امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 8,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی

کتاب اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی نوشته ی میلاد یاوری و شهریار ربیعی، تحولات سیاسی و اجتماعی دوره ی مشروطه تا ابتدای دوره ی رضا شاه را بررسی می کند.

 موضوع این رساله اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی در تطبیق با مدل روش شناسی توماس اسپریگنز و تأثیر اندیشه های ایشان بر تحولات این دوره است.

مدل روش شناسی اسپریگنز دارای دو منطق اصلی بازسازی شده و درونی است که منطق بازسازی شده شامل چهار مرحله ی مشاهده بحران، علل و عوامل بحران، درمان بحران و مدل حکومت آرمانی است که از منظر نایینی مهم ترین بحران استبداد در نهاد سلطنت و نوع روابط بین مردم و حکام که ایجاد کننده استبداد و مستبد هستند و علل بحران استبداد شامل علل سیاسی، فرهنگی و جامعه شناختی و درمان بحران با مدل دولت محقق و قدر مقدور مشروطه ی مشروعه سلطنتی و مدل آرمانی حکومت دولت های حق نبوی و علوی و مهدوی می باشند. 

سؤال اصلی این رساله ناظر بر موضوع آن و منطق درونی اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی می باشد. 

 در بخشی از کتاب اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی می خوانیم

 آیت الله نایینی این اصل را از کتاب آسمانی قرآن کریم (نایینی از پنج آیه قرآن درباره شورا استفاده کرده است) و سیره مقدسه پیامبر بزرگوار اسلام (ص) و خطبه مبارکه نهج البلاغه اتخاذ کرده است. وی در این باره می گوید: خلفای اول هم از این اصل (مشورت) تخطی نکردند و همه پیشرفت های مسلمانان ناشی از به کار بردن این اصل است. مفاد اصل مذکور این است که تمام امور عمومی و سیاسی مسلمانان باید براساس مشورت باشد. 

از آن جایی که نایینی از این اصل هم بهره های زیادی در نظریه ی خود برده است، باید برداشت وی از این اصل و دلیل اثبات آن را بررسی کنیم. اگر به نحوه ی استدلال او در اثبات این اصل دقت کنیم به تدریج مفهوم آن نیز مشخص می شود. از میان ادله ای که برای اثبات اصل شورا بیان کرده است، آیه شریفه ی «و شاورهم فی الأمر» را واضح الدلاله می داند. بنابراین توجه خود را به بررسی این آیه معطوف و بقیه ادله را به عنوان تأیید آورده است و می گوید: خداوند از طریق این آیه عقل کل و نفس عصمت را مخاطب قرار دادند و به مشورت با عقلای امت مکلف فرموده اند. اما پیامبر (ص) از چه جهتی مورد خطاب قرار گرفته است و باید در چه چیز و با چه کسانی مشورت کنند؟

کتابشناسی ملی :
4722822
شابک :
978-600-8796-41-1
سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
223
کنگره :
BP231‭/ن15‭‬‏‫‭ی2 1396
دیویی :
297/4832

کتاب های مشابه اندیشه های سیاسی آیت الله نایینی