کتاب جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم pdf

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم

کتاب جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم نوشته ی احمد رضائیان راد و حامد مینا، به بررسی مبحث «پیشگیری» که آن را می توان یکی از راهبردهای اساسی در حوزه کنترل اجتماعی برشمرد، پرداخته است.

پیشگیری شامل مجموعه راهکارهای مستقیم و غیرمستقیم با هدف خلق امکانات و موقعیت های بازدارنده از وقوع جرم و کج روی طراحی و نوشته شده است. در کشور عزیزمان ایران، هنوز کمبود سیاست گذاری جامع در این عرصه بیش از پیش احساس می شود. مؤثرترین و بهترین راه مبارزه با رفتار کج روانه و ناهنجاری های اجتماعی پیشگیری از بروز جرم است و جایگاه والا و ارزشمندی در سیاست جنایی کشورها دارد.

پیشگیری از جرم طبق تعریف «لایحۀ پیشگیری از وقوع جرم» عبارت است از «پیش بینی، شناسایی و ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای از بین بردن یا کاهش آن». در طول قرون متمادی، اخذ چنین تدابیر و اقداماتی به دلیل حفظ حقوق فردی و اجتماعی و تأمین امنیت همه جانبه افراد، توجه دانشمندان علوم مختلف و سیاست مداران را به خود جلب کرده است.

بزهکاری را می توان به منزله یک بیماری اجتماعی تلقی کرد که باید درمان شود. قاعدتاً برای مبارزه با هر مرضی باید نخست آن را شناخت و به زمینه های پیدایش آن پی برد، سپس بیمار را نجات داده و از بروز دوباره این عارضه پیشگیری نمود. چنانچه بزهکاری یک عارضه و آسیب اجتماعی تلقی شود، لذا «قشر نوجوان» به عنوان یکی از اقشار آسیب پذیر جامعه در معرض ابتلا به این عارضه هستند یا به نوعی به آن دچار شده اند.

بررسی علت ها، سبب می شود که مسئولین مربوط، به چگونگی شکل گیری اعمال نابهنجار شناخت پیدا کنند، آنگاه شیوه های صحیح و مناسب مبارزه با آن ها را جستجو نمایند. بنابراین چنین مطالعات و تحقیقاتی ضرورت دارند تا کج روی ها و جرایم بهتر و عمیق تر شناخته شود، منبع آن ها کشف گردد و در نهایت راه های اصلاح و بازپروری بزهکاران هموار شود.

بالاخره این قبیل کاوش هاست که امکان پیش گیری از ابتلاء به انحراف و سقوط استعدادها را در نیروهای انسانی بالقوه جامعه، فراهم می سازد و خانواده و دولت، حال و آینده کشور از خسارات مادی و معنوی فراوانی رهایی می یابند.

پذیرش اصل برتری پیشگیری بر درمان، نه تنها در مورد مباحث پزشکی که در زندگی اجتماعی افراد نیز کاربرد زیادی دارد. بر پایه این اصل و با گزینش شیوه های کارآمد و همچنین با در نظر گرفتن مجموعه ای از عناصر محیطی، اجتماعی و فنی می توان انگیزه افراد برای ارتکاب بزه و به دنبال آن میزان جرم در میان آنان را کاهش داد.

بنابراین پیشگیری اجتماعی از جمله مهم ترین مباحث اجتماعی است که در جامعه ما کمتر به آن پرداخته می شود. در کتاب جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم سعی بر این است تا به بررسی دو عامل مهم اجتماعی یعنی خانواده و مدرسه به عنوان عناصر پیشگیری اجتماعی پرداخته شود.

گزیده کتاب جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم

جرم و بزه به عنوان یک پدیده اجتماعی همانند دیگر پدیده های اجتماعی، دارای ابعاد مختلفی است و عوامل متعددی می تواند در پیدایش آن نقش داشته باشد و به همین دلیل، تغییر و تحول پدیده های اجتماعی به کندی صورت می گیرد. بنابراین، اگر محیط اجتماعی و اقتصادی و سیاسی در میزان بزه تأثیر مستقیم دارد، به صرف تشدید مجازات برای مجرمان یا برخورد شدید با آنان یا ایجاد رفاه اقتصادی و بالا بردن سطح معیشت زندگی، نمی توان از بروز بزهکاری در یک کشور جلوگیری نمود، بلکه پیش گیری از ارتکاب جرایم افراد، تلاش همه جانبه ای را در تمامی ابعاد طلب می کند تا بتوان در این زمینه، به موفقیت هایی دست یافت.

پیشگیری از بزهکاری و جرم هم یک امر ملی است و برای مبارزه با این پدیده علاوه بر استفاده از ساز و و کارهای دولتی باید از توانایی ها و مشارکت نهادهای مدنی نیز بهره برداری شود؛ از این رو، امروزه دولت ها تلاش می کنند در کنار اقدامات دولتی از اقدامات جامعه محور برای پیشگیری از جرم استفاده کنند تا این عمل به نتیجه موفقیت آمیزی منتهی گردد.

حتی برخی کشورها مانند فرانسه در تدوین و اجرای برنامه های پیشگیری از بزهکاری مشارکت بخش های گوناگون اجتماعی، حکومتی و کنار گذاشتن قید و بندهای اداری، رسمی را در این زمینه به عنوان یک اصل پذیرفته اند؛ به گونه ای که هیأتی مرکب از نمایندگان وزارت خانه های مسئول در پیشگری از بزهکاری به همراه نمایندگان نهادهای جامعه محور به سیاستگذاری و تصمیم گیری در این زمینه می پردازند.

صفحات کتاب :
125
کنگره :
‏‫HV9960‭‬ ‭/‮الف‬9‬‏‫‭ر6 1398‬‬‬
دیویی :
‏‫‬‬‮‭‬‭364/40955
کتابشناسی ملی :
5667777
شابک :
978-622-229-032-0‬‬‬‬
سال نشر :
1398

کتاب های مشابه جایگاه فاکتورهای تربیتی در پیشگیری از ارتکاب جرایم