کتاب هدف ضرورت استفاده از نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی دانش آموزان pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هدف ضرورت استفاده از نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی دانش آموزان

کتاب هدف ضرورت استفاده از نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی دانش آموزان، نوشتۀ فروزنده نوروزی، کاربرد چهار نوع از روش های مفهومی را در مقایسه با الگوی رایج تدریس (سخنرانی و پرسش و پاسخ)، در بهبود کیفیت اجرای برنامۀ درسی پیام های آسمان (دینی)، بررسی می نماید.

نقشه ی مفهومی تکنیکی برای درک روابط موجود میان ایده ها است و به تفهیم آسان تر درس کمک می کند. پژوهش این کتاب به شیوۀ شبه آزمایشی است و دانش  آموزان به صورت انتساب تصادفی انتخاب و در پنج گروه جای گرفته اند. گروه اول: نقشه های مفهومی ساده، گروه دوم: نقشه های مفهومی نیمه ساخت یافته، گروه سوم: نقشه های مفهومی علی نیمه ساخت یافته، گروه چهارم: نقشه های علی ساخت نیافته و گروه پنجم: گروه کنترل.

ابتدا پیش آزمون و سپس آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی (هارتر) اجرا شده است و به دنبال آن دانش  آموزان گروه ها (هر 5 گروه) توسط خود پژوهشگر به مدت 6 جلسه 80 دقیقه ای تحت آموزش با توجه به نقشه ی مفهومی و روش تدریس رایج با محتوای آموزشی یکسان قرار گرفته اند. بعد از آموزش ها، آزمون انجام گرفته است. برای جمع آوری داده ها از یک آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده کرده اند و نتایج با آزمون های آماری تحلیل شده است.

بر اساس نتایج آزمون تجزیه و تحلیل، می توان گفت که بین میزان یادگیری دانش آموزان پنج گروه تفاوت معناداری وجود دارد و یکی از گروه ها به طور معناداری از سایر گروه ها متفاوت است. همچنین نتایج آزمون بیانگر این نکته است که میانگین یادگیری گروه یک (نقشه های مفهومی ساده) به طور معناداری از دیگر روش ها بیشتر است. نتایج تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که نحوۀ بکارگیری نقشه های مفهومی بر میانگین نمرات دانش آموزان گروه های پنج گانه تأثیر معناداری داشته است.

گزیده کتاب هدف ضرورت استفاده از نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی دانش آموزان

اکثر کاربردهای نقشه ی مفهومی در حیطه آموزشی عرضه می گردند. بنا به گزارشات؛ نقشه ی مفهومی بیشتر به عنوان یک سازمان دهنده پیشرفته گرافیکی و تکنیک ارزیابی در آموزش و نیز به عنوان یک وسیله یادگیری برای سازماندهی دانش اظهاری، مرحله ای و ساختاری دانش آموزان استفاده می شود. از یک طرف، نقشه ی مفهومی؛ ساختار منطقی یک موضوع خاص را ارائه می نماید و از طرف دیگر ساختار روانشناختی را ارائه می نماید که در آن دانش آموزان محتوا و پیام را درک و جذب می نمایند. نقشه ی مفهومی همچنین برای جذب و درک تعابیر و طرز نگرش های معلمان و دانش آموزان نسبت به موضوعات خاص در مدرسه استفاده می شوند. نام ها و اسامی متنوعی را به نقشه ی مفهومی نسبت داده اند، برای مثال، نقشه ی مفهومی یک "نقشه ذهنی" و "شبکه بندی مفهومی"، "شبکه دانش یا یک نقشه معنایی" است.

مروری بر تعاریف نقشه ی مفهومی نشان می دهد که حیطه این تکنیک چقدر وسیع می باشد. تعاریفی که برای نقشه ی مفهومی وجود دارد به تعاریف رسمی، مقایسه ای، اسمی و مجازی تقسیم بندی می شوند از دیدگاه تحلیل منطقی رسمی، در اولین سطح کاملاً کلی؛ تنوع وسیعی از اصطلاحات را می توان برای تعریف نقشه ی مفهومی مورد استفاده قرار داد.

نقشه ی مفهومی فرایندی است که طی آن شخص قادر می شود که ایده هایی راجع به هر موضوعی بسازد. نقشه ی مفهومی استراتژیی می باشد که در آن دانش آموزان ارتباطات موجود میان مفاهیم خاص را جستجو می نمایند. نقشه ی مفهومی تکنیکی است که در آن مفاهیم و روابط درونی سلسله مراتبی آن ها به صورت نقشه ی گرافیکی ارائه می گردند.

صفحات کتاب :
116
کنگره :
‏‫‭LB1025/3‏‫‭‏‫‭/ن9ھ4 1397
دیویی :
‏‫‭371/102
کتابشناسی ملی :
5226891
شابک :
978-622-6055-57-4
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه هدف ضرورت استفاده از نقشه های مفهومی بر یادگیری مفاهیم دینی و قرآنی دانش آموزان