کتاب حماسه امام سجاد (ع)

تحلیل مبارزات سیاسی فرهنگی امام سجاد

امتیاز
5 / 0.0
خرید چاپی
85,000
15%
ت 72,250

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب حماسه امام سجاد(ع) از امام سید علی خامنه ای و نشر انقلاب اسلامی می باشد. این کتاب درباره تحلیل مبارزات سیاسی فرهنگی امام سجاد(علیه السلام) است.

معرفی کتاب حماسه امام سجاد(ع)

‫روز عاشورا خون حسین (ع) را به پای اسلام ثبت کرد. دیگر نهال اسلام تناور شده بود و عظمت این قیام حسینی باید به گوش همگان می‌رسید.‬
‫ از رهگذر دوره‌ی سخت امامت حضرت سیّدالسّاجدین (علیه السّلام)، عاشورا در تاریخ ماندگار شد و حماسه و حرکت حسینی که در کربلا به خاک و خون کشیده شد، به نهضت حسینی تبدیل گردید. امّا متأسّفانه این حرکت سیاسی از سوی جامعه‌ی اسلامی به درستی شناخته نشد.‬
‫اکنون کتاب حماسه امام سجاد (ع) جلوه‌گر این رسالت عظیم است. این اثر شامل تحلیل‌های محققانه رهبر معظم انقلاب بر مبارزات سیاسی فرهنگی امام سجاد (ع) است.‬
شاید اگر از ما بپرسند نقش امام سجاد در کربلا چه بود به روایتی از اسارت و زنجیر و درد و تب و آشفتگی و اندوه بسنده کنیم.
حماسه امام سجاد(ع) کتابی است مشتمل بر سخنرانی‌ها و نظرات امام خامنه ای درباره سیره سیاسی، فرهنگی و اجتماعی امام سجاد(ع). در این اثر به موضوعاتی چون نظریه انسان ۲۵۰ ساله، تبیین وضعیت اعتقادی مردم و شیعیان پس از واقعه کربلا و نظرات مؤلف دربارهٔ زندگی امام سجاد(ع) پرداخته شده‌ است.

خلاصه کتاب حماسه امام سجاد(ع)

کتاب حماسه امام سجاد(ع) در سه بخش تنظیم گردیده است، بخش نخست که در کتاب با عنوان"به جای مقدمه" آورده شده، مشتمل بر سخنرانی رهبر معظّم انقلاب در کنگره‌ی جهانی امام رضا(علیه‌السلام) میباشد. ایشان در این سخنرانی که در سال 1365 ایراد گردیده به تبیین نظریه‌‌ی انسان 250 ساله پرداخته اند.
بخش اصلی کتاب نیز به چهار گفتار از ایشان پیرامون مبارزات سیاسی و فرهنگی حضرت زین العابدین(علیه‌السلام) اختصاص یافته که این گفتارها در سال 1352 در جمع پرشور جوانان و نمازگزاران "مسجد کرامت" شهر مشهد مقدّس پس از اقامه‌ی نماز مغرب و عشا بیان شده است.
همچنین با هدف غنای مطالب و تکمیل مباحث و نظرات معظّم له در موضوع زندگی امام سجّاد(علیه‌السلام)، مجموعه مصاحبه‌های مجلّه‌ی پاسدار اسلام با ایشان که در سال 1361 صورت گرفته و در شماره‌های 6 تا 12 آن نشریه منتشر گردیده بود نیز به همراه برخی اضافات و ارجاعات در بخش سوم کتاب آورده شده است.

برشی از متن کتاب حماسه امام سجاد

دشواری سخن گفتن از امام سجاد (علیه السلام) 
درباره امام سجاد (صلوات الله علیه) سخن گفتن و سیره نوشتن کار دشواری است و این به خاطر این است که زمینه معرفت و آشنایی مردم با این امام بزرگوار بسیار زمینه نامساعدی است. در ذهن اغلب سیره نویسان و تحلیلگران این طور وارد شده که این بزرگوار گوشه‌ای نشسته و به عبادت مشغول بود و کار به کار سیاست نداشت. بعضی از سیره نویسان صریحا این معنا را در کتاب‌هایشان نوشته اند. آن کسانی هم که به صراحت این معنا را ذکر نکرده‌اند، تلقی‌شان از زندگی امام سجاد جز این نیست و لذا شما می‌بینید که در تعبیراتی که از این بزرگوار می‌شود و در القابی که به این بزرگوار داده می‌شود، بیشتر همین معانی مورد نظر است و نه چیز دیگر. حتی در زبان بعضی از مردم این بزرگوار با لقب «بیمار» نامیده می‌شود، در حالی که بیماری ایشان در همان چند روز واقعه عاشورا بود و ادامه پیدا نکرد و هر کسی در مدت عمرش چند روزی بیمار می‌شود و این مجوز و موجب این نیست که ما به کسی که در یک حادثه‌ای، یک واقعه‌ای، بیمار شد تا آخر نام بیمار بگذاریم؛ و آن بیماری هم به خاطر مصلحتی بود از سوی پروردگار که این بزرگوار وظیفه دفاع و جهاد فی سبیل الله را در آن روز نداشته باشند و زنده بمانند و بار سنگین امانتی را که شرح دادیم، بر دوش بکشند و بعد از پدرشان ۳۵ سال یا ۳۴ سال، زنده بمانند و دشوارترین دوران امامت شیعه را بگذرانند.

حماسه امام سجاد رهبری

«ما به‌جای اینکه بیاییم زندگی امام حسن مجتبی(علیه السّلام) را جدا، و زندگی امام حسین(علیه السّلام) را جدا، و زندگی امام سجّاد(علیه السّلام) را جدا تحلیل کنیم... باید یک انسانی را فرض کنیم که ۲۵۰ سال عمر کرده، و در سال یازدهم هجرت قدم در یک راهی گذاشته، و تا سال ۲۶۰ هجری این راه را طی کرده است.» ۱۳۶۵/۰۴/۲۸
حماسه امام سجاد (علیه السلام)  عنوانی کتابی است که از سوی انتشارات انقلاب اسلامی چاپ شده و شامل سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با موضوع تحلیل زندگی ائمه و زندگی امام سجاد علیه السّلام است.

کتاب در مورد امام سجاد

کتاب "صحیفه سجادیه"، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام زین‌العابدین علی بن الحسین (ع) است. این کتاب اگرچه در موضوع دعا و نیایش است، ولی شامل بسیاری از حقایق علوم، معارف اسلامی و عرفانی، قوانین و احکام شرعی، مسایل حساس سیاسی و اجتماعی، تربیتی و اخلاقی است که در شکل و قالب دعا امام سجاد (ع) به آن‌ها اشاره کرده ‌است. این کتاب که پس از قرآن و نهج‌البلاغه مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید، به نام‌های خواهر قرآن و "انجیل اهل بیت" نیز مشهور است. صحیفه نیز مانند قرآن و نهج‌البلاغه از نظر فصاحت و بلاغت مورد توجه قرار گرفته است.
گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نیز بیش از ۳۴۰ نسخه خطی با محوریت امام ‌زین‌العابدین (ع) را در خود جای داده است. ادعیه روایت‌ شده از امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه و شرح و ترجمه و حاشیه آن بخشی از این آثار را تشکیل می‌دهد. این آثار از جهت قدمت، خط و کار تذهیب هنرمندان ممتاز، از نفاست ویژه‌ای برخوردار هستند.
قرآن دست‌نویس منسوب به دست‌خط امام‌ سجاد (ع) نفیس‌ترین اثر این مجموعه است.
کتاب‌های متعددی با محوریت زندگی امام چهارم شیعیان نوشته و منتشر شده است. هم‌چنین شاعران آیینی در اشعاری به سوگواری شهادت امام سجاد (ع) پرداختند.

خرید کتاب حماسه امام سجاد(ع)

امکان خرید نسخه چاپی کتاب حماسه امام سجاد(ع) با تخفیف در فراکتاب فراهم می باشد. می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب آن را خریداری کنید. خرید کتاب حماسه امام سجاد(ع)

مشخصات کتاب حماسه امام سجاد علیه السلام در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: سید علی خامنه ای
تعداد صفحه: 282
موضوع: زندگی نامه ائمه و بزرگان، سبک زندگی اسلامی
قالب: چاپی با تخفیف 
صفحات کتاب :
282
کنگره :
‏‫‭DSR1692
دیویی :
955/0844
کتابشناسی ملی :
7521502
شابک :
978-622-7491-08-1
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه حماسه امام سجاد علیه السلام