کتاب نگاهی به جرایم ثبتی در نظام کیفری کنونی pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نگاهی به جرایم ثبتی در نظام کیفری کنونی

کتاب نگاهی به جرایم ثبتی در نظام کیفری کنونی نوشته ی سعید چقا کبودی، به بررسی قانون دفاتر اسناد رسمی، قانون مجازات اسلامی، جرائم ایجاد شده در قانون ثبت اسناد و املاک و سایر قوانین مرتبط می پردازد.

تمامی قوانین بشری در بخش عمل و اجرا مانند قانون ثبت اسناد و املاک به ضمانت اجرا نیاز دارند و در این مسیر نیز قوانین و مقرراتی جهت مجازات کسانی که بر خلاف قانون عمل می کنند در نظر گرفته شده است که آن ها را جرائم ثبتی اسناد و املاک نامیده اند.

همان طور که می دانید جرم هایی مانند اموال و مالکیت، آسایش عمومی و جرائم ثبتی اسناد و املاک در حقوق کیفری ایران با یکدیگر تقارن دارند. مجازات ها دارای مدل های مختلفی هستند مانند مجازات های بازدارنده که تنبیه ها و مکافات ثبتی زیر مجموعه آن می باشند. نمونه ای از این کیفرها عبارتند از: جزای نقدی، حبس، تعطیلی محل کسب و کار و باطل کردن پروانه و ... است.

در حقوق ثبت دو جرم عمومی به نام کلاهبرداری و جعل ثبتی وجود دارد. جرم هایی مانند جلوگیری از تحویل دادن اوراق و دفترهای ثبتی به وسیله سر دفتر برکنار شده، باطل به حساب آوردن مستدعی ثبت ملک و ... جزو جرم های ویژه ثبتی محسوب می شوند. حال در این شرایط حقوق کیفری با اجرای مجازاتی مانند حبس و جزای نقدی در مقابل این گونه مجرمین به حمایت از حقوق قربانیان می پردازد.

همانطور که زندگی انسان ها از آغاز خلقت تا کنون فراز و نشیب های فراوانی داشته، روابط اجتماعی و حقوقی آنان نیز مدام در حال تغییر و تحول بوده است.

 بدیهی است روابط به وجود آمده ناشی از ثبت اسناد و املاک از این قاعده کلی مستثنی نبوده و نمی باشد. بنابراین برای پیشگیری از جرائم ثبتی قوانینی نیز ثبت شده تا از وقوع مشکلات و خطرات بیشتر جلوگیری شود.

در بخشی از کتاب نگاهی به جرایم ثبتی در نظام کیفری کنونی می خوانیم

حقوق ثبت در ایران زمین دانشی تازه است. از فقه و سنت و علوم دینی تولد نیافته، بلکه دانشی خارجی است. قوانین ثبتی ما نیز کپی برداری از فرنگ است. 

حقوق ثبت متمایل بر حقوق مدنی است. حقوق مدنی نیز بن مایه های آن از حقوق فرانسه گرفته شده و با فقه اسلامی استخراج یافته است.هر دانش اهدافی را دنبال می کند مهم ترین هدف این دانش هم تحکیم و تثبیت و ابقاء حقوق مالکانه انسان ها بر مایملک خود می باشد مجموع تلاش ها و کوشش های بشری برای نیل به امتیازات و دارائی در جامعه است. حقوق ثبت می خواهد باعث ماندگاری این امتیازات و اموال بشری گردد.

قانون ثبت قراردادی است که میان حکومت و جامعه وضع شده است. حکومت با انعقاد این قرارداد قبول نموده که جامعه مالک و دارنده اموال و حقوقی هستند که باید امنیت و ثبات آن اموال را از طریق به ثبت رساندن تضمین کند و کیفرهای ثبتی پاسخ تجاوزهای ثبتی به حقوق مالکانه افراد جامعه است.

حقوق ثبت علمی است که موضوع آن دو مقوله اسناد و املاک است. اسناد، مربوط به حوزه دفاتر اسناد رسمی و املاک، مربوط به حوزه اداره ثبت است.مجموع قواعد و مقررات قانونی که بر ثبت اسناد و املاک حاکم است، حقوق ثبت می نماید. گرچه حقوق ثبت در سال 1290 با تصویب قانون ثبت به صورت نظام مند و رسمی به دنیای حقوق معرفی شد، ولیکن حقوق ثبت به اشکال دیگر در ازمنه تاریخی قبل نیز وجود داشته است.

 به عنوان مثال یک اثر قدیمی در حقوق ثبت قدیم، وجود سند و نقشه شهر دونگی در کلده بود که قدمت زمانی آن 4000 سال قبل از میلاد است. این سند، نقشه شهری با اشکال هندسی مربع و مثلث و امثال آن را نشان می دهد که در مهندسی امروز نیز حاکم است و نشانه حدود اربعه نیز می باشد.

صفحات کتاب :
150
کنگره :
‫‬‭KMH56
دیویی :
‏‫‬‭346/550438
کتابشناسی ملی :
5774357
شابک :
‫‭978-622-229-076-4
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه نگاهی به جرایم ثبتی در نظام کیفری کنونی