امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 25,900
نظر شما چیست؟
آنه فوستل در کتاب فیلم ها چگونه بر روان ما تاثیر می گذارند، بیان می کند که چگونه پژوهشگران و فعالان سلامت روان دریافته اند تماشای فیلم می تواند به آرامش افراد و دستیابی آن ها به آگاهی دربارۀ خودشان کمک کند.

فیلم ها به رشد و تکامل آدمی کمک فراوانی می کنند. زمانی که در فیلمی با شخصیتی مواجه می شوید که درست به مشکلاتی مشابه مشکلات شما دچار است، احساس می کنید که در تجربه این مسائل تنها نیستید و افراد دیگر نیز این مشکلات را تجربه می کنند. این شخصیت ها می توانند آموزه های بسیاری برایتان داشته باشند. آن ها قادر هستند راه های احتمالی بی شماری که برای تغییر و تحول وجود دارند را به شما نشان دهند و بیاموزند که افراد دیگر چگونه برای حل مشکلات، راه های خاصی را برمی گزینند که هرگز به ذهن خودتان خطور نمی کند.

فیلم ها همچنین می توانند طریقۀ کنار آمدن با مشکلات را به شما یاد بدهند، به سلامت روانتان کمک، بار عاطفی روابط اجتماعی تان را کم و هیجان هایتان را تحریک کنند و لحظات خوبی را برایتان رقم بزنند.

در بخش اول کتاب فیلم ها چگونه بر روان ما تاثیر می گذارند Our favorite movies How Films Affect Our Mental Health
آنه فوستل (Anne Feustel) تجربۀ سلامت روان خود و همین طور تجاربش در رویارویی با علائم و نشانه های افسردگی، مانیا، اضطراب و روان پریشی را با شما در میان می گذارد؛ همچنین تجربه اش از تماشای فیلم به عنوان یک راهبرد مقابله ای در مواجهه با این علائم را با شما به اشتراک خواهد گذاشت.

بخش دوم کتاب نشان می دهد که چگونه فیلم ها افراد را در جهت رشد و تعالی هدایت می کنند. سینما درمانی شیوه ای است که در آن از تماشای فیلم برای رشد عواطف و رسیدن به آگاهی در مورد خود و دیگران استفاده می شود. همچنین در این بخش خدمات ماهرانۀ سینما درمانگران مشهوری از جمله گری سولومون و بریژیت ولز مطرح می شود و یافته های محققان در حوزۀ تأثیر سینما درمانی روی کودکان و بزرگسالان شرح داده می شود.
از سوی دیگر، نویسنده در این بخش، به بررسی تحقیقات پیرامون این موضوعات می پردازد که چگونه فیلم های خاص می توانند افراد را به مهربان بودن تشویق کنند و چگونه تماشای فیلم های دیزنی می تواند به طور کامل روند زندگی یک انسان را تغییر دهد.

بخش سوم کتاب به موضوع چگونگی انتخاب فیلم ها اختصاص دارد. انواع معیارها و ملاحظات و محدودیت ها در انتخاب و رد کردن فیلم ها در این بخش مطرح شده است. فوستل تلاش می کند در این فیلم ها به جست وجوی مواردی از جمله چاقی هراسی، ترنس فوبیا (ترنس هراسی، تراجنسی ستیزی)، تبعیض جنسیتی، نژادپرستی و خشونت بپردازد.

در بخش چهارم و آخر، نویسنده 12 فیلم را به اختصار تحلیل می کند که عبارت اند از: درون و بیرون، درخشش ابدی یک ذهن پاک، گوجه فرنگی سبز سرخ شده، لیگ خودشان، دفاع از زندگی، عروس شاهزاده، تجارت بزرگ، تامی کوچولو، وقتی هری سالی را ملاقات کرد، جو در برابر آتشفشان، زنان کوچک (نسخۀ 1994) و تماس.

این کتاب شما را ترغیب می کند که تماشای فیلم را به عنوان یکی از مهارت های مقابله ای خود انتخاب کنید و به این موضوع بیندیشید که چگونه با انتخاب یک فیلم خوب می توانید به خود و فرایند سلامت روانتان کمک کنید.

در بخشی از کتاب فیلم ها چگونه بر روان ما تاثیر می گذارند می خوانیم:

«تجلی و ظهور ناگهانی یک پدیده» می تواند معانی متفاوتی داشته باشد، اما در اینجا منظور من از به کار بردن این کلمه، رسیدن به درکی خاص و افشای یک راز بزرگ است. چیزی مثل «لحظۀ روشن شدن چراغ». این فصل دربارۀ کشف این واقعیت مهم است که چگونه تماشای فیلم توانست بیش از حد تصورم برایم مفید باشد.

مجسم کنید: سال سوم دانشکده بودم و درست در اواسط دورۀ شیدایی. دچار بی خوابی شدید بودم و دلم می خواست اوقاتم را با انجام کاری پر کنم. تصمیم گرفتم فیلم عروس شاهزاده را ببینم. بهترین انتخاب، فیلم دیدن بود و از آن بهتر، تماشای این فیلم. غرق شدن در دنیای جادویی فیلم کمی مرا آرام می کرد. چندین بار فیلم را تماشا کردم و همین تکرار باعث شد که نیازی نباشد از ذهنم برای تصویرسازی و حدس زدن درمورد داستان فیلم استفاده کنم. این کار مرا به دنیای کودکی ام برمی گرداند.

با توجه به شرایط و با وجود تکراری بودن، به این نتیجه رسیدم که این فیلم، به خصوص در دورۀ شیدایی، فیلم بسیار مناسبی محسوب می شد. از آن پس در خلال بی خوابی های شبانۀ دورۀ شیدایی و اپیزودهای هیپومانیک، به دفعات این فیلم را تماشا می کردم.

نکتۀ حائز اهمیت این است که خوب به خاطر دارم که فیلم عروس شاهزاده به طور معجزه آسایی برای من و سلامت روانم مفید بود. با ورود فرد از فاز متوسط روان پریشی به فاز شدید آن، ذهن دچار فراموشی می شود. تفکر شناختی به شدت تحت تأثیر قرار می گیرد، به طوری که فرد به سختی می تواند اتفاقاتی که در آن دوره روی داده است را به خاطر بیاورد. این موضوع درمورد افرادی که اندوه روانی یا درد جسمی زیادی را تجربه می کنند نیز صدق می کند.

در آن زمان به خوبی می دانستم که تماشای فیلمی خاص، در آن موقعیت خاص، برای من بسیار مفید است. این اولین کشف من درمورد میزان تأثیرگذاری فیلم بود، اما مدت زمان زیادی گذشت تا کاملاً به این باور برسم که تماشای فیلم یکی از مهارت های مقابله ای محسوب می شود.
صفحات کتاب :
230
کنگره :
PN1995
دیویی :
‏‫‬‭791/43653
کتابشناسی ملی :
6136654
شابک :
978-622-220-179-1
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه فیلم ها چگونه بر سلامت روان ما تاثیر می گذارند