کتاب ستودگان و ستایش گران

برگرفته از سخنان ناب الامام آیت الله خامنه ای

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (EPUB)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 12,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ستودگان و ستایش گران

کتاب ستودگان و ستایش گران، مداحی اهل بیت (ع) در کلام مقام معظم رهبری است که برگرفته از سخنان آن بزرگوار درباره مداحی و شعرخوانی روضه و سینه زدن در طول سال به ویژه در دهه محرم است که آن را بعضی از برادران فاضل صاحب دل ما، هم آنان که مقیم حضرت اند و منبع خیر و برکت اند از گفتارهای سالیانه حضرت رهبر مسلمانان آیت الله خامنه ای مد ظله العالی در یوم الله ولادت جنات صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها در خطاب به مداحان اهل بیت فراهم آورده و به ترتیب لایق و تبویبی بدیع بنیاد عرایس و مقدمه ای و مؤخرّ ه ای بر آن خم گردید.

شاید جلواتی از نفایسی که در پرده اشارات و عبارات به اقتضای وضع خطابه نهان مانده اند متجلی گردند و فایده حکم و احکام نهفته عام تر شود، لکن وسعت مقال و تنگی مجال را نکرد تا لایق موضوع و مضمون سخن شرح و بسطی داده شود.

آنچه در بالا ذکر شد شرحی است بر چگونگی گردآوری کتاب و محتوای آن که به صورت نهان و آشکار در آن وجود دارد. در این پنج موضوع به صورت مبسوط اشاره شده است که همه درباره مداحی است:

1 آنکه تقوا و طهارت به مرتبه ای باشد که از ارواح ائمه معصومین شرمنده نباشد.

2 آنکه طریقه عبادت و طاعت به قانون اهل بیت مدعی دارد.

3 آنکه مدح از برای غرض و جزا نخواهد بلکه از برای رضای خداوند و طلب ثواب آخرت باشد.

4 چهارم اینکه دین خود را به دنیا نفروشد و دینار و درم را بر حسنات و نعم آن سرای اختیار نکند.

5 آنکه در مداحی غلو نکند که به فکر انجامد تا از آن جماعت نباشد.

این در هفت فصل آمده است که در آن موضوعات مانند ریشه تاریخی مداحلی اهل بیت (ع)، جایگاه و اهمیت مداحی اهل بیت (ع)، رسالت های مداحان اهل بیت (ع)، اصول مداحی اهل بیت (ع)، نکات درباره اشعار و مدایح، مداحی اهل بیت (ع) و انقلاب اسلامی و مسائل جامعه مداحان اهل بیت (ع).

که هر کدام از این موضوعات به صورت زیر مجموعه هایی به صورت شرعی و عقلی بررسی شده و در آن از اشعار بزرگان دین و شاعران اهل بیت و حدیث و روایت بزرگان دین، استفاده شده است تا موضوع را شکافته و سخنان مقام معظم رهبری در آنها به صورت آشکار آورده شود.

گزیده کتاب ستودگان و ستایش گران

سنت شعرخوانی برای اهل بیت (ع) یک حرکت عصیان آمیز در مقابل یک انحراف بزرگ تاریخی است و تا آنجا که ما کم و بیش می دانیم، این سنت از همان ابتدای تاریخ اسلام تا امروز وجود داشته است.

صفحات کتاب :
238
کنگره :
‏‫‭BP261/8‏‫‬‭‭/خ‌2س‌2
دیویی :
‏‫‭‭297/757
کتابشناسی ملی :
‭م‌72-2814
شابک :
964-4719-92-1
سال نشر :
238

کتاب های مشابه ستودگان و ستایش گران