نظر شما چیست؟

معرفی کتاب صلح

کتاب صلح کتاب سوم از مجموعه کتاب دفاع مقدس در بیانات امام خمینی(ره) است.

در پیشگفتار کتاب صلح می خوانیم:

اگر اسلام بدون پیامبر ناشناخته است، انقلاب اسلامی هم بی‌نام خمینی، نه در داخل و نه در جهان فروغی ندارد. انقلاب اسلامی ایران در دوره تاریخی خود، از پیدایش تا پیروزی (1357 ـ 1342) و از استقرار نظام جدید تا پشت سر گذاشتن تجاوز عراق و دوران دفاع مقدس (1367 ـ 1358)، مرهون اندیشه، دیدگاه‌ها، تدابیر، تصمیمات و رهبری حضرت امام خمینی است.

در طول دوران دفاع مقدس، امام خمینی توانست با تلفیق آموزه‌های وحیانی، الگوهای تجربه شده تاریخ اسلام، کربلا و عاشورا، و نیز با توجه به تحقیر تاریخی ملت ایران در دوران تاریخ معاصر و سلطه قدرت‌های بزرگ بر جهان اسلام، گفتمان هویتی اسلام انقلابی را در عرصه‌های نبرد و در مقابل نظام سلطه جهانی به معرض نمایش بگذارد و با جوانان و آحاد مردم ایران از ارزش‌ها و تمامیت ارضی کشور دفاع کند. این دفاع که با سختی‌ها و مرارت‌های ملی کم‌نظیر همراه بود، موجب شد ایران با اتکا بر توانایی‌های بومی و تجربه بشری و نیز با رشادت و شهادت‌طلبی فرزندان خود، حیات جدیدی را آغاز کرده و تولد ایران جدید را نوید دهد.

به رغم تأثیر انقلاب اسلامی در تاریخ جدید ایران، دفاع مقدس خاستگاه رفتار نوین ملی و بن مایه تبدیل حکومت به حاکمیت در پایان جنگ بود؛ زیرا پس از سقوط پهلوی دوم و نفی سلطه خارجی و استبداد داخلی،‌ آمریکا به همراهی قدرت‌های بزرگ و متحدین منطقه‌ای درصدد حفظ سلطه خود بر حاکمیت ایران برآمد، اما پس از هشت سال دفاع مقدس که امام خمینی و رزمندگان طلایه‌داران آن بودند، حاکمیت تاریخی و از دست رفته ایران، بازگشت و تثبیت شد و استقلال و آزادی به معنای واقعی در جمهوری اسلامی تجلی یافت.

مجموعه «دفاع مقدس در بیانات امام خمینی» در تلاش برای بیان دیدگاه‌ها و رهنمودهای رهبر انقلاب اسلامی درباره موضوعات مختلف جنگ تحمیلی است. اولین جلد از این مجموعه با عنوان صدام و حزب بعث در سال 1389 و دومین جلد با عنوان چیستی و چرایی جنگ تحمیلی توسط انتشارات مرز و بوم در سال 1390 منتشر شد.

اینک جلد سوم این مجموعه با عنوان صلح منتشر می‌شود. گفتنی است این مجموعه با روش توصیف صرفاً به گزینش، دسته‌بندی و سازمان‌دهی دیدگاه‌های امام خمینی درباره موضوعات مختلف جنگ عراق علیه ایران می‌پردازد.

صفحات کتاب :
160
کنگره :
‏‫DSR1574/5‭‬ ‭/ج86‏‫‭د74 1390
دیویی :
‏‫‭955/0842‬‭‮‬
کتابشناسی ملی :
‏‫‎2‎5‎0‎2‎5‎5‎5‬
شابک :
978-600-91757-9-6
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه صلح