امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
خرید چاپی
40,000
15%
ت 34,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جنگ خوب است

در کتاب جنگ خوب است، مصاحبه مدیران و مشاوران امنیتی ـ اطلاعاتی و مسئولان سیاست‌ خارجی آمریکا را می ‌خوانید. با تعریف جدیدی از عبارت «امنیت ملی» در آمریکا آشنا می ‌شوید. از زبان دولت ‌مردان آمریکایی می ‌شنوید که اولویت‌ های سیاست‌ خارجی آمریکا چیست و چه‌ طور با یک استراتژی بی‌ سر و ‌صدا و نرم، مهره ‌های اصلی سیاست و دفاعی کشورشان را از میان سران امنیتی این کشور انتخاب می ‌کنند. با خواندن این مصاحبه‌ ها متوجه می‌ شوید که اتفاقا دولت ‌مردان آمریکایی ابایی ندارند از این‌ که بگویند «من سرهنگم، نه حقوق‌ دان!»

«روحانی میانه ‌رو نیست، یک جنگ‌ طلب باهوش است»، «ایران قدرت‌ مندترین کشور منطقه است» باورتان می‌ شود این جمله‌ ها را سیاست‌ مداران آمریکایی گفته باشند؟ کتاب جنگ خوب است پر است از این اظهار نظرها و اعتراف ‌های صریح.

رییس سابق آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا یا همان جایی‌ که میان ایرانی‌ ها به «سازمان سیا» معروف است، با افراد موثر در سیاست‌ خارجی و تحلیل‌ گران عرصه بین ‌الملل، گفت ‌و گو کرده و با کم ‌ترین ملاحظه و سانسور درباره رویکرد آمریکا در مساله سیاست ‌خارجی، به‌ خصوص منطقه خاورمیانه، این مصاحبه‌ ها را منتشر کرده است. میزبان و پرسش‌ گر این گفت ‌و گوها «مایکل مورل» تحلیل‌ گر اطلاعاتی آمریکاست. او در سال‌ های گذشته به‌ عنوان قائم ‌مقام آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا و دو بار به ‌عنوان سرپرست سازمان سیا کار کرده است.

مایکل مورل سراغ خیلی‌ ها رفته، ولی برای ترجمه و گردآوری کتاب جنگ خوب است، مصاحبه کسانی را انتخاب کردیم که تخصص و کارشان به‌ نوعی به ایران مربوط می ‌شود. بعضی از این مقامات امنیتی یا سیاسی به ‌قدری درست و دقیق ایران را تحلیل می‌ کنند که اغراق نیست بگوییم ما را بیشتر از خودمان می‌ شناسند. معیار دیگر برای انتخاب گفت‌ و گو، معرفی آمریکا از زبان خودشان است.

کتاب جنگ خوب است را بخوانید و ببینید آمریکایی ‌ها چه دیدگاه و برنامه ‌هایی درباره قدرت ایران در منطقه، انرژی هسته‌ ای، مسائل ایران و عربستان، داعش و تروریسم، برجام و نیروی قدس دارند. ببینید چه ‌طور افکار عمومی را اقناع می ‌کنند. ببینید از ماموران و جاسوسان سازمان سیا چه فرشته ‌های مهربانی در افکار عمومی‌ ساخته ‌اند.

گزیده کتاب جنگ خوب است

م.م. خروج ما از برجام و تاثیر این اتفاق بر رابطه ایران و اسراییل، آیا باعث می‌شود هریک از این دو کشور در برخورد با دیگری رابطه خصمانه‌تری پیش بگیرد؟ آیا خروج ما تاثیری بر اولین مبادله مستقیم نیروی نظامی بین دوطرف دارد؟

ج.ج. طبیعی است این‌طور تصور کنیم که احتمالا بله، خروج ما بر اولین مبادله مستقیم نیروی نظامی بین ایران و اسراییل تاثیر گذاشته است. یا از طریق تشویق اسراییل به تصور این‌که آمریکا پشتش را دارد، یا تحریک ایران به این‌که بگویند «خب، باید روی دیگرمان را به آمریکا نشان دهیم!» تصور دوم درست نیست، زیرا ایرانی‌ها بر این باورند که راه طولانی و سختی در پیش دارند، زیرا برای نگه داشتن بقیه جوامع بین‌المللی در جبهه خودشان، هرچه خصمانه‌تر رفتار کنند، این حمایت را کم‌تر خواهند داشت.

اما مهم‌تر از هرچه تا حالا شنیده‌ام، حتی مهم‌تر از آنچه نتانیاهو و مسئولان‌پایین‌تر و پرزیدنت ترامپ و مشاوران ارشدش گفته‌اند، این است که «شما در سوریه تنها هستید. ما از طریق برجام و تحریم‌ها و چیزهای دیگر با ایران کنار می‌آییم، اما در سوریه شریک نظامی شما نیستیم. در اینجا اسراییل بسیار تنها مانده، زیرا آن ها می‌توانند مشکل ایران و سوریه را حل کنند، اما این تنها مشکل نیست. مشکل دیگر، روسیه است. اسراییل نمی‌تواند با روسیه دست و پنجه نرم کند. تا امروز، روسیه داور بدی در جنگ‌های پیاپی میان ایران و اسراییل بوده، اما در یک نقطه روسیه تصمیم می‌گیرد طرف ایران و متحدانش بایستد، آن‌وقت چه بر سر اسراییل خواهد آمد؟ ما نمی‌دانیم.

صفحات کتاب :
292
کنگره :
UA23
دیویی :
327/73051
کتابشناسی ملی :
7305549
شابک :
978-622-717789-3
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه جنگ خوب است