نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی

کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، مجموعه شعرهای عاشورایی است که در سه مطلع و در قالب های، غزل، قصیده، مثنوی و رباعی گرد آمده است.

مطلع اول کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی 

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی،  برگزیده شعرهای عاشورایی است که با شعر بلند علی معلم «تاوان این خون تا قیامت ماند بر ما» آغاز شده و شعر «نیمی از خورشید» سعید بیابانکی به پایان می رسد.

مطلع دوم کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، برگزیده شعرهای عاشورایی کودک و نوجوان است که با شعر ظهر روز دهم، دکتر قیصر امین پور، (روز عاشوراست/ کربلا غوغاست/ کربلا آن روز غوغا بود/ عشق تنها بود/ و ... باغی از گل رست/ روز عاشوراست/ باغ گل، لب تشنه و تنهاست/ عشق، اما همچنان با ماست/ آغاز می شود و با شعر عزای نخلها از مجید ملامحمدی پایان می یابد (نگاه غنچه ها در حسرت آب/ تمام نخلهای سبز بی تاب/ و یک کودک میان خیمه بی حال/ به روی دست مادر رفته در خواب و...)

مطلع سوم کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی به برگزیده شعرهای عاشورایی شاعران جوان، ویژه اولین و دومین همایش ادبی - هنری عاشورا، اختصاص دارد که با غزل نیزه زار فاجعه از مرتضی اردستانی (یک آسمان پشت نگاهت شعله ور بود/ وقتی که ماه هاشمی بی دست و سر بود/ در نیزه زار فاجعه، در ظهر تاریک/ بر روی دشت نیزه ها خورشید سر بود/ آغاز و با غزل شاه شهیدان از نیره السادات هاشمی پایان می یابد. (در حیرت کویر به باران رسیده ام/ شادم که این چنین به بهاران رسیده ام/ امشب در این کشاکش زیبای ابر و باد/ خیس غزل به نقطة طوفان رسیده ام)

در بخش مثنوی های کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، مثنوی «افسوس بسیط واژه محدود است»، از اسماعیل امینی را می خوانیم: آتش بزن ای شراره در جانم/ ای شعله بی امان بسوزانم/ طوفان بلا ! درنگ کن امشب/در کاسه ما شرنگ کن امشب/ و مثنوی هایی از نجمه زارع، حمید محسن پور، حسن هدایتی، عباس احمدی و ...

بخش آخر کتاب پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی

پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی به سپیدسرایی و رباعیات اختصاص دارد که شعرهای سپیدی از مریم سقلانی، مریم خاکبازان، آزاده سقلانی و ... آمده اند؛ شعر سپیدی از مریم سقلانی چنین است: خدا بود و خون خدا/ و اسبی رها در باد/ و گوی قتلگاه/ و شعله های به خاکستر نشسته شقاوت و ...در بخش رباعیات، چند رباعی از نغمه مستشار نظامی و علی حاجتیان فومنی آمده است که زیبا به وصف عاشورایی حسینی نشسته اند: می آمد و آب هم به پایش افتاد/ در حنجر خشک نی، ندایش افتاد/ آمد و علقمه عطشناک لبش/ می رفت و در آب، دستهایش افتاد/ رباعی از نغمه مستشار نظامی و رباعی از علی حاجتیان فومنی پایان بخش کتاب است: وقتی که همه به سنگ عادت کردند/ در پیلة عافیت اقامت کردند/ از صحنة کربلا ملائک با سوز/ هفتاد و دو آیه را تلاوت کردند.

صفحات کتاب :
84
کنگره :
‏‫NC1806‭‬ ‭/‮الف‬9ت9‏‫1389‭‬
دیویی :
‏‫‬‮‭741/674
کتابشناسی ملی :
‎2‎3‎5‎0‎6‎7‎2
شابک :
‏‫‭978-600-175-164-6‮‬
سال نشر :
1390

کتاب های مشابه پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی