امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب علل و راهکارهای جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم

کتاب علل و راهکارهای جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم نوشته اسفندیار شهبازی، به توصیف جرم، تعریف جرم شناسی و اقسام آن و درآمدی بر پیشگیری از وقوع جرم می پردازد.

کتاب پیشگیری از وقوع جرم به عنوان جدیدترین رویکرد جرم شناختی و موثرترین راه مبارزه با جرم، امروزه جایگاه بس ارزشمندی در سیاست جنایی کشورها به خود اختصاص داده است. این جایگاه بلند در اثر ناکامی آموزه های کیفری و حتی دیدگاه های جرم شناختی، علت شناسی و سایر تئوری های جرم شناختی و شناخت ماهیت بزهکاری و عوامل موثر بر آن و در نتیجه کنترل بزهکاری بوده است.

اندیشه پیشگیری از جرم نه تنها در دیدگاه های کلاسیک و نئوکلاسیک حقوق کیفری، بلکه در نظام های سنتی حقوق کیفری نیز مطرح بوده است. ترس از رنج و عذاب ناشی از کیفر، نه تنها برای مرتکب جرم، بلکه برای دیگران نیز که اندیشه های مجرمانه در سر می پرورانند، یک عامل باز دارنده محسوب شده و به همین دلیل بوده است که همواره شدت مجازات با اهمیت جرم و خطراتی که به دنبال داشته هماهنگ گردیده است.

ناتوانی و عقیم بودن حقوق کیفری در مبارزه اصولی و ریشه ای با بزهکاری و بی نتیجه ماندن پیشگیری کیفری از وقوع جرم موجب پدید آمدن رویکردهای جدیدی در مبارزه با این پدیده نامطلوب انسانی و اجتماعی شده که تماما ریشه در مفاهیم و آموزه های جرم شناختی دارد. جرم شناسی که با مطالعه یوزیتویستی پدیده مجرمانه پا به عرصه وجود گذاشت، پس از طی فراز و نشیب های متعدد در زمینه علت شناسی این پدیده و چگونگی مبارزه با آن، امروزه به ساحل امن جرم شناسی پیشگیری رسیده است.

گزیده کتاب علل و راهکارهای جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم

یکی از مؤثرترین اعتقادات پیشگیرانه، اعتقاد به تجدید حیات انسان پس از مرگ و بازگشت به سوی خداوند و رسیدن به نتیجه اعمال و رفتاری است که در حیات مادی از انسان سر زده است. از دیدگاه قرآن تحقق این وعده الهی تخلف ناپذیر است و دلایل زیادی نیز بر آن اقامه شده که در محل خود بیان شده است. معاد از دیدگاه قرآن، تجلی گاه عدل و قسط خداوند و هنگام رسیدن انسان به اعمال نیک و بد خویش است.

مجرمینی که بدون توبه و اصلاح نفس خویش در پیشگاه عدل الهی حاضر شوند، سر افکنده و حقیر خواهند بود و با عذاب شدید و تحمل ناپذیر الهی مواجه خواهند شد، به گونه ای که حاضر می شوند برای نجات خویش، فرزندان و برادران و دوستان و خویشاوندان و حتی همه انسان های روی زمین را فدیه دهند تا از عذاب رهایی یابند؛ در حالی که هرگز چنین نخواهد شد و اگر کسی که ظلم به دیگران نموده است مالک همه آنچه روی زمین است باشد، آن را به عنوان فدیه در برابر عذاب الهی از او نمی پذیرند.

رسیدگی به حساب مجرمین آن چنان دقیق خواهد بود که وقتی پرونده آنان در محکمه عدل الهی باز می شود به شدت هراسناک و با تعجب سئوال می کنند این چه کتابی است که هر عمل کوچک و بزرگی را ثبت و شمارش کرده است و تمام اعمال و رفتار خود را عینا حاضر می بینند و مشاهده می کنند و از مشاهده اعمال و رفتار بد و ناشایست خود آن چنان ناراحت می شوند که آرزو می کنند ای کاش بین آن ها و اعمال شان فاصله بسیار زیادی می بود.

دیویی :
‏‫‬‭364/4
کتابشناسی ملی :
4687512
شابک :
978-600-8077-96-1
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
114
کنگره :
‏‫‬‮‭HV7431‏‫‭‏‫‬‮‭/ش9ع8 1396

کتاب های مشابه علل و راهکارهای جرم زدایی و پیشگیری از وقوع جرم