیند؛ از زاغه های شهری گرفته تا الگوی پراکندگی شیوع بیماری های ویروسی، به ویژه شیوع ویروس کرونا.

نویسنده با بهره گیری از تجربهٔ تلخ انسان ها در رویارویی با بیماریهای ویروسی قرن بیست ویکم (سارس، آنفولانزای مرغی، ابولا و کرونا) می کوشد در این کتاب نشان دهد که نئولیبرالیسم (به قول زیرعنوان کتاب، سرمایه داری) چگونه در پدیدآیی، تکامل و پخش و گسترش این ویروسها نقش داشته است. او با روایتی دل انگیز و دلهره آور، ما را با فرانکنشتاینی رودررو می کند که ساختهٔ انسان هاست و بیش از هر چیز، ساختهٔ نابرابری اقتصادی انسان ها. او کار خود را با معرفی کوتاه چیستی ویروس و راه های تکامل آن آغاز می کند و با یک پاسخ ساده به ما نشان می دهد این همه ویروسهای نو به نو و مرگبار از کجا می آیند:

وجود دو ویروس آنفولانزا در یک بدن و ترکیب یا بازآرایی آن ها میتواند مایهٔ یک جهش سهمگین و مرگبار در ویروس باشد _عجب، پس این ویروس های مرگبار از آسمان نازل نمی شوند! این ویروس ها زمینی هستند و در کنار گوش ما تکامل می یابند. نمونهٔ پایین بسیار گویاست:

در مزرعه های غول آسای پرورش دام و ماکی که سرمایه داری شرکتی به راه انداخته است، ده هاهزار حیوان از گونه های مختلف را در یک سوله کنار یکدیگر قرار می دهند (مثلاً پرندگان در کنار خوکها). لازم نیست ریاضیدان باشیم تا بفهمیم در این حالت، «احتمال» ترکیب مرگبار دو ویروس مرغی و خوکی در بدن تنها یکی از این حیوانها و انتقال آن به حیوان های دیگر چقدر زیاد است! اکنون چیزی حدود ۱ میلیارد خوک اهلی، ۱.۵ میلیارد گاو اهلی و ۲۰ میلیارد جوجه در جهان وجود دارد  که بیشتر آن ها در همین مزرعه های (بهتر است بگوییم سوله ها) صنعتی و سرمایه دارانه درهم چپیده اند.

 بااین وصف، پیدایش ویروسهای مرگبار عجیب نیست، عجیب آن است که شمار این ویروس ها هنوز خیلی کم است و این از خوش شانسی ماست؛ ولی کیست که تضمین کند این خوش شانسی فردا هم پابرجا خواهد بود؟ به قول کلاوس اشتور، یکی از مدیران سابق سازمان بهداشت جهانی، ما «داریم در وقت اضافه زندگی می کنیم».


صفحات کتاب :
186
کنگره :
RC111
دیویی :
616/9
کتابشناسی ملی :
7550541
شابک :
978-622-7459-27-2‬‬
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه هیولا وارد می شود