نظر دیگران

نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شاهنامه

کتاب شاهنامه با بازنویسی سعید بیابانکی توسط انتشارات مهرک منتشر شده است. شاهنامه فردوسی یکی از شاهکارهای ادبی زبان فارسی است که در سراسر جهان در بین آثار ادبی، جزء بهترین‌ها به‌شمار می‌رود. حکیم ابوالقاسم فردوسی شاهنامه را به نظم و در بیش از پنجاه هزار بیت، درست در زمانی که زبان فارسی در حال نابودی و دستخوش تغییرات بسیاری، در اثر تاخت و تاز بیگانگان و حضور زبان و فرهنگ‌های گوناگون بود سروده است.

کتاب شاهنامه به گفته فردوسی در سی سال سروده شده و در آن، داستان شاهان و پهلوانان ایران باستان به زیبایی و به هنرمندی هرچه تمام به تصویر درآمده. او تلاش کرده تا در این اثر، بیشتر از زبان فارسی بهره بگیرد و تا جای امکان از واژه‌های غیر فارسی و عربی استفاده نکند. داستان‌ها و روایات شاهنامه  با لحنی حماسی و پُرشور سروده شده و بسیار زیبا، پُرصلابت و شگفت‌انگیز است. فردوسی همچنین می‌کوشد تا افسانه‌ها و تاریخ ایران زمین را از  آغاز تا حمله اعراب به ایران روایت کند و در مجموع از سه بخش اسطوره‌ای، پهلوانی و تاریخی تشکیل شده است.

گزیده کتاب شاهنامه

وقتی زال خبر کشته شدن فیل سفید را شنید. رستم را خواست و به او گفت: فیل سفید در بسیاری از جنگ ها مثل یک کوه با من بود ولی حالا تو باید جای او را بگیری، چرا که تو از او قوی تر و پرزورتری. پس، فردا باید به سمت کوه سپند بروی. آن جا یک قلعه ی بزرگ می بینی که بسیار سرسبز است و در آن حیوانات و درختان زیادی هستند. 

یک روز نریمان یعنی پدر سام قصد داشته به آن قلعه برود، که در آن جا کشته شده است. سام هم بعد از کشته شدن نریمان قصد داشته به آن قلعه وارد شود، که موفق نشده ولی رستم امروز نوبت توست که به آن قلعه بروی و انتقام خون نریمان را بگیری...

کتابشناسی ملی :
4242577
شابک :
‏‫978-600-03-0471-3‬
سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
182
کنگره :
PIR7980‭/ی‌2‏‫‭ش2 1398
دیویی :
‏‫‭[ج]8‮فا‬3/62‬‬

کتاب های مشابه شاهنامه