نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هدایت و فرهنگ عامه

 کتاب هدایت و فرهنگ عامه اثر صادق هدایت با صدای راضیه هاشمی و میلاد اردوبادی از انتشارات ماه اوا منتشر شده است. ﮐﺘﺎﺏ صوتی هدایت و فرهنگ عامه برگرفته از کتاب ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ مجموعه آثار صادق هدایت که ﻧﺘﯿﺠﻪ 20 ﺳﺎﻝ ﮐﻮﺷﺶ ﻭ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻭ ﺗﺤﻘﯿﻖ وی ﺩﺭ ﺯﻣﯿﻨﻪ ﻓﻮﻟﮑﻠﺮ ﻭ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﺮﺍﻥ، دربرگیرنده چند نوشتار از هدایت است. این مجموعه شامل: نیرنگستان، اوسانه، ترانه‌های عامیانه، متل‌های فارسی، فولکلور و فرهنگ توده،‌برخی نامه‌ها و چند جستار دیگر می‌باشد.

"اوسانه" شامل تعداد قابل توجه ی لالایی و ترانه ی کودکانه می باشد و "صادق هدایت" تا جایی که توانسته به تالیف آثاری بر نحوه ی جمع آوری و به طور کلی روش تحقیق و نگارش در زمینه ی فولکلور و فرهنگ عامه پرداخته است. او در کتاب "اوسانه" و نیرنگستان" که پس از آن به چاپ رسید، تلاش می کند تا میراث گذشتگان را حفظ کند و جلوی فراموشی و از بین رفتن ترانه ها و نوشته های عامیانه را بگیرد.

کتاب "فرهنگ عامیانه مردم ایران" که با همت برادرزاده ی "صادق هدایت" تدوین و گردآوری شد، از معتبرترین پژوهش های انجام شده در زمینه ی فرهنگ و عادات بومی مردم به حساب می آید که تلفیق نتایج این تحقیقات با قلم طنازانه ی "صادق هدایت" اثری کم نظیر در اختیار مخاطب قرار می دهد.

حس آشنایی که از خواندن برخی از این افسانه های کهن به مخاطب دست می دهد، ریشه در هویتی دارد که از نقل سینه به سینه ی برخی از این داستان ها شکل گرفته اما جایی به صورت مکتوب در دسترس نبوده.

 اکنون "فرهنگ عامیانه مردم ایران" این فرصت را فراهم ساخته تا تمام جنبه های تلخ و شیرین فرهنگ بومی ایران زمین، ترانه ها، تصنیف ها، اصطلاحات و ضرب المثل ها، باور ها و حتی خرافه های آن را با قلم صریح و امین یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر در اختیار داشته و از آن بهره ببریم.

کتاب های مشابه هدایت و فرهنگ عامه