امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نقش مدیریت در رفتارهای ایمن

نوشته ی زهره غلامی، با توجه به اهمیت بهداشت تغذیه، تأثیر مفهوم رفتاری بر ایمنی غذایی کارگران کارخانه ای در ایران را به عنوان جامعه ی آماری بررسی کرده است.

اگرچه یکی از عوامل حیات هر موجود زنده غذا می باشد، اما غذای ناسالم و غیربهداشتی می تواند به مشکلات گوناگون مانند مسمومیت، بیماری، حساسیت و سوء تغذیه در انسان ها منجر شود.

آمارها نشان می دهد سالانه هزاران تن مواد غذایی به علت غیربهداشتی بودن، غیرقابل مصرف و معدوم می گردد. این مسئله زیان های اقتصادی زیادی را در پی دارد.

همچنین، تخمین زده می شود که 70 درصد بیماری های عفونی از طریق غذای ناسالم به انسان سرایت می کند و بیش از 450 نوع بیماری ویروسی، انگلی، قارچی و باکتریایی از طریق غذاهایی که منشأ حیوانی دارند به انسان منتقل می شوند.


از آنجا که طیف وسیعی از آلودگی ها در مراحل تهیه، نگهداری، جابجایی و آماده سازی مواد غذایی در مکان های مختلف به وقوع می پیوندد، سلامت مواد غذایی را می توان به طور مستقیم تحت تأثیر عوامل فردی، فیزیکی و عملکردی این مکان ها دانست.

همچنین، فساد و آلودگی مواد غذایی می تواند ناشی از سهل انگاری، سودجویی، تقلب، عدم رعایت مقررات بهداشتی در بین تمام دست اندرکارانی باشد که به نوعی در تهیه، ذخیره سازی و آماده کردن مواد غذایی دخیل هستند.

بنابراین، تمام کسانی که درگیر حمل و نقل و آماده سازی مواد غذایی می باشند، نقش مهمی در کاهش شیوع بیماری های ناشی از مواد غذایی دارند.

از این رو، با نظارت بر رعایت بهداشت مواد غذایی و کنترل اماکن ذخیره، تهیه، آماده سازی و توزیع غذا می توان از بروز بیماری های با منشأ مواد غذایی جلوگیری کرد.
در این راستا، داشتن دانش کافی از اصول صحیح نگهداری مواد غذایی می تواند به استفاده از مواد غذایی سالم کمک کند.

در واقع، بهترین شیوه برای نهادینه کردن عادت های مثبت درباره ی ایمنی غذایی، آموزش است.

علت این است که فراگیری دانش به عنوان یک ضرورت در انجام موفقیت آمیز فعالیت ها قلمداد می شود.

اگرچه دانش همیشه تأثیر مستقیم بر رفتار ندارد، اما سازوکارهایی را تقویت می کند که تغییر رفتار را تسهیل می کنند.

گزیده کتاب نقش مدیریت در رفتارهای ایمن

اثربخشی آموزشی در واقع بررسی و تعیین میزان مؤثر بودن آموزش های ارائه شده برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده است.

به عبارت ساده تر در یک مطالعه اثربخشی، میزان تحقق اهداف اندازه گیری می شود.

منظور از ارزیابی اثربخشی آموزش این است که آموزش های انجام شده تا چه حدودی منجر به ایجاد مهارت های مورد نیاز سازمان به صورت عملی و کاربردی شده است.

از طریق میزان اثربخشی عملیات آموزشی می توان قضاوت نمود که عملکرد برنامه آموزشی تا چه اندازه و به چه میزان باید بهبود یابد.

آموزش ها چه در سطح جمعیت عمومی و چه در سطح متصدیان و کارکنان مراکز تهیه، تولید و توزیع مواد غذایی همواره از بهترین راهکارهای پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا بوده و مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت است.

اگر شرایط و محیط فیزیکی یا ابزار کار مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی غیربهداشتی باشد و یا ضوابط بهداشت فردی توسط کارکنان این مراکز رعایت نشود، احتمال بروز مسمومیت های غذایی گسترده و تحمیل هزینه های سنگین درمان و گاهی مرگ را بوجود می آورد.

بر اساس مطالعه ای در آمریکا عدم رعایت ضوابط بهداشتی در مراحل تهیه و توزیع مواد غذایی عامل حدود 97 درصد از بیماری های ناشی از غذا در رستوران ها و منازل است.

به همین دلیل بالا بردن سطح آگاهی تولید کنندگان و افرادی که به نحوی در تولید، عرضه و توزیع مواد غذایی و آرایشی، بهداشتی سروکار دارند و یا افرادی که در اماکن عمومی مشغول به فعالیت هستند، می تواند نقش مؤثری در نیل به اهداف بهداشتی داشته باشد.

صفحات کتاب :
88
کنگره :
‏‫‬‮‭RC967‏‫‬‮‭/غ8ن7 1396‬‬
دیویی :
‏‫‬‮‭613/62
کتابشناسی ملی :
4706882
شابک :
978-600-8796-22-0
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه نقش مدیریت در رفتارهای ایمن