کتاب نگاهی به مجازات های (قصاص، دیات و حدود) pdf

اقلیت های دینی در ایران و ادیان الهی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نگاهی به مجازات های (قصاص، دیات و حدود)

 اقلیت های دینی در ایران و ادیان الهی

کتاب نگاهی به مجازات های (قصاص، دیات و حدود) اقلیت های دینی در ایران و ادیان الهی نوشته ی مهوش فارسی، با تکیه بر اصول قانون مداری، به بررسی مسائل حقوقی تطبیقی دین پرداخته است.

 مسئله ی قانون مداری یکی از اصول اساسی خلقت انسان است و خداوند حکیم با انتخاب انبیاء الهی راه چگونه زیستن و اجرای قوانین را در قالب کتب الهی به بشر اعطا نموده است. پیامبران الهی همچون حضرت عیسی (ع)، حضرت موسی (ع)، زرتشت پیامبر و حضرت ختمی مرتبت محمد (ص)، با برقراری عدالت و با ابلاغ و اجرای احکام خداوند راه صواب از ناصواب را برای جامعه ی بشری هموار نموده اند. 

 هر یک از پیامبران در ابلاغ دین خدا به روش خود عمل می نموده اند و انسانیت را فارغ از هر مسلکی به هیچ روشی زیر سوال نبرده اند و همواره با کرامت رفتار می کردند. از جمله این پیامبران می توان حضرت محمد (ص) را نام برد که بین مسلمان و غیر مسلمان هیج فرقی نمی گذاشتند و از هر ظلمی نسبت به هر انسانی ممانعت می نمودند.

 حضرت رسول (ص) با استناد به آیه «لااکراه فی الدین قد تبین الرشد من الغی» دین اسلام را ابلاغ و راه رستگاری را بیان نمودند. پیامبر اکرم (ص) تمام انسان ها را آزاده می دانستند و راه انتخاب دین را به همه می دادند تا هر کسی مختارانه و آزادانه مسیر زندگی دنیوی و اخروی خود را انتخاب نماید. 

 ناگفته نماند که اهل بیت پیامبر (ص) نیز همین راه و روش را سرلوحه کار خود قرار داده بودند. نمونه ی زیبا از تبعیت ائمه ی اطهار (ع) از سیره ی پیامبر (ص) را می توان در رفتار امام متقیان بیابیم؛ همان داستان زیبا و حکمت آموز حضرت علی (ع) را هنگامی که زره خود را در دست یکی از یهودیان یافت با اینکه حاکم و امام مسلمین بود اما از مقام خود استفاده ننمودند و به حاکم شرع مراجعه نمودند و چون شاهدی نداشتند حکم به نحو فرد یهودی صادر شد و این عملکرد امام علی (ع) راهی برای مسلمان شدن مرد یهودی باز کرد.

 در بخشی از کتاب نگاهی به مجازات های (قصاص، دیات وحدود) اقلیت های دینی در ایران و ادیان الهی می خوانیم: 

 همانطوری که اگر مسلمان در ماه های حرام یا حرم مکه مکرمه به قتل برسد علاوه بر دیه، تغلیظ می شود، آیا کافر ذمی نیز همین حکم را دارد یا خیر؟ بعضی گفته اند دیه تغلیظ می شود و بعضی اعتقاد به عدم تغلیظ دیه دارند. دلیل گروه نخست عموم اخبار بوده است که درآن هیچ کلمه ای که به مسلمان اختصاص داده باشد وجود ندارد و دلیل گروه دوم این است که تغلیظ برخلاف اصل است، لاجرم باید درمواردی که مسلمان باشد اکتفا کرد و در غیرش آن را منتفی دانست. 

امام خمینی (ره) در تحریرالوسیله با عبارت «لایعبدالحکم بالتغلیظ علیهم با تغلظ به علی المسلم» معتقد است که تغلیظ در دیه کافر هم صورت می گیرد. و آیت الله مکارم در تفسیر آن می گوید «ظاهراً دلیلی جز عمومات نداریم. 

وقتی داریم که دیه زن نصف دیه مرد است، انصرافی بر مسلمان و غیر مسلمان ندارد و اطلاق آن همه زنان دنیا را دربر می گیرد مگر این که درتشخیص آن انصرافی داشته باشیم که نداریم... وقتی گفته می شود ان الرجل اذا قتل فی الشهر الحرام کان دیه وثلث، این هم عام است و گفته نشده است که مسلمان باشد یا ذمی لذا به کافر ذمی نیز این موضوع اطلاق دارد و تغلیظ درباره آن ها نیز رعایت می گردد.

سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
197
کنگره :
KMH2467‏‫‭/ف2ن8 1396
دیویی :
342/550873
کتابشناسی ملی :
4706751
شابک :
‬‏‫‭978-600-8796-19-0

کتاب های مشابه نگاهی به مجازات های (قصاص، دیات و حدود)