امتیاز
5 / 3.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

 معرفی کتاب بررسی فقهی و حقوقی کودک آزاری

نوشته ی معصومه موثق به چگونگی وقوع جرایم علیه اطفال جامعه می پردازد و راه های پیشگیری، درمان و مبارزه با این پدیده را مورد بررسی قرار می دهد.

آزار و اذیت کودکان از جمله مسائلی است که سابقه ای طولانی دارد و در دوره های گوناگون تاریخ با روش های مختلف به کودکان آسیب رسیده است و همچنان درگیر این معضل هستیم. کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن سن کم، نبود موقعیت اجتماعی و ناتوانی جسمانی همواره در موقعیت خطر قرار می گیرند و نبودن حمایت صحیح نیز رشد این پدیده را افزایش می دهد. 

در چنین شرایطی، باید راهکارهایی برای کاهش و یا حذف عوامل جرم زا یافت و حمایت بیشتری برای این گروه در نظر گرفت.در دین اسلام، کودکان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و این دین، احکام دقیقی در خصوص چگونگی برخورد با کودکان دارد. از طرف دیگر دین اسلام والدین را موظف به رعایت حقوق کودک می داند و آیات، روایات و احادیث به رعایت حقوق آن ها اشاره می کند.معصومه موثق نیز تلاش می کند تا علاوه بر اینکه شما را با مفاهیم کودک آزاری آشنا کند، به احکام و قوانین مربوط به کودک آزاری بپردازد و جنبه های حقوقی آن را مورد بررسی قرار دهد. این نویسنده کتاب بررسی فقهی و حقوقی کودک آزاری را با تاریخچه ای دقیق از این پدیده ی شوم آغاز می کند و سپس جنبه های فقهی و حقوقی آن را شرح می دهد.

در بخشی از کتاب بررسی فقهی و حقوقی کودک  آزاری می خوانیم

عوامل روانی در بسیاری از اعمال خشونت آمیز اشخاص نقش قابل توجهی دارند. این رفتار ناشی از شخصیت افراد است و شخصیت انسان در تعامل با محیط اجتماعی معنادار می شود. افراد ناتوان در سازگاری با محیط خانواده به دلیل مسائلی روانی به احتمال بیشتری مرتکب رفتارهای ناهنجار در جامعه خواهند شد.وجود اختلافات شخصیتی، عقده های روانی و ناهنجارهای رفتارهای احتمال ارتکاب کودک آزاری را افزایش می دهد. 

افرادی که زمینه پرخاشگری بیشتری را دارند از تحمل رفتار شیطنت آمیزکودکان ناتوان هستند. عواملی چون پایین بودن سطح اعتماد به نفس، ناتوانی درتحمل ناکامی و افسردگی، ارتباط ضعیف میان والدین، مرزهای نامشخص بین نسلی و... از عواملی است که منجر به افزایش بزه دیدگی اطفال می شود.

 والدین کودک آزار با کودکان خود در تعامل بسیار منتقد، اعمال کنترل و هدایت مستقیم بیشتری در مقایسه با والدین غیر کودک آزار دارند.پرخاشگری کلامی و جسمی نیز به وفور در آن ها دیده می شود. آزار دهندگان جسمانی، نسبت به کودک و رفتار او حساسیت منفی و تحریک پذیری نشان می دهند و این ویژگی ها باعث می شود که با کوچکترین جرقه مثل رفتار کودک یا استرس محیطی، ریسک بزه دیدگی جسمانی طفل را افزایش دهد.

 افسردگی یکی از اختلالات شایعی است که هم با غفلت و هم انواع آزار نسبت به کودکان مرتبط است. ویژگی روان شناختی افرادی که مبادرت به آزار جنسی کودکان می کنند، در جای خود می تواند قابل توجه باشد.

 برخی کودکان، قربانی آزار جنسی افراد می شود که مبتلا به نوعی اختلالات روان پزشکی به نام پدوفیلیا هستند. بچه گرا ها از نظر رشد اجتماعی، عزت نفس، و مهارت های اجتماعی در سطح پایین تر قرار دارند و آنچه در این افراد بیشتر مورد توجه است سابقه آزار این افراد در دوران کودکی است. تقریباً یک سوم کسانی که مورد انواع آزارها و غفلت قرار می گیرند، در آینده کودکان خود را مورد بی توجهی و آزار قرار می دهند.

صفحات کتاب :
166
کنگره :
BP198/6
دیویی :
297/379
کتابشناسی ملی :
6111662
شابک :
978-622-229110-5
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه بررسی فقهی و حقوقی کودک آزاری