نظر شما چیست؟

معرفی کتاب زلزله 

 کتاب آمادگی و مقابله در برابر زلزله، نوشته سیدمحمد میرسمیعی و کمال درخشانی، از مجموعه کتاب های «راهنمای کاربردی آمادگی در برابر بحران» است.

 در این مجموعه سعی شده است با بررسی و تشریح تعدادی از مهم ترین حوادث و بحران های طبیعی و غیرطبیعی به نحوه مواجهه و انجام تمهیدات مناسب قبل، حین و بعد از آن پرداخته شود. انسان همواره به توسعه، که لازمه ی آن استفاده از منابع طبیعی است، نیازمند بوده و بر این اساس سیمای طبیعت به ویژه زمین را با ایجاد سکونت گاه ، توسعه حمل و نقل، نابودی جنگل ها و مراتع، فعالیت های کشاورزی و صنعتی، بهره برداری از معادن، تغییر مسیر رودخانه ها و احداث سد، تغییر داده است. از طرفی افزایش جمعیت، پیشرفت فناوری و در نتیجه گسترش فرهنگ مصرف و به دنبال آن نیاز بشر، میل او را به درگیری ، نزاع و استفاده بیشتر از منابع طبیعی و انرژی و در نتیجه تخریب محیط زیست را بیشتر نموده است. گرم شدن کره زمین، کاهش ضخامت لایه ازن ، ریزش نزولات اسیدی، آلودگی هوا، آلودگی شیمیایی آب و مواد غذایی ، نابودی و کاهش تنوع زیستی، حوادث هسته ای، انفجار، سوانح و حوادث هوایی، ریلی و جاده ای، بیماری های واگیردار و بالاخره تغییرات آب و هوا، نمونه هایی از این بلایا هستند. به دلیل عدم آگاهی و زیاده خواهی بشر، ابعاد حوادث گسترده شده که علی رغم دسترسی به فناوری پیشرفته و حجم زیاد اطلاعات، مقابله با آنها بسیار مشکل شده است. کشور پهناور ما نیز از وقوع این حوادث مستثنی نبوده و پیوسته در معرض خطرات و حوادث طبیعی و غیر طبیعی (انسان ساخت) گوناگون قرار داشته و متحمل زیان و خسارات های هنگفت ناشی از آن ها شده است. 

 از این رو اقدامات پیشگیری و حذف یا کاهش اثرات، به کارگیری و ارتقای امکانات و تجهیزات موجود برای آمادگی و مقابله با حوادث، پیش بینی و تأمین نیازهای اساسی و اضطراری آسیب دیدگان در هنگام رخدادهای طبیعی و ارائه  خدمات جستجو، نجات و امدادرسانی فوری و از قبل سازمان یافته به آنها و افزون بر آن، حفظ سلامت، ایمنی و بازگرداندن شرایط به حالت عادی ضرورتی انکارناپذیر است که باید در برنامه  کار سازمان های متولی قرار گیرد.

صفحات کتاب :
45
کنگره :
‏‫‭HV599‭/م9آ8 1394‬
دیویی :
‏‫‭363/3495
کتابشناسی ملی :
4177254
شابک :
978-600-96320-0-8
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه زلزله