کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 14,000
نظر شما چیست؟

اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی

 

کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی نوشته‌ی بابک یاری سعی بر این دارد تا ضمن ارائه درکی درست از حل مسائل به صورت الگوریتمی، نوشتن برنامه به یکی از زبان‌های برنامه نویسی را نیز به صورت پایه‌ای به شما بیاموزد.

این کتاب با متد و روش‌هایی کاملا تخصصی و جهت یافته سعی دارد تا مبانی کامپیوتر را به طور کامل و با تصاویر مناسب رنگی آموزش داده و درک مناسبی از تعاریف و سخت افزار پایه کامپیوترهای عمدتا شخصی امروزی به شما ارائه دهد. همچنین آموزش الگوریتم و فلوچارت در سطوح مختلف از دیگر اهداف بابک یاری در این کتاب است.

از دیگر مباحث این کتاب تعلیم اصول برنامه‌نویسی مقدماتی به زبان‌های سطح متوسط C و C++ و حل مسائل متوسط به انضمام فلوچارت آن‌ها است. در پایان نیز مجموعه‌ای از مسائل و پروژه‌های نسبتا سخت اما کاربردی با برنامه حل آن‌ها به عنوان مرجع ارائه می‌شود.

کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه‌نویسی برای چه کسانی مناسب است؟

به عبارتی دیگر این کتاب مباحث مبانی کامپیوتر، الگوریتم و فلوچارت، برنامه‌نویسی سطح مقدماتی و متوسط خانواده زبان‌های سی و سی پلاس پلاس و 137 مساله با حل کامل را به شما عرضه می‌کند. بدون شک کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه‌نویسی برای استادان و دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر و نیز تمام دانشجویان کلیه مقاطع کاردانی و کارشناسی که درس مبانی کامپیوتر و برنامه‌سازی را اخذ کرده‌اند، مفید خواهد بود.

کاربران رایانه فنی و حرفه‌ای هم می‌توانند از این کتاب برای فعالیت‌های تئوری، آزمایشگاهی و یا پروژه‌ای بهره گیرند. به طور کلی این کتاب برای هر هنرجو و دانشور آزادی که مایل به یادگیری اصولی مباحث فوق است، اکیدا توصیه می‌گردد.

در بخشی از کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی می‌خوانیم:

  

از ابتدای آموزش الگوریتم و زبان های برنامه نویسی در ایران که حدود 45 سال از آن می گذرد تا کنون نزدیک به سه هزار عنوان کتاب و حتی بیش از این به این امر اختصاص داده شده است. که عملا 98 درصد آن تکراری و موازی کاری بوده اند.

متاسفانه بیشتر آن ها روند اصولی روانشناسی آموزشی و یادگیری را به گونه درست رعایت نکرده اند و در بردارنده مباحث ضروری به طور جامع نبوده اند.

در سرزمینی که پروردگاه بزرگانی چون خوارزمی بوده است دانشمندی که نام الگوریتم بطور مستقیم از نام الخوارزمی بر گرفته - به زبان علمی اروپا یعنی لاتین برده شده - و به نام الگوریتم به پاس و احترام وی در متون علمی دنیا بر جای مانده است. به صراحت می توان گفت که در نبود الگوریتم ایجاد هیچ سیستم کامپیوتری و در پی آن برنامه نویسی ممکن نمی توانست بود.  به خاطر داریم که تمام سیستم های کنونی زمین به نوعی با برنامه های فرمان دهنده بر آن ها هدایت و به کارگیری می شوند. همچنین در عصر دانش به سادگی در دسترس همگان قرار گرفته اند و با زندگی روزمره و ابزار های آن ها درآمیخته اند .

این کتاب سعی بر آن دارد که درک درستی از حل مسائل به صورت الگوریتمی و به تبع آن نوشتن برنامه به یکی از زبان های برنامه نویسی را به صورت پایه ای و دریافت مطالب دربرگیرنده به مخاطب بیاموزد و جای خالی چنین کتابی را پر نماید. در این راستا با تکیه بر تفهیم محتوا و رعایت ترتیب مطالب از آغاز تا پایان ساختاربندی شده است. از تکنیک های بسیار ساده اما تخصصی برای تسلسل مطالب مرتبط زنجیره ای بصورت ایجاز آمیزی در اوج سادگی استفاده شده تا هر گونه مخاطب با هر پیشینه و هر سطحی از سواد و تحصیلات را به خود جذب کند.  فرجام کار هدایت مخاطب به صورت روشن و ساده به درون تجزیه و تحلیل- حل مسائل و نوشتن ساده ترین برنامه ها تا برنامه های سخت تر و مهم تراست.

 بنابراین ستون ها برای او ساخته شده تا اسکلت مفهومی مطلب در ذهن وی جای گیرد و ادامه مسیر را تا حد اعلای آن خود می تواند در طول سالیان بعد به خوبی ادامه دهد و این ساختمان مفهومی و پیوستهایش را بطور مستمر کامل کند . این سازه هوشمند یاددهنده/ یادگیرنده هم در حل مسائل تئوری و هم در حل مسائل کاربردی در آینده برای وی می تواند به کاربست آید.

ساختار مطالب در فصل اول با ساده ترین تعریف ها و طبقه بندی های مبانی کامپیوتر آغاز شده است که به کمک آن مخاطب تصور درستی از سازمان یک سیستم کامپیوتری و واحدهای آن داشته باشد تا در برنامه نویسی درک کافی از تعامل دستور و فرمان ها با اجزای سیستم داشته باشد. فصل دوم به تعریف حل الگوریتمی مسائل  - از ساده تا متوسط و رسم فلوچارت -  بصورت بسیار ساده و روان پرداخته است تا بتوان مفاهیم پایه ای چون ورود – پردازش – خروج – تصمیم گیری و حلقه های تکرار را آموخت که ستونهای پایه نوشتن برنامه به هر زبان در هر سطح و با هر پلتفورم یا سکویی است. در این راه از ذکر مثال های فروان بهره جسته است تا فراگیر را به سمت هدف رهنمون سازد.

فصل سوم آشنایی با اصول زبان برنامه نویسی سی می باشد و پس از مطرح ساختن تعریف های پایه شروع به ایجاد برنامه های ساده می کند و این روند را تا برنامه های معمولی و متوسط پایه طی می کند.

در ادامه در فصل چهارم مجموعه ای از مسائل متنوع مطرحه با حل تشریحی و رسم فلوچارت آن ها را پی می گیرد تا با این تمرین ها مخاطب را برای مرحله های بعدی آماده ساخته و ستون محکمی برای وی ایجاد نماید. به دلیل گوناگونی مسائل و درجه سختی های متفاوت مخاطب نیاز بسیاری به این مجموعه ها دارد تا روند یادگیری را کامل کند.

در پایان در فصل پنج مجموعه بسیار کاملی از مسائل با حل آن ها به زبان برنامه نویسی سی (پلاس پلاس) از آسان تا سخت مرجع مناسبی را برای وی ایجاد نموده است. در اینجا کار ما در این سفر به پایان رسیده و فراگیرنده خود می تواند ادامه مسیر را تا حد اعلا در طول سالیان متمادی فراگیری و کاربست به پیش برد. در تمام مسیر از تجارب و آموزه های بیست سال آموزش در این راه بهره گرفتم.

 

کتاب اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی برای مخاطبان زیر نوشته شده است

  • دانش آموزان کلاس های تقویتی کامپیوتر و مسابقات روبوتیک
  • دانش آموزان سمپاد استعداد های درخشان برای یادگیری و نیز شرکت در المپیاد های داخلی و بین المللی کامپیوتر در مرحله های مقدماتی و متوسط
  • هنرجویان هنرستان ها و مراکز آموزشی سازمان فنی و حرفه ای وزارت کار برای دوره های تئوری و عملی تخصصی و نیز شرکت در المپیاد های کشوری و بین المللی کنفدراسیون وزارت کارهای جهان
  • دانشجویان و استادان کلیه گرایش های مهندسی برق و کامپیوتر در مقطع کاردانی و کارشناسی برای دروس مبانی کامپیوتر و برنامه سازی و نیز برنامه سازی پیشرفته. همچنین کلیه دانشجویان درس مبانی کامپیوتر و برنامه سازی دانشکده های فنی و مهندسی – علوم اجتماعی – مدیریت و حسابداری و ... .
  • تمامی دانشوران آزاد و پژوهشگرانی که تمایل به یادگیری تئوری و عملی مباحث مبانی کامپیوتر- الگوریتم و فلوچارت و برنامه نویسی مقدماتی را به طور خودآموز دارند. به انضمام حل صد و سی و هفت مساله مقدماتی – متوسط و پیشرفته.
  • مرجع 137 مساله منتخب ساده – متوسط و پیشرفته برای کلیه مخاطبان فوق
صفحات کتاب :
196
کنگره :
‏‫QA76/9‭‬‭/‮الف‬7‏‫‬‮‭ی2 1395
دیویی :
‏‫‬‮‭‬‮‭005/1
کتابشناسی ملی :
4434773
شابک :
978-600-04-6168-3
سال نشر :
1395

کتاب های مشابه اصول پایه الگوریتم و برنامه نویسی