کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ pdf

با بهره گیری از اشعار عاشورایی دو شاعر انقلابی

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب کوتاه ترین انقلاب تاریخ

پژوهش استوار و روشمند درباره هر بعد از ابعاد سید الشهدا، حسین بن علی (ع)، هر روز از پیش ضروری تر می شود. زیرا هم چنان از پس چهارده سده، همه آن چه آن حضرت را به قیام برانگیخت، چندان گوناگون ناپیدا رخ می نماید که حتی آنان که به پندار خویش در صف حسینیان گام می زنند نا آگاه درحرب یزیدیان ایستاده اند.

بر پایه شواهد تاریخی، بسیاری از فرمانروایان ستمگر و سخنوران دلباخته سیم و زر، که خود از یزیدیان روزگار خویش به شمار می روند، در بر پایی مجالس عزا و مراسم نوحه و رثا برای سالار و جانبازان پاکباز کربلا پیش گام می شوند تا در پرده هم سویی با این قیام شورانگیز مرحم دردی درحد تباکی در این مصیبت جان گداز خود را از چشم شیعیان راستین پنهان دارند و از آتش خشم آنان در امان مانند.

 از این رو، در هر پژوهشی که پرتویی بر گوشه تاریک از این رویداد بیفکند و به تحلیل و تفکیک ممیزات دو جبهه ی حق و باطل بپردازد و به ویژه اگر اهداف این حرکت سرنوشت ساز آشکار سازد بس ارجمند است و مأجور، و به جهت آثار ثمر آفرین و اجتماعی اش کاملا ضرور. اما چرا تحقیق دراین باب هر روز از پیش دشوارتر می شود؟ هر پژوهشگر از همان دم که اندیشه پژوهش درباره مساله ای به ذهنش راه می یابد باید احتمال دهد که کسی دیگر نیز به این مساله اندیشیده و پاسخی کافی و وافی به مقصود برای آن یافته است.


کز هر زبان که می شنوم نامکرر است ذکر مکرر حدیث حسین بن علی(ع) و فاجعه کربلا و هرچه بدان می پیوندد، نیز نامکرر است. اما پژوهش به مفهوم دقیق آن یعنی طرح مساله ای بدیع و یافتن پاسخی مستند و مستدل با یافتن پاسخی نو جز پاسخ های دیگر برای مساله ای که دیگران به آن پرداخته اند، کاری است که شایسته و در خور تقدیر و تکریم.


همه آنان که با تاریخ شیعه آشنایی دارند از عاشورا و پیامدهای آن اگاهی دارند و عاشورا در عرف مسلمانان و نام دهم محرم است و در حاشیه یادآور روز دهم سال 6۱ هجری روزی که حسین بن علی امام سوم آن را در سرزمینی که به نام کربلا بود با یارانش که سن آن ها از ۱۴ سال گذشته بود، شهید کردند، و زنان و کودکانشان به اسیری افتادند، اسیران را نخست به کوفه و شام بردند و شعاع این حادثه در اندک زمانی نه تنها در سرزمین های اسلامی بلکه در تمام اقطار جهان تایید و افکار اذهان را به سوی خود جلب کرد و نام عاشورا را بر سر زبان ها افکند.

صفحات کتاب :
272
کنگره :
PIR3819‬‬
دیویی :
8‮فا‬1/6209‬‬
کتابشناسی ملی :
7423793
شابک :
978-622-266090-1
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه کوتاه ترین انقلاب تاریخ