نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ریشه های آسمان

کتاب صوتی ریشه های آسمان اثر نویسنده ی فرانسوی رومن گاری، در محیط آفریقا روایت می شود. این رمان در سال ۱۹۵۶ جایزه گنکور را دریافت کرده و به بسیاری از زبان های دنیا ترجمه  شده است. کتاب ریشه های آسمان (‎The Roots of Heaven) درباره ی مورل مرد زیبا و غمگینی است که مدتی در اردوگاه های کار اجباری آلمان ها سختی زیادی کشیده است. او تنهاست، بسیار تنها و اکنون در آفریقا به سر می برد.

 هدف او حمایت از فیل هاست، دست به قیام می زند و به یک یاغی مشهور در جهان تبدیل می شود. عده ای می گویند او بیزار از انسان هاست، عده ای می گویند او به دنبال استقلال آفریقاست. اما مورل می گوید برای من تنها نجات فیل ها مطرح است.

در این میان افراد زیادی به او می پیوندند: انسان های بی کس و تنها، تبهکاران فراری، طرفداران طبیعت، آنارشیست ها و ... . هر کس با ایده خاص خود به دور او جمع می شود و ما از طریق این جمع با جبهه گیری های مختلف اروپاییان و مسلمانان و اعراب و... در آفریقا آشنا می شویم.

رومن گاری (Romain Gary) در زندگی پربار ادبی خود 21 رمان با نام حقیقی، یک رمان با نام مستعار فوسکو سینسبال و چهار رمان با نام مستعار امیل آژار نوشت و منتشر کرد. در 1954 برای نخستین رمان خود "تربیت اروپایی" به دریافت جایزه ی منتقدان نایل شد. در 1956 برای کتاب ریشه های آسمان جایزه ی مهم گنکور را دریافت کرد و در حالی که اصولا این جایزه بیش از یک بار به یک نویسنده داده نمی شود در سال 1975، رمان زندگی در پیش رو با نام مستعار امیل آژار جایزه ی گنکور را به خود اختصاص داد.

کتاب ریشه های آسمان که به بسیاری از زبان ها ترجمه  شده است با استقبال فراوان روبرو شد و حتی پیش از دریافت جایزه ی گنکور ظرف سه ماه، صد هزار نسخه از آن به فروش رسید. کتاب ریشه های آسمان رمانی طولانی و حجیم است.

چنانچه اجرای یکنواخت از آن به گوش شنونده برسد، باعث دلزدگی خواهد شد. بهرام ابراهیمی با مهارت و استادی، بزنگاه های رمان را تشخیص داده و با تغییر ریتم اجرا لحظه به لحظه ما را با خود و ماجراهای رمان همراه می کند.

معرفی نویسنده کتاب ریشه های آسمان

رومن گاری (به فرانسوی: Romain Gary) (زاده ۸ مه ۱۹۱۴ – درگذشته ۲ دسامبر ۱۹۸۰) نویسنده، فیلم‌نامه‌نویس، کارگردان، خلبان در جنگ جهانی دوم و دیپلمات فرانسوی بود.

رومن گاری با نام اصلی رومن کاتسف (Roman Kacew) در ۸ مه ۱۹۱۴ میلادی در شهر ویلنا (اکنون: ویلنیوس، واقع در لیتوانی) در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد. پدرش آری-لیب کاسو کمی بعد در ۱۹۲۵ میلادی خانواده را رها کرد و به ازدواج مجدد دست زد.

از این هنگام او با مادرش، نینا اوزینسکی (کاسو)، زندگی می‌کرد، ابتدا در ویلنا و سپس در ورشوی لهستان. در سال ۱۹۲۸ میلادی، رومن چهارده ساله به همراه مادرش به شهر نیس در کشور فرانسه رفتند. رومن سرگذشت سه دههٔ نخست زندگی‌اش را در کتاب میعاد در سپیده دم (La promesse de l’aube ،1960) نوشته‌است.

رومن گاری، با نام اصلی رومن کاتسف، در سال ۱۹۱۴ در مسکو متولد شد. فقیر، کمی قزاق، کمی تارتار با نژاد جهود در چهارده‌سالگی پا به فرانسه گذاشت و با مادرش در نیس مقیم شد. بعد از پایان تحصیلات در رشته‌ی حقوق، به خدمتِ نیروی هوایی درآمد و در سال ۱۹۴۰ به ژنرال دوگل پیوست. رمان اولش، تربیت اروپایی، در سال ۱۹۴۵ با موفقیت بسیار روبه‌رو شد و نوید نویسنده‌ای را داد با سبکی شاعرانه و درعین‌حال پُر‌فراز‌و‌نشیب.

کنگره :
PQ2636‏‫‬‭‭/‮ال‍ف‌‬4ر9 1378
دیویی :
843/914
کتابشناسی ملی :
م‌81-48713
شابک :
964-6404-75-8
سال نشر :
1378
صفحات کتاب :
608

کتاب های مشابه ریشه های آسمان