امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,600
نظر شما چیست؟

درآمدی بر هیدروپلیتیک ایران 

نوشته ی سید ابولفضل حسینی نیک و سید محمدغفار نیکنام راد، با توجه به در خطر بودن وضعیت آب، به تحلیل و بررسی دقیق تر سیاست های جغرافیایی کشور پرداخته است.

گرم شدن زمین، تغییرات اقلیمی و روند خشکسالی به همراه برداشت بی رویه ی آب، پیامدهای بی شماری را برای ایران رغم زده است. از جابجایی شهروندان تا وجود پدیده های اخیر  همچون ریزگردها را می توان به دلیل بی آبی و کم آبی دانست. در عین حال به نظر می رسد سیاست آب یا هیدروپلیتیک بی اهمیت واقع شده و نیازمند بررسی و تحلیل بیشتری است. 

توجه به ابعاد حوضه های آبریز و آب خوان واقع در ایران، میزان مصرف و جغرافیای مصرف از جمله جزییاتی هستند که در هیدروپلیتیک بررسی می شوند. سیاست آبی هر کشور یکی از زیر مجموعه های حوزه ژئوپلیتیک است. این نوشتار تحلیل و بررسی دقیق تر هیدروپلیتیک حوزه ی ایران می باشد. در خطر بودن وضعیت آب موجب شده اهمیت واکاوی هیدروپلیتیک دوچندان شود.

در بخشی از کتاب می خوانیم:

با بحرانی شدن وضعیت منابع آب شیرین در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه در منطقه خاورمیانه و آفریقا و نیز ایران و در حالی که با گذشت هر سال و تشدید روند گرمایش جهانی بر میزان بحران آب در کشورها افزوده می شود، تنها مروری بر آنچه در یک دهه اخیر در کشورمان ایران - از سیستان و بلوچستان و خوزستان گرفته تا چهارمحال و بختیاری و اصفهان و یزد و آذربایجان - از بروز برخی ناملایمات و ناآرامی های اجتماعی در نتیجه کمبود آب در گرفته نشان می دهد که آب تا چه اندازه می تواند بر ثبات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع تأثیرگذار باشد.

صفحات کتاب :
122
کنگره :
GB792‏‫‮‭/ح5د4
دیویی :
‏‫‬‮‭553/780955
کتابشناسی ملی :
4816823
شابک :
978-600-8794-56-1
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه درآمدی بر هیدروپلیتیک ایران