امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بررسی بیماری های ژنتیکی 

کتاب بررسی بیماری های ژنتیکی به واسطه ازدواج خویشاوندی، اثر مریم میرشکالی و فاطمه میرزایی چهارراهی، با تحلیل ازدواج خویشاوندی رابطه این ازدواج را با بیماری های ژنتیکی بررسی می کند. ازدواج خویشاوندی و یا پیوند میان دو فرد دارای دست کم یک دنیای مشترک، یکی از اشکال ازدواج در بیشتر مناطق شمال آفریقا، آسیای مرکزی و غربی و آسیای جنوبی است.

این الگوی ازدواج از لحاظ فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی در بین کشورها و حتی در داخل یک کشور متفاوت است. همچنین در میان گروه های قومی - مذهبی تفاوت های آشکاری دیده می شود. در واقع می توان بیان داشت که این الگوی ازدواج با توجه به عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی هر کشور و هر منطقه ای متفاوت است. ازدواج خویشاوندی در استان های مختلف نیز تفاوت های معنی داری را نشان می دهد. در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی تمایل به ازدواج خویشاوندی به هیچ وجه به کشورهای اسلامی محدود نیست.

ازدواج فرزندان عمو، عمه، دایی و خاله همچنین، در بعضی جوامع مسیحی، یهودی و در بین زرتشتیان رایج است. ازدواج عمو با دختر برادر در بین جوامع کلیمی وجود دارد. ولی در اسلام و مسیحیت این نوع ازدواج منع شده است. شیوع ازدواج خویشاوندی در ایران در مناطق شهری و روستایی متفاوت است، که در مناطق شهری از حدود 24 تا 64 درصد متغیر است.

طبق مطالعات انجام شده قومیت نیز در شیوع ازدواج خویشاوندی نقش دارد به طوری که در بین قوم بلوچ 59 درصد ازدواج ها و در بین آذری ها 38 درصد ازدواج ها خویشاوندی است. فراوانی ازدواج های خویشاوندی در بین مسلمانان بیشتر از مسیحیان گزارش شده است.

همچنین در بین گروه های شیعه و سنی نیز تفاوت های آشکاری دیده می شود. تا یک قرن اخیر به دلیل اینکه بشر عوامل بیماری زا را نمی شناخت این نوع ازدواج ها نه تنها معضل نبود، بلکه یک امر مطلوب به شمار می آمد. با پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی و مبارزه با بیماری های عفونی، مرگ و میر کودکان کاهش یافته و منجر به افزایش اهمیت بیماری های ژنتیک در جامعه شد. در حال حاضر انتقال بیماری ها از بیماری های عفونی به سمت بیماری های ارثی و ژنتیکی است.

ازدواج های فامیلی نه تنها، احتمال مبتلا شدن فرزندان به بیماری های ارثی را افزایش می دهد بلکه باعث ازدیاد این بیماری ها و ژن های بیماریزا در نسل های آینده می شود. بر اساس آمارهای جهانی سه تا چهار درصد مرگ و میر نوزادان به دلیل اختلالات ژنتیکی رخ می دهد. خطر ایجاد بیماری مادرزادی در هر حاملگی در جمعیت عادی حدود 5.2 درصد است.

گزیده کتاب بررسی بیماری های ژنتیکی 

این مواد شیمیایی هستند که در چگونگی بروز صفات ارثی دخالت دارند. در حقیقت عامل وراثت یک فعل و انفعال بیوشیمیایی است و آنزیم ها در آن نقش اصلی را دارند. به تجربه ثابت شده است که اختلال در تعداد کروموزوم ها یا نوع آن ها باعث عقب ماندگی های متعددی می شود.

همچنین ثابت شده است بیمارانی که از لحاظ کروموزوم های معمولی دچار اختلال هستند عقب ماندگی شدیدتری را نسبت به بیمارانی که از لحاظ کروموزوم های جنسی نقص دارند نشان می دهند، عامل همخونی نیز در ایجاد ناهنجاری ارثی، عصبی و ذهنی تأثیر فراوان دارد مثلاً ازدواج با نزدیکان همخون مانند دخترخاله، دختر عمو پسرخاله ها و دایی زاده ها، به طوری که «مندل» می گوید افرادی که با نزدیکان ازدواج می کنند باعث می شوند. بیماری هایی که مستور یا پوشیده بوده و در نسل های گذشته ظاهر نشده است در اثر پیوند و همخونی به احتمال قوی ظاهر و بارز شوند.

بطوری که «گراهام» در 1883 نشان داده است تعداد کرولام ها در نسل های همخون فراوان است. تحقیقات تجربی نیز جای تردید باقی نگذاشته و ثابت کرده است که انواع بدشکلی های عضوی، اختلالات حسی و حرکتی، نارسایی رشد هوشی و عقلی بر اثر همخون بودن والدین در فرزندان بیشتر تظاهر می کند. آمار پوروت نشان می دهد استعداد داشتن کودک مبتلا به نارسایی عقلی یا کرولان در ازدواج های هم خون زیادتر است و به همین جهت در کشورهای پیشرفته جهان تا آن جا که ممکن است از این امر جلوگیری می کنند.

دیویی :
‏‫616/042‭‬‭‬
کتابشناسی ملی :
5480347
شابک :
‫‭978-622-6055-90-1
سال نشر :
1397
صفحات کتاب :
136
کنگره :
‏‫‬‭RB155/5‏‫‭/م9ب4 1397

کتاب های مشابه بررسی بیماری های ژنتیکی