امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 7,150
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ردیف عالی استاد علی اکبر خان شهنازی

کتاب ردیف عالی استاد علی اکبر خان شهنازی، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. این اثر به نام ردیف دوره عالی دستگاه های موسیقی ایرانی کارگانی است که استاد بزرگ تار علی اکبر شهنازی برای تار تنظیم و تدوین کرده است. دوره عالی شامل پنج دستگاه (شور، ماهور، سه گاه، چهارگاه، همایون) و پنج آواز (ابوعطا، دشتی، بیات ترک، افشاری و بیات اصفهان) است.

تمامی شاگردان استاد شهنازی واقفند که ایشان دوره عالی دستگاه نوا و راست پنجگاه ندارند. استاد به صراحت بیان کرده است که پنج دستگاه موسیقی ایرانی را به طرز بدیعی تنظیم کرده و نام آن را دوره عالی گذاشته اند.

گزیده کتاب ردیف عالی استاد علی اکبر خان شهنازی

بسیار خوب نقاشی می کرد؛ سوژه هایی ساده و زیبا با قلمی پرکار و رنگ هایی زنده و جان دار، و درخشان. تعدادی از آن ها پرترة موسیقی دانان بزرگ کلاسیک غرب، و برخی دیگر مناظر طبیعت و جلوه های تاریخی از ایران زمین هستند.

به جز این ها، فرهاد با آثار موسیقی کلاسیک غرب و موسیقی دانان بزرگ آن به درستی آشنا بود. گواه این مدعا وجود کتاب (نت)  های فراوان از آثار شوپن، بتهُوِن، اشتراوس، دوُرژاک، مُتسارت، و... در کتابخانة او است. هم زمان، فرهاد تحصیلات دانشگاهی را هم با جدیت پی می گرفت. در برنامه های ادارة هنرهای زیبا و تلویزیون تازه تأسیس ایران، سال 1338، کوشش ها و درخشش های بسیاری از خود نشان داد.

میلاد کیایی، سنتورنواز جوان و پرآوازه در آن سال ها، بینندة کنسرت او در تالار فرهنگ (جنب تالار وحدت کنونی)، تعریف می کند: «ارژنگی در آن سا ل ها نوازنده ای بود با تکنیک بسیار بالا و جاذبه ای قوی. بسیار خوش چهره و محبوب، با غروری استوار، و با شخصیتی بارز که توجه همگان را به سویش جلب می  کرد.» استاد رحیم معینی کرمانشاهی با حافظه ای درخشان، از پَس پنجاه سال، با تحسین و دریغ می گوید: «او در کار خود از بهترین ها بود. در کارش خداوندگاری بود. اگر مانده بود، از بزرگ ترین ها می شد.»

صفحات کتاب :
89
کنگره :
‏‫‭ML344‬‬
دیویی :
‏‫‭789/162‬‬
کتابشناسی ملی :
6004673
شابک :
‏‫‭979-0-802619-05-0
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه ردیف عالی استاد علی اکبر خان شهنازی