نظر شما چیست؟

در جستجوی فلسطین

به قلم راجا شهاده و پنی جانسون، که موفق به دریافت جایزه MEMO Palestine Book Award برای بهترین کتاب در فلسطین شده است، تجربه های متفاوتی از تبعید را نشان داده و در هر فصل مولفه جدیدی برای به تصویر کشیدن فلسطین ارائه می دهد.

نویسندگی در فلسطین اغلب با بسیاری از ایدئولوژی ها همراه است. متاسفانه از درون فلسطین نوشته های بسیار اندکی وجود دارد اما کتاب در جستجوی فلسطین (Seeking Palestine: new Palestinian writing on exile and home) مجموعه ای گسترده از این نوشته ها را در اختیار شما قرار می دهد. با این حال نتایج بدست آمده نیز، کمتر از میزانی است که بتوان تصوری دقیق از فلسطین به دست آورد. نویسندگان فلسطینی، در کتاب هایشان در جست و جوی تبعید و خانه هستند. حال آنکه زیبایی و دوستی، بخش هایی هستند که هرگز تبعید را به عرصه رمان محض نمی کاهند اما جنبه سیاسی و تاریخی را از سال 1948 به آوارگی فلسطینی می دهند.

پنی جانسون (Penny Johnson) که محقق و فعال در مؤسسه مطالعات زنان است و راجا شهاده (Raja Shehadeh)، وکیل و نویسنده یادداشت های روزانه اشغال، از جشنواره ادبیات فلسطین که گلچین ادبی ابتدا در آن جا شکل گرفت، الهام گرفته اند. نویسندگان در اینجا وطن و تبعید را واژه نمی دانند، و به دنبال تصاویر، باقی مانده ها و خاطراتی هستند که مه را از روی تپه ها محو سازد. رجا شهاده یک "پرده ی باریک" از مه سفید را زمانی مشاهده می کند که در سال 2003 به دیدار خرابه های بمباران شده ی مقطع توسط اسرائیل می رود، جایی که در آن زمان بخشی از قلمروی فلسطین بوده است. در سه دست نوشته ی روزانه از یک تبعیدگاه داخلی رجا شهاده به "لایه های معنایی" آنچه مشاهده کرده است پی می برد و زمانی که می فهمد فلسطین/اسرائیل دیگر برای مردمشان مفهوم خانه ندارند شگفت زده می شود.

فلسطین همانطور که از لحاظ سیاسی تحت محاصره است، یک اجبار خاص برای اهالی نواحی دور افتاده ی خود دارد که اصرار دارند که خاطره سازی برایشان یک عادت شود. کتاب در جستجوی فلسطین چالش هایی که امروزه فلسطینی های سرزمین های اشغالی با آن رو به رو هستند را به تصویر می کشد و نشان می دهد که صادق، شوخ طبع، دارای اتهام سیاسی و صمیمی، گلچینی است که از «پالفست» بیرون آمده است یعنی همان جشنواره ادبی فلسطین که بسیاری از نویسندگان از سراسر جهان در آن حضور داشته اند. پنی جانسون محقق مستقلی است که با مؤسسه مطالعات زنان در دانشگاه Birzeit همکاری های نزدیکی دارد، او مطالعات زنان را مورد بررسی قرار داده و آن ها را ویرایش می کند. نوشته ها و پژوهش ها در فلسطین بر ازدواج ها و جنگ ها، همسران زندانیان سیاسی و بحث جوانان فلسطینی در مورد ازدواج مناسب و نامناسب تمرکز دارد.

راجا شهاده وکیل و نویسنده اهل رام الله فلسطین است. او سازمان پیشگامان حقوق بشر فراجناحی با نام الحق را که به کمیسیون بین المللی حقوقدانان وابسته است را بنیانگذاری کرده و نویسنده چندین کتاب در مورد حقوق بین الملل، حقوق بشر و خاورمیانه است. علاوه بر این شهاده موفق به کسب جایزه Palestinian Walks با کتاب «شکاف در زمان: سفر با عمو عثمانی» و «خاطرات روزانه اشغال» است.

در بخشی از کتاب در جستجوی فلسطین می خوانیم

زمانی که داشتم سعی می کردم به کمک یک چنگال و یک سنگ در قوطی را باز کنم روغن بودار ماهی تن بیرون پاشید و همه ی لباس و دست های من را کثیف کرد. در چنین شرایطی بودم که شنیدم یکی از دخترها از راهرو می دود به سمت من و اسمم را صدا می زند. وقتی من را دید متوقف شد و گفت: "اوناهاشن! بهتره بدویی بری به خوابگاه. خانم هدایت فرستاده دنبالت. باید بری پیش خانم هند. " ترس بر من چیره شد. به قدری قلبم تند می زد که احساس می کردم همین حالا از سینه ام به بیرون پرت خواهد شد. من باید از ترس یخ می زدم زیرا او گفت: "سوزی، بهتره قبل از اینکه خانم هدایت تو رو اینجا پیدا کنه بیای بیرون." حرف های او کمی مرا آرام کرد. خانم هدایت هنوز نمی دانست که من در خوابگاه نیستم و بنابراین در مورد تن ماهی هم چیزی نمی دانست. اما آیا درست شنیده بودم که خانم هند می خواسته مرا ببیند؟ او هیچ وقت این درخواست را نداشته بود. خانم هند صاحب نوانخانه است و اغلب زمان ندارد که در مورد جزییات زندگی ما کنجکاوی کند. او همیشه به قدری مشغول سفر برای جمع آوری پول برای نوانخانه بود که فکرش را هم نمی کردم که روزی بخواهد هیچ یک از ما را ببیند. در حقیقت حتی فکر نمی کردم نام مرا بداند. پرسیدم: "چرا خانم هند میخواد منو ببینه؟ اسممو گفت؟ سوزی؟" او گفت: "من از کجا بدونم بیشعور؟ من اینجام که جونتو از دست خانم هدایت نجات بدم. اگه یه درصد بفهمه چیکار می کردی تو رو می کشه و میندازه جلوی الاغا. تو باید به جای این سوالای احمقانه ت از من تشکر کنی و بری ببینی خانم هند چیکارت داره. " این ها را گفت و رفت. من آن قوطی تن ماهی باز نشده ی درب و داغان را پشت سر او پرتاب کردم. او به نوانخانه بازگشت و من از درهای سیاه فلزی که همیشه در آن ساعت قفل بودند به طبقه ی پایین رفتم.

صفحات کتاب :
210
کنگره :
‏‫PJ8190/82‭‬ ‭/ف2‏‫‭د4 1397‬‬
دیویی :
‏‫‭892/74708‬‬
کتابشناسی ملی :
5429714
شابک :
978-964-374-878-4
سال نشر :
1397

کتاب های مشابه در جستجوی فلسطین