کتاب مسئولیت کیفری و تامین امنیت در فضای سایبر pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مسئولیت کیفری و تامین امنیت در فضای سایبر

نوشته جلیل شکربیگی، به مسئولیت کیفری و شناخت آن در فضای سایبر، داده ها و اطلاعات مجرمانه در فضای سایبر و مسئولیت کیفری ناشی از آن و عدم تامین امنیت در فضای مجازی و بررسی مسئولیت کیفری می پردازد.

تولید یا ارائه یا انتشار محتویات غیرقانونی در فضای مجازی رایانه و اینترنت جرم و قابل مجازات است و قاعدتا مسئولیت کیفری بر کسی بار می شود که عناوین مجرمانه مربوط به محتویات رایانه ای را انجام دهد، اما چون دسترسی به اینترنت و خدمات آن از طریق ارائه دهندگان خدمات اینترنتی میسر می شود، این عوامل در بعضی مواقع باید مسئولیت کیفری ناشی از ارائه محتویات غیرقانونی را متحمل شوند.

غیرقانونی بودن محتویات، گاه به این دلیل است که قانون از آن ها حمایت کرده و شخصی این حمایت قانونی را نقض کرده است، مثل محتویات متضمن نقض کپی رایت یا نقض حریم خصوصی.

گاهی نیز غیرقانونی بودن محتویات به این دلیل است که این محتویات ذاتا غیراخلاقی و نامشروع هستند، مثل انتشار تصاویر یا فیلم های مستهجن.

ارائه دهندگان خدمات اینترنتی بر اساس مقررات و در حد متعارف مکلف هستند از طریق تدابیری همچون پالایش، نصب دیوار آتشین و مواردی از این دست، از ارائه محتویات غیرقانونی تعریف شده در قانون جلوگیری کنند.

مسئولیت پالایش و ممانعت از ارائه محتویات غیرقانونی را می توان «مسئولیت پیشگیرانه» یا «مسئولیت پیش از ارتکاب جرم» نامید. در مورد مسئولیت پس از ارتکاب جرم، برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی بر فرض آگاهی و اطلاع از محتویات مستهجن یا غیرقانونی، سه نوع مسئولیت کیفری مطرح می شود: مسئولیت کیفری مستقیم، مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر و مسئولیت مشترک.

گزیده کتاب مسئولیت کیفری و تامین امنیت در فضای سایبر

در واقع به واسطه ی ویژگی های فضای سایبر است که حقوق کیفری مجبور می شود به جای اعمال قواعد سنتی خود راهکارهای پیش گیرانه را که قطعا کم هزینه تر، مطمئن تر و البته مؤثرتر از تعقیب و سرکوب بزه کار است اتخاذ نماید.

 و به همین دلیل است که روش های پیش گیری غیرکیفری در جایگاه اول توجه قرار می گیرند؛ در این میان خصوصا توجه به راهکارهای فنی، که بر خلاف راهکارهای آموزشی که به سختی می توان به آن ها جنبه الزامی بخشید و اجبار در خصوص اجرای آن ها معمولا به سختی مقدور و نیازمند طی زمان طولانی برای نهادینه شدن است، اهمیت به سزایی می یابند و عمده رویکرد بر راهکارهای پیش گیری فنی و تکنولوژیک متمرکز می شود.

و ناگفته پیداست که این امر خود سبب تحولات عمده ای در حوزه ی مسئولیت نیز می شود، چه، از آن جا که با توجه به مشکلات حادث در این حوزه قسمتی از بار تکلیف خصوصا در حوزه ی پیش گیری بر اشخاص دیگر بار می شود، قطعا این تکلیف حوزه ی مسئولیت را نیز دچار تحول می کند و با تمرکز زدایی از مسئولیت مرتکب اصلی تحمل قسمتی از تکلیف و مسئولیت بر دوش دیگر اشخاص استوار می شود.

دیویی :
‏‫‬‮‭303/4833
کتابشناسی ملی :
4642588
شابک :
978-600-8077-73-2
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
126
کنگره :
‏‫‬‮‭HM851‏‫‬‮‭/ش8م5 1396

کتاب های مشابه مسئولیت کیفری و تامین امنیت در فضای سایبر