کتاب حقوق و مسئولیت های متولی وقف pdf

در فقه امامیه و حقوق ایران و مصر

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 6,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حقوق و مسئولیت های متولی وقف

در کتاب حقوق و مسئولیت های متولی وقف به بررسی وقت پرداخته شده است. وقف، سنتی پسندیده و اسلامی است و به فرمودۀ مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(حفظه الله): «یکی از کارسازترین و سالم ترین شیوه هایی است که تمکن مالی را به صورت احسانی ماندگار، در خدمت نیازهای جامعه قرار می دهد». 

در جمهوری اسلامی ایران موقوفه های فراوانی وجود دارد که در ترویج شعائر اسلامی، مؤسسات علمی و فرهنگی، ایجاد و گسترش نهادهای مذهبی و تأسیس اماکنی مانند مساجد، مدارس، بیمارستان ها نقش اساسی دارد.

امروزه موقوفات در ایران به دو صورت اداره می شوند. سازمان اوقاف بسیاری از موقوفات را که مشهور به موقوفات متصرفی اند، اداره می کند و عوایدشان را طبق وقف نامه ها مصرف می کند. موقوفاتِ بدون وقف نامه نیز طبق قانون، مصرف می شوند.

دسته ای دیگر از موقوفات که غیرمتصرفی اند و بیش از یک چهارم موقوفاتِ شناسایی شده را دربردارند، به وسیلۀ متولیانشان که واقف آنان را تعیین کرده، اداره می شوند و عوایدشان طبق مفاد وقف نامه ها هزینه می شود.

بسیاری از موقوفات نیز غصب شده اند که سازمان اوقاف و دیگر مراجع ذی صلاح به تحقیق و شناسایی آن ها اشتغال دارند و شمار زیادی از آن ها کشف و به وقفیت بازگردانده شده اند.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
180
کنگره :
BP193/2
دیویی :
297/372
کتابشناسی ملی :
6174830
شابک :
978-600-704448-3

کتاب های مشابه حقوق و مسئولیت های متولی وقف